30.000 lejere i almene boliger i Hovedstadsområdet får bedre boliger

Lejerne i helt præcist 29.481 almene lejligheder og rækkehuse i Hovedstadsområdet kan se frem til at få deres bolig renoveret inden for få år. Det viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Beboerne i de almene boliger i Københavns Kommune løber med en tredjedel af renoveringerne.

De mange projekter bliver sat i gang, efter at et bredt flertal i Folketinget forleden vedtog en politisk boligaftale, som blandt andet betyder, at Landsbyggefonden nu kan sætte planlagte renoveringsprojekter for over 18 mia. kr. over hele landet i gang med det samme. Penge, som lejerne i de almene boliger selv har sparet op.

- Rigtig mange af vores almene boliger er nedslidte og trænger til at blive isoleret, repareret og få skiftet blandt andet tage og vinduer. De mange projekter vil løfte boligerne op til en ny og mere moderne standard. Og et ekstra plus er, at beboerne i mange af dem kan se frem til en billigere varmeregning. Det giver renere klima, så det er bare om at komme i gang, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou.

Der er forskel på, hvor mange boliger, der vil blive renoveret i de enkelte kommuner i Hovedstadsområdet. Mens mere end 10.300 københavnske almene lejligheder og rækkehuse står for tur, er det små 4.700 i Brøndby Kommune og over 3.000 i både Gladsaxe og Albertslund.

I Dansk Byggeri Hovedstaden er vi klar, og vores virksomheder glæder sig til at byde på de mange renoveringsopgaver her oven på coronakrisen, hvor flere lokale håndværkere og andre byggevirksomheder har det svært. Ud over at skabe lokale arbejdspladser vil de mange projekter uden tvivl også give praktikpladser til de unge på byggeriets erhvervsuddannelser, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou.

Formand for Dansk Byggeri Mads Raaschou, telefon 70 23 20 89

Regionskonsulent for Dansk Byggeri Fyn Steen Høygaard, sth@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 17
Pressechef Helen Jensen, Dansk Byggeri, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.