3F: Lavere selskabsskat er dybt uansvarligt

Lavere selskabsskat har intet med den grønne omstilling at gøre. Venstre og Konservative har en ide om, at svaret på alle problemer er skattelettelser, men det løser ikke klimakrisen.

Det er sørgeligt, at V og K har mere travlt med at bruge en masse penge, end at få en aftale om den grønne omstilling sikkert i hus.

- Jeg synes, at det er ufatteligt, at Venstre og Konservative er mere optaget af at give store pengegaver, end med den grønne omstilling, siger 3F’s formand Henning Overgaard.

I 3F går vi også op i den grønne omstilling. Danmark skal være et grønt foregangsland og vi er indstillet på, at det koster. Men at det skulle være tid at lette selskabsskatten, ligner mere et valgoplæg end noget andet.

Fakta er, at lavere selskabsskat kommer nogle helt andre virksomheder og brancher til gavn end dem, der bliver ramt af CO2-afgifter. Det er dokumenteret i ekspertgruppen bag den grønne skattereform fase 2.

- Jeg synes, det er usmageligt, at Venstre og Konservative under vigtige forhandlinger, som skal sikre Danmark en grøn og bæredygtig fremtid, vil udnytte situationen til at dele venindegaver ud, siger 3F´s formand.

- Vi står også i en situation, hvor priserne er på himmelflugt. Hjemme hos den almindelige dansker, er der færre penge til helt elementære ting som mad og husleje. Men de borgerlige vil hellere hjælpe de få rige end de mange almindelige familier, siger Henning Overgaard.

Så længe V og K’s forslag om at lette selskabsskatten er finansieret med ”udefinerede beløb fra en reform af landets jobcentre, øget konkurrence i den offentlige sektor og fra CO₂-kvoter” må det betragtes som ”fugle på taget”.

Det er dybt uansvarligt, ikke mindst når vi står i en situation, hvor der mangler penge til, at den offentlige velfærd kan følge med tiden.

Desuden har erhvervslivet allerede fået skattelettelser. De fik i grøn skattereform fase 1 vedtaget skattelettelser for 6 mia. kr. i årene 2020-2025. Man har altså allerede på forkant været inde og lette skattebelastningen for dansk erhvervsliv til gavn for investeringer og den grønne omstilling.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm