Coop Danmark A/S

Danskerne fedter med solcremen

Del
Tre ud af fem danskere har brugt solcreme i år. Det svarer til tallet for 2009, og dermed er der på fire år tilsyneladende ikke sket en stigning i danskere, der bruger solbeskyttelse, viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse. Til gengæld bruger 50 procent flere nu en faktor 20 eller højere –men alt for lidt ad gangen.

Ikke mindre end 60 procent af dem, der smører sig ind i solbeskyttelse, bruger mindre solcreme end den håndfuld (eller 40 ml.), som anbefalingen lyder på. Kun én ud af tre kan prale af at bruge den anbefalede mængde.

Mange har til gengæld skruet op for faktortallet. 50 procent flere bruger en faktor 20 eller højere i dag i forhold til for fire år siden.

”Det fortæller, at mange gerne vil beskytte sig mod solens stråler. Og vi kan da også se, at det især er børn, der får den høje faktor på, når de skal ud i solen,” siger Lars Aarup. Problemet er bare, at bruger man for lidt af solcremen, får man ikke den beskyttelse, der står på flasken. Derfor er mængden langt vigtigere end solfaktoren. Men mens vi har skruet op for faktoren, holder vi altså i stor stil igen, når vi smører os ind.

”Mange strækker solcremen lidt, fordi den er forholdsvis dyr – særligt solcreme med høj faktor. Tager du familien med på stranden, så koster det hurtigt en hel bøtte solcreme, hvis du skal gøre det rigtigt. Det virker sikkert voldsomt på mange, og så bruger de lidt mindre,” forklarer Lars Aarup.

På den mere positive side viser undersøgelsen og salgstal fra Coops kæder, at mange går efter de mere skånsomme og miljøvenlige solcremer. Det afspejler den generelle tendens til at ville undgå de mest problematiske stoffer i plejeprodukter, mener Lars Aarup.

Vil man undgå problematisk kemi i solcremen, kan man se efter Svanen og i øvrigt følge tommelfingerreglen om at bruge faktor 15 i Danmark og faktor 30, hvis man skal sydpå. Og så er det ellers en god idé at pakke solcreme hjemmefra, hvis turen går Sydpå, for her er det stort set umuligt at købe solcreme uden problematiske stoffer.

For yderligere information, kontakt analysechef i Coop Analyse, Lars Aarup, tlf. 3091 9266

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye