Deloitte

Danskerne bryder sig ikke om målrettede bannerreklamer

Del
Datadrevet annoncering er overalt på internettet, men syv ud af 10 danskere ville hellere være foruden
DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København
DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København

København, 24. august 2015

Du sidder foran skærmen og søger efter modetøj, en ny bil eller måske en forlænget efterårsweekend i Barcelona eller Rom. Næste gang du logger på nettet, er der pludselig reklamer for selv samme produkter. Tilfældigt? Naturligvis ikke. De målrettede bannerreklamer er overalt på internettet, men syv ud af 10 danskere bryder sig ikke om, at deres søgninger bliver registreret. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.

”I disse år bliver danskerne massivt udsat for målrettede reklamer på internettet. Faktisk siger hele 77 procent af danskerne, at de har oplevet at søge efter produkter på nettet og efterfølgende møde disse produkter i målrettede annoncer. Samtidig siger 71 procent, at de ikke bryder sig om, at deres adfærd på nettet registreres, mens kun 6 procent siger, at de er glade for at få tilbud, der lige passer til dem,” siger partner i Deloitte Kim Schlyter, der er ekspert i datasikkerhed.

De adfærdsbaserede reklamer er mulige, fordi virksomhederne lægger cookies på internettet eller køber sig til oplysningerne af tredjepart.

”Når man trykker ok til en cookie, giver man automatisk virksomheden lov til at opsamle data, som ofte bliver sendt videre til et skræmmende stort antal dataleverandører. Som forbrugere ved vi reelt ikke, hvor vores data ender, og vi får det heller ikke oplyst,” siger Kim Schlyter.

Selv om danskerne ikke er vilde med, at deres søgninger på nettet registreres, skal virksomheder ikke nødvendigvis lade sig afskrække af denne form for annoncering, mener Kim Schlyter:

”Det er trods alt bedre at bruge annoncekronerne på at ramme et segment, der er interesseret og måske endda klar til at købe ens produkt end at skyde med spredehagl i annonceringen, som man gjorde før i tiden. Derfor tror jeg også, at datadrevet annoncering er kommet for at blive, hvad enten forbrugerne bryder sig om det eller ej,” siger han.

Tallene er baseret på i alt 1007 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Kim Schlyter
Tlf. +45 30 93 44 92
kschlyter@deloitte.dk

Billeder

DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København
DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København
Download
Kim Schlyter
Kim Schlyter
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html
Kim Schlyter er partner i Deloitte og ekspert i data-, it- og cybersikkerhed.

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye