
4,8 mio. til tidlig indsats for matematiktimernes outsidere
Der er gyldent håb forude for matematiktimernes outsidere. Egmont Fonden har netop bevilget 4,8 mio. kr. til forskningsprojektet Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper 2014. Forskningsprojektet (TMTM2014) er et samarbejde mellem Professionshøjskolen Metropol, Institut for Skole og Læring, og Århus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup.
Forskningsprojektet Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper er unikt i sin tilgang til de skolebørn, det handler om. Dels mener forskerne ikke, at man er sådan én, der har vanskeligt ved matematik – de mener, at man er i matematikvanskeligheder, og at man i den forstand kan hjælpes ud over vanskelighederne med den rette undervisningsmetode.
Dels retter den tidlige matematikindsats sig både mod de elever, der er svage i matematik og kæmper forgæves eller giver op over for tal – og mod de elever, der er meget stærke i matematik og dermed bliver overset og understimuleret i matematiktimerne og kan falde helt af på den.
Forskernes præmis er således i sit udgangspunkt enkel: Alle børn har et matematisk potentiale, og det skal udvikles.
- TMTM er et fantastisk projekt, der er rodfæstet på læreruddannelsen. Dels udspringer det af et succesfuld praksisrettet efter-videreuddannelsesforløb og involverer nu en stor gruppe matematiklærere fra vores grunduddannelse. Dels er det fakultetets første større forskningsprojekt, der tager udgangspunkt i et robust effektstudie. Og så favner TMTM både de skolebørn, der har svært ved matematik, og de der er så gode, at de ikke finder sig til rette med den almindelige undervisning – det er stærkt, og det har Egmont Fonden som en fremsynet fond nu valgt at støtte, siger rektor fra Metropol Stefan Hermann.
Matematik er mere end tal og de fire regnearter
Den metode, som Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper har udviklet gennem en række solide og succesfulde undersøgelser ude i skolepraksis i løbet af de seneste fem år, bygger på fagligt anvendte beskrivelser af elever med særlige behov: matematikmestring, regnehuller, dyskalkuli og tilpasset læring.
Udviklerne bag Tidlig Matematikindsats har på baggrund af de begreber udviklet en dansk model for en tidlig matematikindsats til elever i matematikvanskeligheder – og det er denne model, hvis videreudvikling og kvalificering støttes med 4,8 mio. fra Egmont Fonden.
Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper har i løbet af forsøgs- og udviklingsperioden, hvor forskerteamet har arbejdet på folkeskolerne på Frederiksberg og på Kastrupgårdskolen, Susålandets skole, Strøbyskolen og Vallerødskolen vist et stort potentiale til at hæve elevernes faglige niveau, selvtillid og øget selvværd og dermed mod på læring.
”Børn er problemløsere af natur, og når de arbejder med problemer i matematik, der også indeholder faglig læsning, geometri og algebra fremmer det deres læring. En tidlig indsats kan afhjælpe elevernes regnehuller, inden de bliver til store matematikvanskeligheder med tal, siger projektleder og lektor på Metropol Pia Beck Tonnesen.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt
Lektor Pia Beck Tonnesen, lektor., cand.scient. i matematik på: på 2264 4631 og pito@phmetropol.dk, Professionshøjskolen Metropol
Lektor Lena Lindenskov AArhus Universitet. på 2630 6681, lenali@edu.au..dk
Kommunikationschef Trine Beckett, Egmont Fonden på: 2628 4430 tbe@egmontfonden.dk
Anne Trap-Lind, vidensformidler, Kommunikation, Metropol på 7228 2901, atli@phmetropol.dk
Information om Professionshøjskolen Metropol

Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolen Metropol
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolen Metropol
Studerende hjælper virksomheder med at vækste6.3.2018 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kan betale sig at tage studerende med på råd, når man som virksomhed skal udvikle ny velfærdsteknologi. Input til bedre løsninger og flere anvendelsesmuligheder skaber produkter med stærkere konkurrenceevne. Det viser ny rapport fra Københavns Professionshøjskole (tidligere Professionshøjskolen Metropol), der har fået evalueret skolens Praksis- og Innovationshus.
Virkeligheden skal på skoleskemaet26.1.2018 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske skoleelever er trætte af at terpe tabeller og reproducere viden. De bliver mere motiverede og deltagende i undervisningen, når de får lov at arbejde med virkelige problemstillinger, hvor de skaber noget nyt, der giver værdi for andre. Det viser ny forskning fra Professionshøjskolen Metropol.
Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge vil give børnene en stemme - åbningskonference 15. november13.11.2017 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mere end 60.000 børn og unge i Danmark har særlige sociale behov. Vi ved allerede en del om, hvad der kendetegner denne gruppe, og om de udfordringer der er ved de eksisterende tilbud på området. Der mangler imidlertid viden om, hvordan man konkret kan arbejde med at styrke den sociale mobilitet for udsatte børn og unge. Derfor har alle landets professionshøjskoler i samarbejde etableret Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge, forkortet NUBU.
Mad skal også på recept13.7.2017 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis du har været indlagt på sygehuset og har behov for genoptræning, så er det næppe ude ved kødgryderne, du først sætter ind. Men den mad, du spiser, bør være en vigtig del af din rehabilitering, mener førende eksperter på området. Især blandt den ældre del af befolkningen er der behov for, at maden kommer på recept på lige fod med medicin og træning.
Nye formidlere skal være med til at løfte turismeindsatsen i Danmark26.6.2017 11:28:02 CEST | Pressemeddelelse
Ny uddannelse som natur- og kulturformidler sender det første hold dimittender i marken d. 30. juni. De kreative og kampklare eventmagere, historiefortællere og projektledere glæder sig til at sætte Danmarks natur- og kulturarv på dagsordenen for bl.a. turister, skoleklasser og børnefamilier.