40 år: Fra TV-vært til fagforeningsboss

Sigge Winther Nielsen, direktør i Djøf, runder 21. maj et (halv)skarpt hjørne. Politologen, journalisten, embedsmanden, forfatteren og nu direktør i Djøf fylder nemlig 40 år.

Sigge Winther Nielsen har allerede været vidt omkring. I politik som embedsmand finansministeriet, i medierne som vært på DR2 Deadline, hos forlagene som forfatter til flere bøger. Og i dag er han direktør i fagforeningen Djøf.

Forfatteren
Han blev katapulteret ind i den offentlige debat, da han i 2010 skrev bogen 'Projekt Løkke'. Sigge udgav sidste år Entreprenørstaten som fik stor omtale og nu er i 6. oplag. Bogen leverer en skarp kritik af vores demokratis manglende evne til at drive forandringer på tidens vilde problemer. På mange måder forener bogen Sigges virke, fordi den netop sammenbinder politik fra mange kanter – embedsværk, journalistik og folketing. Så den undersøger ikke den politiske syge ved at kigge på en arm eller et ben, men helheden som en organisme.

Sigge Winther Nielsen er uddannet cand.scient.pol og har en ph.d. i Statskundskab fra Københavns Universitet. Han har skrevet flere internationale videnskabelige artikler og desuden været fulbright gæsteforsker på de amerikanske universiteter University of California, Berkeley, og Columbia University, New York

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøf: Fint med lidt tidligere pension, men der skal investeres massivt i det gode arbejdsliv4.5.2022 09:40:45 CEST | Pressemeddelelse

Pensionskommissionens rapport indeholder gode pointer om at gentænke overgange mellem arbejde og pension. Vi bør have et langt større fokus på, hvordan danskerne kan have både lyst og kræfter til et langt arbejdsliv - for nogle ovenikøbet længere end den fastsatte pensionsalder. Det kalder på konkrete indsatser for at forbedre arbejdsmiljø og trivsel - og for muligheder for at skifte spor eller holde pauser undervejs, siger Sara Vergo, formand for Djøf.