3 timer til at gøre bæredygtighed konkret: Sådan bliver laboratorier grønnere

Mulighederne for en mere bæredygtig drift og produktion i laboratoriebranchen er endnu relativt uudforskede. Som en del af eventen DiaLabXpo inviterer DiaLabs kundeudvalg derfor både indkøbere og leverandører til Indkøbernes Dag med en grøn agenda. Her er målet, at indkøbere hver især skal tage hjem med idéer til, hvordan dagligdagen i laboratoriet kan blive mere klimavenlig og bæredygtig. Samtidig får leverandørerne mulighed for at forberede sig på at imødekomme en efterspørgsel på mere bæredygtige løsninger.

Bæredygtighedsbølgen vil rulle uanset hvad, og coronapandemien synes blot at have forstærket tempoet i denne udvikling. Laboratorie- og diagnostikbranchen kan lige så godt være med til at tage initiativet og hjælpe med at finde de bedste løsninger, i stedet for at lade andre forsøge sig med hvordan bæredygtighed skal udmønte sig i branchen. Derfor sætter Indkøbernes Dag på DiaLabXpo i år fokus på en grøn fremtid i laboratorierne.

Kan vi genbruge nogle produkter? Kan emballagen reduceres? Kan vi gå fra engangsudstyr, der kan rengøres og anvendes flere gange? Hvad har vi af spild, vi kan reducere?

Laboratorierne og deres leverandører har en rejse foran sig, men den skal ikke foregå i højtflyvende varmluftsballoner med tomme ord om klimabevidsthed; Den skal være helt nede på jorden og handle om, hvad det enkelte laboratories indkøbere allerede nu og i nær fremtid kan gøre anderledes for at reducere deres CO2-aftryk.

DiaLabXpo sætter på Indkøbernes Dag om formiddagen 22. september rammen om denne dialog og refleksion, når indkøbere fra hospitaler, universiteter, biotek, pharma og fødevareindustri mødes på Docken i København. Her har de 3 timer til at finde ud af, hvordan laboratorier kan blive grønnere.

Anders Ruskov fra DiaLabs Kundeudvalg har inviteret en række interessante oplægsholdere til at dele deres erfaringer og overvejelser om bæredygtighed i laboratoriet.

Bæredygtighedsbølgen vil rulle uanset hvad, og coronapandemien synes blot at have forstærket tempoet i denne udvikling.  I laboratorie- og diagnostikbranchen kan vi lige så godt være med til at tage initiativet og hjælpe med at finde de bedste løsninger, i stedet for at lade andre forsøge sig med hvordan bæredygtighed skal udmønte sig i vores branchen. Vi må forventes at kende vores branche bedst, og det kan med fordel komme bæredygtighedsinitiativet til gode. På leverandør- og grossistsiden, som jeg tilhører, kan vi på Indkøbernes dag blive inspireret til at udfordre hele værdikæden i et bæredygtighedsperspektiv, siger Anders Ruskov, der til daglig er Sales Manager i AH diagnostics.

Mikkel Wisborg Møller, Global Category Manager ved Chr. Hansen, deler sine perspektiver på bæredygtig indkøb med deltagerne på Indkøbernes Dag. Jakob Zeuthen, miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv, fortæller om om generelle bæredygtighedstrends, som kommer til at præge de næste fem år set fra forskellige vinkler. Rikke Dreyer, formand for Forum for Bæredygtigt Indkøb giver indsigt i, hvad man får ud af at være medlem af et forum med fokus på bæredygtighed, og hvordan man kan blive inspireret af allerede eksisterende læringer. Fra Region Hovedstaden kommer Rasmus Nielsen, specialkonsulent i Grønne og Innovative Indkøb og deler ud af sine erfaringer. Bo Bach Boddum, Founder og CEO hos Re-Zip giver inspiration til bæredygtig cirkulær emballage, og hvordan CO2 reduceres yderligere, når emballage cirkuleres fremfor kun genbruges.

En af pharma-industriens store producenter som Novo Nordisk har allerede opstillet ambitiøse mål i sin bæredygtighedsstrategi Circular for Zero, hvori der blandt andet stilles krav om at selskabets leverandører skal være CO2-neutrale i år 2030. Novo Nordisk er muligvis frontløber på en bæredygtighedsagenda, men flere vil følge efter, og det illustrerer formentlig meget godt, hvad der kommer af forventninger indenfor bæredygtighed også til laboratorie- og diagnostikbranchen i de kommende år.

Efter talernes oplæg samles de til en paneldebat, hvor både laboratoriefolket og deres leverandører kan debattere og inspirere hinanden til at tage mere bæredygtige beslutninger fremadrettet. Overskriften på paneldebatten er: Hvordan tager vi næste konkrete skridt ifm bæredygtigt indkøb i lab- og diagnostik-branchen, og hvilke krav, implikationer og muligheder medfører det for de involverede parter?’

Det er anden gang, Indkøbernes Dag løber af stablen. Forrige gang var også på DiaLabXpo, men her var det et VIP-arrangement forbeholdt indkøbere. I år har arrangørerne valgt en anden tilgang:

Vi synes i bund og grund, det er ærgerligt, hvis det kun er indkøberne, der må deltage, for der skal jo to til en tango, og leverandørsiden har derfor også brug for at blive klædt på til nye krav og kriterier for indkøb, hvor klima og miljø tæller, siger Anders Ruskov fra DiaLabs Kundeudvalg.

Indkøbernes Dag er en del af aktivitetsprogrammet på DiaLabXpo, som finder sted 22.-23. september 2021 på Docken i København. Læs mere på www.dialabxpo.dk

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Video fra DiaLabXpo i 2019Videokanal

Kontakt vedr. DiaLabXpo:
Mona Jakobsen, Projektchef, MCH
E-mail: mj@mch.dk

Uddybende interview:
Anders Ruskov, Sales Manager Denmark, AH diagnostics: +45 51556684, ARU@ahdiagnostics

Anders Ruskov fra DiaLabs Kundeudvalg samt Sales Manager i AH diagnostics. har inviteret en række interessante oplægsholdere til at dele deres erfaringer og overvejelser om bæredygtighed i laboratoriet på Indkøbernes Dag på messen og konferencen DiaLabXpo i København.
På DiaLabXpo kan bioanalytikere, laboranter, diagnostikere og udstyrsleverandører mødes og udveksle erfaringer og få nye idéer til grønnere og smartere måder at løse deres arbejdsopgaver på. Messen løber af stablen 22.-23. september 2021 på Docken i København.

Laboratoriebranchen vil mødes: Kun få stande tilbage på DiaLabXpo9.6.2021 13:25:13 CEST | Pressemeddelelse

I år kan bioanalytikere, laboranter, diagnostikere og udstyrsleverandører endelig mødes og udveksle erfaringer og få nye idéer til smartere måder at løse deres arbejdsopgaver på. Det sker, når DiaLabXpo gennemføres 22.-23. september 2021 på Docken i København. Eventen, der er udviklet i et samarbejde mellem brancheforeningen DiaLab og MCH Messecenter Herning, rummer både konferencer og en udstilling af de nyeste produkter og teknologier til laboratorier og sundhedssektoren.

Digitale mikroskoper effektiviserer på nye måder i fremstillingsindustrien 5.2.2021 11:58:24 CET | Pressemeddelelse

Den danske mikroskop-producent TAGARNO optimerer i flere og flere industrier med sine fleksible digitale mikroskoper. Fødevareproducenter bruger dem til at fjerne reklamationer og højne kvalitet. En frøproducent løser arbejdsmiljøproblemer. En elektronikproducent imødegår store afstande mellem fabrikker. Laboratorier mindsker risiko for smittespredning. I år gør TAGARNO det let for flere at komme i gang med digitale mikroskoper ved at tilbyde et mikroskop på abonnement frem for køb.

Turf Tank får 80 mio. kr. som brændstof til robotfirmaets internationale vækstraket2.2.2021 08:30:00 CET | Nyhed

EKF Danmarks Eksportkredit, Danske Bank og Vækstfonden engagerer sig solidt i den nordjyske robotsucces Turf Tank. 80 friske millioner kroner fra de tre parter samt de eksisterende ejere skal sikre, at Turf Tanks produktion af opstregningsrobotter kan holde trit med efterspørgslen. Robotterne bliver nemlig i stigende grad lejet frem for købt af kunderne. På trods af en sportsverden ramt af global pandemi, realiserede Turf Tank i 2020 en fordobling i solgte robotter sammenlignet med året før. Nu skal der gøres klar til fremtiden.

Robotløsning fra KEN HYGIENE SYSTEMS gør jobbet i sterilcentralen sundere6.1.2021 15:50:00 CET | Pressemeddelelse

Arbejdsmiljøet på sterilcentraler overalt i verden er fysisk belastende. For kroppen er det tungt og tidskrævende arbejde at skubbe vogne rundt og løfte racks med hospitalsinstrumenter ind og ud af desinficerende opvaskemaskiner. Medmindre de opslidende opgaver bliver automatiseret, så robotterne tager slæbet. Det har KEN HYGIENE SYSTEMS som de første i verden gjort. Virksomheden har opfundet løsningen AL10, som integrerer transportrobotter fra Mobile Industrial Robots i logistikken på en sterilcentral. Den patenterede løsning rammer plet på verdensmarkedet, fordi den imødegår en hel stribe udfordringer i sundhedssektoren: Pladsproblemer, støj, ensidigt gentaget arbejde, øget tidspres og travlhed i samfund med et stigende andel ældre.