40 år med faglig udvikling og fællesskab i Carl Ras

56-årige Jørgen van Hooidonk og 58-årige Flemming Jensen kan begge fejre 40-års jubilæum i den familieejede engrosvirksomhed Carl Ras. Sammen har de været en del af Carl Ras igennem tre generationer og bidraget til virksomhedens udvikling og vækst - fra en lille virksomhed med to engroscentre og 19 medarbejdere til en landsdækkende virksomhed, der i dag beskæftiger mere end 350 medarbejdere fordelt på 19 engroscentre og et hovedkontor i Herlev.
Vedhæftede billeder må frit benyttes til omtale af Carl Ras.
Vedhæftede billeder må frit benyttes til omtale af Carl Ras. "Flemming Jensen og Jørgen van Hooidonk har begge været en del af Carl Ras igennem tre generationer og bidraget til virksomhedens udvikling og vækst - fra en lille virksomhed med to engroscentre og 19 medarbejdere til en landsdækkende virksomhed, der i dag beskæftiger mere end 350 medarbejdere fordelt på 19 engroscentre og et hovedkontor i Herlev." Fotokreditering: Carl Ras.

Hvad driver to unge lærlinge til at fortsætte med at arbejde i den samme virksomhed igennem 40 år?

For Jørgen van Hooidonk og Flemming Jensen er svaret klart: Faglig udvikling, god ledelse og en familiær kultur med et stærkt fællesskab.

Deres karriere i Carl Ras startede i år 1981, da de begge kom i lære som isenkræmmere i Carl Ras’ engroscenter på Frederikssundsvej i Brønshøj og efterfølgende blev ansat som butikssælgere.

Ledelse i Carl Ras igennem tre generationer

Med en af de højeste ancienniteter i Carl Ras har Jørgen van Hooidonk og Flemming Jensen oplevet ledelsen blandt alle tre generationer.

I de første år var grundlægger af Carl Ras, Carl Rasmussen, leder for hele engrosvirksomheden.

”Vi udviste alle stor respekt for Carl, som var krævende, men også meget hjælpsom og gavmild, hvis nogen havde et personligt problem. Han var som den gamle mester den sidste leder, som vi skulle sige DE til. Det sluttede, da Cai overtog ledelsen,” fortæller Flemming Jensen.

Da sønnen Cai Rasmussen overtog virksomheden i år 1985 bestod Carl Ras af 31 medarbejdere fordelt på to engroscentre på Nørrebrogade og Frederikssundsvej.

”Cai var lige som os andre udlært isenkræmmer. Han lærte derfor alle medarbejdere om købmandskabet, og hvordan vi skulle handle med kunderne for at sikre, at de ikke gik forgæves. Så hele læringen med arbejdet på gulvet i butikkerne har han været med til at grundlægge og forme i virksomheden,” fortæller Flemming Jensen og tilføjer, at en fjerdedel af virksomheden dengang bestod af lærlinge:

”Vi var en stor del af styrken og arbejdskraften, som var gennemsyret af Cais måde at lære tingene fra sig på. Vi lærte virkelig isenkram fra bunden af og var både ansvarlige for at ekspedere kunder, dialog med leverandører, bestilling af varer på lager og alle de funktioner, der er en del af at drive et engroscenter. Vi måtte også gå ud og skrabe sne, hvis det var det, der var behov for.”

Da sønnen og nuværende administrerende direktør i Carl Ras, Gorm Rasmussen, kom til virksomheden som tredjegenerations ejerleder i år 2008 kom der ifølge Jørgen van Hooidonk et nyt og større fokus på trivsel og medarbejderpleje. Sammen med virksomhedens anden direktør, Jan Teller, har han de seneste 15 år ledet virksomheden ud fra værdierne ’professionel, samarbejdende og nysgerrig’:

”Gorm overtog virksomheden i en ny tid og kunne bidrage med nye ledelsesværktøjer og erfaringer. Selvom fællesskabsånden hele tiden havde været en del af kulturen i Carl Ras, blev vores kultur og værdier italesat på skrift og synliggjort udadtil til kunder og nye medarbejdere. Samtidig blev ledelsen skubbet ud lokalt i afdelingerne i takt med at virksomheden voksede sig større, og vi fik som medarbejdere større frihed til selv at finde løsningerne.”

Pionerer for ”Carl Ras ånden”

40 års arbejdserfaring i bagagen hos Carl Ras har for Jørgen van Hooidonk og Flemming Jensen også medvirket til, at de har været med til at skabe den familiære kultur og ”Carl Ras ånden”, der i dag gennemsyrer hele organisationen:

”Fællesskabet har altid været en integreret del af virksomheden; også inden vi begyndte at italesætte det på skrift. Det er et fællesskab, som vi har været med til at grundlægge, da vi startede som lærlinge og var færre medarbejdere i virksomheden, der alle sammen kendte hinanden og arbejdede tæt sammen. Vi var så få, at vi hjalp hinanden med alt på kryds og tværs som en lille familie, og det var en del af kulturen, at man tog en for holdet og gik langt for hinanden. Hvis der kom mange nye varer, så gik man for eksempel ned på lageret for at se, om man kunne hjælpe til,” fortæller Jørgen van Hooidonk og tilføjer:

”Denne måde at omgås og hjælpe hinanden på har vi båret med ind i de teams og afdelinger, vi har været en del af igennem årene og til nye medarbejdere, der er blevet en del af virksomheden. Det er i bund og grund den, der gør det så fedt at gå på arbejde sammen, uanset hvilken afdeling man er en del af i Carl Ras.”

Et godt arbejdsmiljø og et familiært fællesskab har ifølge Flemming Jensen også været en af de helt store årsager til, at han har arbejdet i Carl Ras igennem 40 år:

”Jeg trives godt i virksomheden og er glad for mit arbejde. Det er altafgørende for mig. Jeg ville ikke blive lykkeligere af at tage en anden hat på og søge ind i en anden virksomhed for at sælge det samme, når jeg er så glad for Carl Ras som arbejdsplads.

Tæt venskab igennem 40 år

Den familiære kultur gjorde ifølge Jørgen van Hooidonk og Flemming Jensen også, at de hurtigt fik skabt et tæt venskab, som de i dag – 40 år efter – stadig vedligeholder og plejer i fritiden:

”Da vi var helt unge fik Flemming og jeg festet en del sammen, og vi gik til mange koncerter, da vi har en fælles interesse for rockmusik og metal. Vi er desuden en gruppe af de helt gamle Carl Rassere, der har set hinanden privat, siden vi startede i virksomheden. I dag har vi en spiseklub, hvor vi mødes sammen flere gange om året,” fortæller Jørgen van Hooidonk.

Nye udfordringer og stærke kunderelationer

I dag kan Jørgen van Hooidonk og Flemming Jensen begge se tilbage på 40 år med mange spændende udfordringer og erfaringer, hvor de har prøvet kræfter med flere forskellige arbejdsområder i Carl Ras:

”Jeg har påtaget mig mange forskellige roller i de 40 år, jeg indtil videre har været ansat. Det har givet mig mulighed for at udvikle på en masse spændende arbejdsområder, og jeg har kunnet udfolde mig både fagligt og personligt i takt med, at firmaet voksede. Det er en af de helt store årsager til, at jeg har valgt at blive hængende i Carl Ras så længe. Jeg bliver udfordret i mit arbejde hver eneste dag og har altid haft mulighed for at prøve noget nyt,” fortæller Jørgen van Hooidonk, der efter knap 10 års arbejde med butikssalg på Frederikssundsvej i en årrække prøvede kræfter som intern konsulent i telefonekspeditionen og som leder af en mindre projektafdeling.

De seneste 17 år har han arbejdet som kontraktansvarlig på Carl Ras’ hovedkontor i Herlev, hvor han registrerer kontrakter og aftaler mellem Carl Ras og kunder blandt det offentlige og til håndværksmestre.

Flemming Jensen har siden år 1989 arbejdet som ekstern kørende konsulent i Carl Ras med ansvar for offentlige kunder på Sjælland og i Hovedstadsområdet.

”Jeg har faste kunder i det offentlige, som jeg har været i dialog med i mere end 30 år. I mange virksomheder er kunderne vandt til at få nye konsulenter jævnligt, men grundet min høje anciennitet i Carl Ras, har mange af vores offentlige kunder derfor kun haft to forskellige konsulenter i Carl Ras siden 1950’erne, hvor de startede med at handle med os,” fortæller han og tilføjer:

”Selvom jeg har haft den samme stilling i Carl Ras i 32 år, oplever jeg hele tiden nye og spændende udfordringer, da jeg har været med til at udvikle på vores position til kundesegmentet inden for det offentlige igennem alle årene. Det er jeg stolt af at have stået i front for.”

Privat:

Jørgen van Hooidonk er 56 år og har hele sit liv boet i Glostrup. Han er gift med Maj-Britt, der er økonomi assistent i Carl Ras og har arbejdet i virksomheden i 36 år. Sammen har de to sønner på 20 og 24 år, hvoraf den ene, Nicolai, netop er begyndt at arbejde på Carl Ras’ centrallager i Herlev i sit sabbatår. I fritiden løbetræner han og har en passion for musik. Han har i sine ungdomsår spillet i rockband og været til et hav af koncerter og festivaller.

Flemming Jensen er 58 år og er født og opvokset i Herlev. Han har siden år 1999 boet på Møn sammen med sin kone. Sammen har de to sønner på 23 og 32 år samt et barnebarn på 1 år. I fritiden er Flemming Jensen glad for at rejse, hvor han har set det meste af Europa. Han er glad for at se fodbold på TV og har selv været aktiv fodboldspiller i Herlev som ung.

Vedhæftede billeder må frit benyttes til omtale af Carl Ras.
Flemming Jensen og Jørgen van Hooidonk startede deres karriere i Carl Ras i år 1981, da de begge kom i lære som isenkræmmere i Carl Ras’ engroscenter på Frederikssundsvej i Brønshøj og efterfølgende blev ansat som butikssælgere.
40 års arbejdserfaring i bagagen hos Carl Ras har for Flemming Jensen og Jørgen van Hooidonk også medvirket til, at de har været med til at skabe den familiære kultur og ”Carl Ras ånden”, der i dag gennemsyrer hele organisationen.
I dag kan Flemming Jensen og Jørgen van Hooidonk begge se tilbage på 40 år med mange spændende udfordringer og erfaringer, hvor de har prøvet kræfter med flere forskellige arbejdsområder i Carl Ras.
Portrætfoto af Jørgen van Hooidonk, der kan fejre 40-års jubilæum i Carl Ras.
Portrætfoto af Flemming Jensen, der kan fejre 40-års jubilæum i Carl Ras.
Foto af Flemming Jensen i sine unge dage som  ekstern sælger, hvor han skrev alle sine salgsordrer i hånden.
Foto af Flemming Jensen i sine unge dage som ekstern sælger, hvor han skrev alle sine salgsordrer i hånden.
Foto af Jørgen van Hooidonk i sine unge dage på Frederikssundsvej.

Carl Ras er er en dansk familieejet engrosvirksomhed og en af de største leverandører af værktøj, beslag og arbejdstøj til håndværkere, institutioner og industrien. Engrosvirksomheden har branchens bredeste og dybeste sortiment inden for professionelt isenkram med mere end 55.000 varenumre på lager.

I dag består Carl Ras af 19 engroscentre, en e-shop, apps til smartphone og iPad. Carl Ras består også af virksomheden 3 Aktive, som bl.a. leverer værktøj og tilbehør til bygge- og anlægsbranchen.

Carl Ras har siden år 2010 prioriteret at deltage i konkurrencen Great Place To Work med en høj placering hvert år. Senest fik virksomheden en placering som Danmarks 6. bedste mellemstore arbejdsplads.