Efterårsferien er familiernes ferie

København, 8. oktober 2015
Efterårsferien er i den grad familiernes ferie. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 26 pct. af danskerne, at de skal ud at rejse, 20 pct. skal lave aktiviteter med familien, mens 15 pct. vil bruge penge på ekstra god mad.
”Mange virksomheder er dybt afhængige af den ekstra omsætning, der følger med ferietiden. Når danskerne køber godt ind af rejser, mad, tøj, biografbilletter og familieaktiviteter, luner det helt sikkert i kassen mange steder,” siger partner i Deloitte Peter Mølkjær, der er ekspert i detailhandel og forbrug.
62 pct. af danskerne forventer at bruge cirka det samme beløb i ferien som sidste år. 8 pct. forventer at bruge flere penge, mens 12 pct. forventer at bruge færre.
”Samlet set kommer vi nok ikke til at se de store ændringer i forbruget i efterårsferien sammenlignet med sidste år. Generelt oplever vi en stigende forbrugertillid i samfundet lige nu, men der er typisk en vis forsinkelse, inden det faktiske forbrug følger med,” siger Peter Mølkjær.
I alt 58 pct. af danskerne siger, at de holder efterårsferie i år. Højest på ønskesedlen står familieaktiviteter og rejser.
”Mange bruger efterårsferien til at være sammen med familien, men selv familiehygge koster penge, når man eksempelvis skal i biografen, på museer eller spise ekstra god mad. Samtidig siger 10 pct., at de rejser inden for landets grænser, mens hele 16 pct. forlader Danmark til fordel for andre himmelstrøg,” siger Peter Mølkjær.
Det er især danskerne mellem 50 og 59 år, der forventer at rejse til udlandet i efterårsferien, mens børnefamilierne i højere grad bliver hjemme.
Fakta:
Hvor mange penge planlægger du at bruge i efterårsferien i forhold til sidste år?
Flere penge: 8 pct.
Færre penge: 12 pct.
Cirka det samme: 62 pct.
Ved ikke: 19 pct.
Hvad bruger du penge på i efterårsferien?*
Rejse til udlandet: 16 pct.
Rejse i Danmark: 10 pct.
Familieaktiviteter: 20 pct.
Biografture: 11 pct.
Indkøb af tøj: 7 pct.
Indkøb til hus og have: 6 pct.
Ekstra god mad: 15 pct.
* Mulighed for at markere flere svar
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum