Danskerne bryder sig ikke om målrettede bannerreklamer

København, 24. august 2015
Du sidder foran skærmen og søger efter modetøj, en ny bil eller måske en forlænget efterårsweekend i Barcelona eller Rom. Næste gang du logger på nettet, er der pludselig reklamer for selv samme produkter. Tilfældigt? Naturligvis ikke. De målrettede bannerreklamer er overalt på internettet, men syv ud af 10 danskere bryder sig ikke om, at deres søgninger bliver registreret. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.
”I disse år bliver danskerne massivt udsat for målrettede reklamer på internettet. Faktisk siger hele 77 procent af danskerne, at de har oplevet at søge efter produkter på nettet og efterfølgende møde disse produkter i målrettede annoncer. Samtidig siger 71 procent, at de ikke bryder sig om, at deres adfærd på nettet registreres, mens kun 6 procent siger, at de er glade for at få tilbud, der lige passer til dem,” siger partner i Deloitte Kim Schlyter, der er ekspert i datasikkerhed.
De adfærdsbaserede reklamer er mulige, fordi virksomhederne lægger cookies på internettet eller køber sig til oplysningerne af tredjepart.
”Når man trykker ok til en cookie, giver man automatisk virksomheden lov til at opsamle data, som ofte bliver sendt videre til et skræmmende stort antal dataleverandører. Som forbrugere ved vi reelt ikke, hvor vores data ender, og vi får det heller ikke oplyst,” siger Kim Schlyter.
Selv om danskerne ikke er vilde med, at deres søgninger på nettet registreres, skal virksomheder ikke nødvendigvis lade sig afskrække af denne form for annoncering, mener Kim Schlyter:
”Det er trods alt bedre at bruge annoncekronerne på at ramme et segment, der er interesseret og måske endda klar til at købe ens produkt end at skyde med spredehagl i annonceringen, som man gjorde før i tiden. Derfor tror jeg også, at datadrevet annoncering er kommet for at blive, hvad enten forbrugerne bryder sig om det eller ej,” siger han.
Tallene er baseret på i alt 1007 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Kim Schlyter
Tlf. +45 30 93 44 92
kschlyter@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum