Grouleff Communications

3 timer til at gøre bæredygtighed konkret: Sådan bliver laboratorier grønnere

Del
Mulighederne for en mere bæredygtig drift og produktion i laboratoriebranchen er endnu relativt uudforskede. Som en del af eventen DiaLabXpo inviterer DiaLabs kundeudvalg derfor både indkøbere og leverandører til Indkøbernes Dag med en grøn agenda. Her er målet, at indkøbere hver især skal tage hjem med idéer til, hvordan dagligdagen i laboratoriet kan blive mere klimavenlig og bæredygtig. Samtidig får leverandørerne mulighed for at forberede sig på at imødekomme en efterspørgsel på mere bæredygtige løsninger.
Bæredygtighedsbølgen vil rulle uanset hvad, og coronapandemien synes blot at have forstærket tempoet i denne udvikling. Laboratorie- og diagnostikbranchen kan lige så godt være med til at tage initiativet og hjælpe med at finde de bedste løsninger, i stedet for at lade andre forsøge sig med hvordan bæredygtighed skal udmønte sig i branchen. Derfor sætter Indkøbernes Dag på DiaLabXpo i år fokus på en grøn fremtid i laboratorierne.
Bæredygtighedsbølgen vil rulle uanset hvad, og coronapandemien synes blot at have forstærket tempoet i denne udvikling. Laboratorie- og diagnostikbranchen kan lige så godt være med til at tage initiativet og hjælpe med at finde de bedste løsninger, i stedet for at lade andre forsøge sig med hvordan bæredygtighed skal udmønte sig i branchen. Derfor sætter Indkøbernes Dag på DiaLabXpo i år fokus på en grøn fremtid i laboratorierne.

Kan vi genbruge nogle produkter? Kan emballagen reduceres? Kan vi gå fra engangsudstyr, der kan rengøres og anvendes flere gange? Hvad har vi af spild, vi kan reducere?

Laboratorierne og deres leverandører har en rejse foran sig, men den skal ikke foregå i højtflyvende varmluftsballoner med tomme ord om klimabevidsthed; Den skal være helt nede på jorden og handle om, hvad det enkelte laboratories indkøbere allerede nu og i nær fremtid kan gøre anderledes for at reducere deres CO2-aftryk.

DiaLabXpo sætter på Indkøbernes Dag om formiddagen 22. september rammen om denne dialog og refleksion, når indkøbere fra hospitaler, universiteter, biotek, pharma og fødevareindustri mødes på Docken i København. Her har de 3 timer til at finde ud af, hvordan laboratorier kan blive grønnere.

Anders Ruskov fra DiaLabs Kundeudvalg har inviteret en række interessante oplægsholdere til at dele deres erfaringer og overvejelser om bæredygtighed i laboratoriet.

Bæredygtighedsbølgen vil rulle uanset hvad, og coronapandemien synes blot at have forstærket tempoet i denne udvikling.  I laboratorie- og diagnostikbranchen kan vi lige så godt være med til at tage initiativet og hjælpe med at finde de bedste løsninger, i stedet for at lade andre forsøge sig med hvordan bæredygtighed skal udmønte sig i vores branchen. Vi må forventes at kende vores branche bedst, og det kan med fordel komme bæredygtighedsinitiativet til gode. På leverandør- og grossistsiden, som jeg tilhører, kan vi på Indkøbernes dag blive inspireret til at udfordre hele værdikæden i et bæredygtighedsperspektiv, siger Anders Ruskov, der til daglig er Sales Manager i AH diagnostics.

Mikkel Wisborg Møller, Global Category Manager ved Chr. Hansen, deler sine perspektiver på bæredygtig indkøb med deltagerne på Indkøbernes Dag. Jakob Zeuthen, miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv, fortæller om om generelle bæredygtighedstrends, som kommer til at præge de næste fem år set fra forskellige vinkler. Rikke Dreyer, formand for Forum for Bæredygtigt Indkøb giver indsigt i, hvad man får ud af at være medlem af et forum med fokus på bæredygtighed, og hvordan man kan blive inspireret af allerede eksisterende læringer. Fra Region Hovedstaden kommer Rasmus Nielsen, specialkonsulent i Grønne og Innovative Indkøb og deler ud af sine erfaringer. Bo Bach Boddum, Founder og CEO hos Re-Zip giver inspiration til bæredygtig cirkulær emballage, og hvordan CO2 reduceres yderligere, når emballage cirkuleres fremfor kun genbruges.

En af pharma-industriens store producenter som Novo Nordisk har allerede opstillet ambitiøse mål i sin bæredygtighedsstrategi Circular for Zero, hvori der blandt andet stilles krav om at selskabets leverandører skal være CO2-neutrale i år 2030. Novo Nordisk er muligvis frontløber på en bæredygtighedsagenda, men flere vil følge efter, og det illustrerer formentlig meget godt, hvad der kommer af forventninger indenfor bæredygtighed også til laboratorie- og diagnostikbranchen i de kommende år.

Efter talernes oplæg samles de til en paneldebat, hvor både laboratoriefolket og deres leverandører kan debattere og inspirere hinanden til at tage mere bæredygtige beslutninger fremadrettet. Overskriften på paneldebatten er: Hvordan tager vi næste konkrete skridt ifm bæredygtigt indkøb i lab- og diagnostik-branchen, og hvilke krav, implikationer og muligheder medfører det for de involverede parter?’

Det er anden gang, Indkøbernes Dag løber af stablen. Forrige gang var også på DiaLabXpo, men her var det et VIP-arrangement forbeholdt indkøbere. I år har arrangørerne valgt en anden tilgang:

Vi synes i bund og grund, det er ærgerligt, hvis det kun er indkøberne, der må deltage, for der skal jo to til en tango, og leverandørsiden har derfor også brug for at blive klædt på til nye krav og kriterier for indkøb, hvor klima og miljø tæller, siger Anders Ruskov fra DiaLabs Kundeudvalg.

Indkøbernes Dag er en del af aktivitetsprogrammet på DiaLabXpo, som finder sted 22.-23. september 2021 på Docken i København. Læs mere på www.dialabxpo.dk

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Video fra DiaLabXpo i 2019Videokanal

Nøgleord

Kontakter

Kontakt vedr. DiaLabXpo:
Mona Jakobsen, Projektchef, MCH
Telefon: +45 23 21 60 86
E-mail: mj@mch.dk


Uddybende interview:
Anders Ruskov, Sales Manager Denmark, AH diagnostics: +45 51556684, ARU@ahdiagnostics

Billeder

Bæredygtighedsbølgen vil rulle uanset hvad, og coronapandemien synes blot at have forstærket tempoet i denne udvikling. Laboratorie- og diagnostikbranchen kan lige så godt være med til at tage initiativet og hjælpe med at finde de bedste løsninger, i stedet for at lade andre forsøge sig med hvordan bæredygtighed skal udmønte sig i branchen. Derfor sætter Indkøbernes Dag på DiaLabXpo i år fokus på en grøn fremtid i laboratorierne.
Bæredygtighedsbølgen vil rulle uanset hvad, og coronapandemien synes blot at have forstærket tempoet i denne udvikling. Laboratorie- og diagnostikbranchen kan lige så godt være med til at tage initiativet og hjælpe med at finde de bedste løsninger, i stedet for at lade andre forsøge sig med hvordan bæredygtighed skal udmønte sig i branchen. Derfor sætter Indkøbernes Dag på DiaLabXpo i år fokus på en grøn fremtid i laboratorierne.
Download
Anders Ruskov fra DiaLabs Kundeudvalg samt Sales Manager i AH diagnostics. har inviteret en række interessante oplægsholdere til at dele deres erfaringer og overvejelser om bæredygtighed i laboratoriet på Indkøbernes Dag på messen og konferencen DiaLabXpo i København.
Anders Ruskov fra DiaLabs Kundeudvalg samt Sales Manager i AH diagnostics. har inviteret en række interessante oplægsholdere til at dele deres erfaringer og overvejelser om bæredygtighed i laboratoriet på Indkøbernes Dag på messen og konferencen DiaLabXpo i København.
Download
På DiaLabXpo kan bioanalytikere, laboranter, diagnostikere og udstyrsleverandører mødes og udveksle erfaringer og få nye idéer til grønnere og smartere måder at løse deres arbejdsopgaver på. Messen løber af stablen 22.-23. september 2021 på Docken i København.
På DiaLabXpo kan bioanalytikere, laboranter, diagnostikere og udstyrsleverandører mødes og udveksle erfaringer og få nye idéer til grønnere og smartere måder at løse deres arbejdsopgaver på. Messen løber af stablen 22.-23. september 2021 på Docken i København.
Download

Information om Grouleff Communications

Grouleff Communications
Workspace, Haslegaardsvej 10
8210 Aarhus V

+45 28915809http://www.grouleff.it

Følg pressemeddelelser fra Grouleff Communications

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Grouleff Communications

Europe's Robot Capital Odense Presents 'Future of Robotics' at Capital Raising Summit in Munich16.6.2022 13:26:24 CEST | News

Robot investors from all over Europe can meet the continent's most promising robot startups when the event ‘Odense Investor Summit’ moves its matchmaking of capital seekers and investors to Munich for the first time. The summit takes place as part of the trade show Automatica with 45,000 attendees, featuring pitches from 15 companies with great growth potential at the show’s Startup Arena.

Europas robothovedstad Odense præsenterer ’Future of Robotics’ til kapitalrejsnings-event i München16.6.2022 12:54:43 CEST | Pressemeddelelse

Robotinvestorer fra hele Europa kan møde kontinentets allermest lovende robotstartups, når begivenheden Odense Investor Summit som noget helt nyt flytter sin matchmaking af kapitalsøgende og investorer til München. Det sker under robotmessen Automatica med 45.000 besøgende. På et podie i messens Startup Arena pitcher 15 selskaber med stort vækstpotentiale for kapitalstærke profiler.

Startups fra hele verden vil rejse 30 millioner i Europas robothovedstad Odense11.2.2022 14:50:49 CET | Pressemeddelelse

Hitraten er høj, når kapitalsøgende startups og risikovillige investorer mødes til Odense Investor Summit, der hver år foregår i Europas hurtigst voksende robotmiljø. Erfaringerne viser, at mere end halvdelen lykkes med at tiltrække investorkapital efter matchmaking-eventen. I år har 35 techselskaber fra Europa, Asien, USA og Afrika ansøgt om at præsentere ny teknologi til sundhed, landbrug, fremstillingsindustri og den maritime sektor for de 300 deltagende investorer. De 15 allermest lovende investeringsmuligheder får adgang til at pitche på podiet i byen Odense kendt som Cobot Capital.

PR-specialist og digitalt marketingbureau indgår samarbejde om robot- og automationsbranchen8.12.2021 07:00:00 CET | Nyhed

Robot- og automationsvirksomhederne stormer frem. En lang række firmaer får hjælp af PR-specialisten og influenceren, Malene Grouleff fra Grouleff Communications og marketingbureauet Conversio. Begge har stor indsigt i og erfaring med automatiseringsbranchen og er på få år blevet virksomhedernes foretrukne partnere. Nu indgår de et samarbejde om at booste robotindustriens synlighed og gennemslagskraft.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye