xCarlsberg Danmark A/SxCarlsberg Danmark A/S

Gl. Carlsberg Lager giver gratis adgang til Arbejdermuseet i København

Næste gang du nyder en Gl. Carlsberg Lager, skal du kaste et ekstra godt blik på bagsideetiketten. Den kan nemlig være din adgangsbillet til en gratis tur på Arbejdermuseet.

Arbejdermuseet har i samarbejde med Carlsberg sat 300.000 fribilletter i cirkulation. Helt konkret er det bagsideetiketterne på Gl. Carlsberg Lager flaskerne, som resten af 2013 vil fungere som fribillet. Alt du skal gøre er at medbringe en bagsideetiket og aflevere den i receptionen på Arbejdermuseet i Rømersgade København, så kommer du gratis ind.

Bryggeriarbejdere skriver historien
Arbejdermuseet i København er landets vigtigste formidler af dansk arbejderkultur og historie. På museet skildres alle facetter af arbejderfamiliens hverdag på arbejdspladsen, i hjemmet og i fritiden. Museet formidler historien på tværs af generationer, således at kommende generationer lærer om industrisamfundets vigtighed for Danmarkshistorien. Louise Karlskov Skyggebjerg, der er direktør for Arbejdermuseet, begrunder samarbejdet med Carlsberg:
”Helt op til slutningen af 1980erne fandtes der næppe en stærkere organiseret arbejdsstyrke end bryggeriarbejderne på Carlsberg. De havde magten til at tørlægge landet, og det gav dem en stærk forhandlingsposition, der fik betydning for hele arbejdsmarkedet. Carlsberg som arbejdsplads udgør således en vigtig del af den samlede danske arbejderhistorie.”

Historisk samarbejde
Det er ikke første gang at Arbejdermuseet og Carlsberg samarbejder. I 2008-2009 lancerede museet websiden www.humlenvedcarlsberg.dk, hvor historien om Carlsberg og bryggeriarbejderne fortælles med ord, lyd og billeder. Blandt andet kan man høre en række interviews med gamle Carlsberg ansatte, som fortæller om livet på bryggeriet frem til lukningen i 2008. Jonas Bjarkow, der er produktchef for Gl. Carlsberg Lager begrunder samarbejdet: ”I vores markedsføring er vi ofte meget fokuseret på vores grundlægger J.C. Jacobsen og hans søn Carl Jacobsen. Men vi ved naturligvis godt at uden de tusindvis af arbejdere, der igennem 165 års historie har knoklet med at brygge, tappe og distribuere øllet, ville Carlsberg aldrig være blevet til, hvad det er i dag. Vi er i dag meget opmærksomme på denne arv og vil meget gerne være med til at sikre, at endnu flere får kendskab til Carlsbergs mangfoldige historie.”

Håbet er 15.000 gæster
Louise Karlskov Skyggebjerg håber på, at fribilletterne vil tiltrække en masse nye gæster. ”Vi har allerede rigtig mange gæster også mange, der kommer igen og igen, men eftersom vores opgave er at formidle arbejderhistorien for alle, er det mit håb, at disse fribilletter tiltrækker folk, der normalt ikke har for vane at gå på museum”. På spørgsmålet om, hvor mange ekstra gæster, hun forventer, svarer hun smilende: ”Forhåbentligt ikke alle 300.000 på én gang, men vi håber da på mindst 10-15.000 nye gæster på baggrund af det her initiativ! Lad os nu se – vi lover at tage godt imod alle fremmødte.”

FAKTA

• Fribilletterne er konkret tappet på et parti Gl. Carlsberg Lager, der er ud i handlen fra 1. juli.
  • I alt er der 300.000 etiketter i omløb
  • Etiketterne er specielt designet til formålet og kan nemt fjernes fra flasken.
  • Bemærk at der henover sommeren stadig vil være flasker fra tidligere partier i handlen. Disse etiketter kan desværre ikke indløses til en fribillet.
  • Gl. Carlsberg Lager forhandles kun på værtshuse, cafeer og restauranter.
  • Arbejdermuseet har åbent alle dage kl. 10-16. Se mere på www.arbejdermuseet.dk

Information om xCarlsberg Danmark A/S

xCarlsberg Danmark A/S