380.625 kr. til varmestue i Nykøbing Falster

Coronakrisen sendte det socialfaglige personale hjem fra Kirkens Korshærs varmestue i Nykøbing Falster. Takket være en donation på 380.625 kr. fra TrygFonden er medarbejderne nu tilbage og kan hjælpe børnefamilier og hjemløse. Og varmestuen får værnemidler, sygeplejetaske og ekstra rengøring oveni.
Leder af Kirkens Korshærs varmestue i Nykøbing Falster, Maria Mistarz Benzon, slår - som den eneste i byen - nu dørene op for socialt udsatte.

Nu kan medarbejderne i Kirkens Korshærs varmestue i Nykøbing Falster igen hjælpe udsatte, sårbare og hjemløse. For selvom der er krise, går problemer med bolig, penge eller det offentlige ikke væk for Nykøbings udsatte mennesker.

- Der er i den grad behov for, at vores varmestue er åben for socialt udsatte. Der er behov for professionelle kompetencer når ensomheden, de tunge tanker og manglende adgang til hjælp tager til. Derfor er vi rigtig glade for, at TrygFonden hjælper os med at holde åbent i varmestuen i Nykøbing Faster, fortæller Kirkens Korshærs regionschef for Sjælland og Øerne, Susanne Lodberg.

Frivillige giver omsorg i ”telefonisk varmestue”

Når de socialfaglige medarbejdere er tilbage i varmestuen, får de frivillige tid til omsorg i den ”telefoniske varmestue”. De frivillige ringer til de brugere, der normalt får omsorg, selskab og fællesskab i den fysiske varmestue.

- For mange af varmestuens brugere er ensomheden det sværeste i denne tid, hvor vi ikke har mulighed for nærhed og menneskelig kontakt. Det er helt afgørende, at vi kan fastholde kontakten og relationen over telefonen, fortæller leder af varmestuen, Maria Mistarz Benzon.

Hjælp til udsatte børnefamilier og hjemløse

Det er ikke kun medarbejderne, der, takket være donationen fra TrygFonden, er tilbage i varmestuen. Nu kan Kirkens Korshær også uddele pakker med mad og aktiviteter til 40 udsatte og fattige børnefamilier samt tæpper mad og tøj til hjemløse og andre udsatte mennesker.

Råd til sygeplejetaske, værnemidler og ekstra rengøring

Donationen fra TrygFonden betyder, at varmestuen nu kan købe en sygeplejetaske med forbindinger, medicin, termometer og andre nødvendigheder. Det betyder, at den frivillige sygeplejerskes hjælp batter endnu mere.

- Sygeplejersken har været tilknyttet i to år og har efterhånden fået god kontakt til selv de mest udsatte hjemløse. Hun kan med sin sundhedsfaglighed og tilgang få lov at hjælpe brugerne med fysiske lidelser. Og nu får hun adgang til det helt rigtige udstyr, siger leder af varmestuen, Maria Mistarz Benzon.

TrygFonden støtter desuden køb af værnemidler og ekstra rengøring for at mindske smittespredningen.

- Værnemidler er nødvendige i denne tid – både for at passe på brugere og personale. Vi deler håndsprit ud til hjemløse, så de også kan tage de nødvendige forholdsregler, når de ikke er hos os i varmestuen, lyder det fra Maria Mistarz Benzon, der glæder sig over donationen som sikrer, at varmestuen kan forsætte og udvide hjælpen til udsatte og hjemløse de næste tre måneder.

Varmestuen i Nykøbing Falster drives normalt af midler fra Kirkens Korshærs genbrugsbutikker, der er lukket pga. corona. Derfor har der ikke været penge til at have personale i varmestuen, der indtil nu har været drevet af frivillige.