185 mio. kr. fra Vækstfonden, EIB og private investorer skal accelerere vækst i danske OnRobot

Den unge danske robotvirksomhed OnRobot rejser 185 millioner kroner fra en række prominente investorer til at accelerere virksomhedens globale udrulning. Kapitalrejsningen er samtidig den første investering i et nyt samarbejde mellem Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsbank, EIB, der skal tilføre et milliardbeløb til danske virksomheder klar til vækst. Desuden investerer en række kendte, danske erhvervsfamilier.

Robotpioneren Enrico Krog Iversen spiller en nøglerolle i Danmarks succesfulde robotindustri.

Robotteknologi er en dansk styrkeposition, og robotklyngen i Odense rummer flere end 130 virksomheder. En af dem, OnRobot, har allerede opnået stor international efterspørgsel på sine produkter, og i dag kan virksomheden annoncere en kapitalrejsning på 185 millioner kroner. Kapitalen kommer fra Vækstfonden, Den Europæiske Investeringsbank, EIB, og en række private investorer.

Vækstfonden og EIB lancerede for nylig et nyt samarbejde om investeringer i danske virksomheder, der står foran kraftig ekspansion. Samlet vil de to partnere investere mere end 1,1 mia. kr. i danske virksomheder. Og den første er altså OnRobot.

”Vi glæder os over nu at foretage den første investering i samarbejdet med EIB, der gennem massive investeringer skal være med til at sikre vækst, innovation og jobskabelse i en række danske virksomheder, der har potentialet til at blive internationale fyrtårne. OnRobot har allerede været på en flot vækstrejse, og med investeringen her kan virksomheden accelerere udviklingen betydeligt og bringe dansk robotteknologi endnu bredere ud,” siger Rolf Kjærgaard, direktør i Vækstfonden.

Vækstfonden investerede første gang i OnRobot i 2016 og har siden fulgt virksomheden på rejsen fra startup til globalt førende leverandør af applikationer til kollaborative robotter, også kaldet cobots.

Robotapplikationer til verdensmarkedet
OnRobot, der har robot-pioner Enrico Krog Iversen i spidsen, blev stiftet i Odense i 2015 og har siden forenet yderligere fire robotvirksomheder under samme brand. Virksomheden er i dag en one-stop-shop for avancerede, men brugervenlige robotgribere og sensorsystemer, som gør det enkelt og hurtigt for industrien at automatisere manuelle opgaver i en produktion. I de første år udviklede OnRobot primært løsninger til robotarme fra Universal Robots, men for nyligt lancerede virksomheden en helt ny platform, der gør det muligt let og intuitivt at benytte OnRobots forskellige produkter på robotarme fra mange forskellige robotproducenter.

”OnRobot repræsenterer en vision om at skabe en globalt førende virksomhed indenfor end-of-arm-løsninger til særligt kollaborative anvendelser. Vi har allerede skabt et meget solidt fundament, og særligt markedsføringen af vores nye ”plug-and-produce”-platform vil være afgørende for, at vi når vores ambitiøse mål. Med den nye investering får vi mulighed for at øge vores forspring og gøre visionen til virkelighed,” siger Enrico Krog Iversen, direktør i OnRobot.

Løftestang for privat kapital
Investeringerne fra Vækstfonden og EIB fungerer som løftestang for privat kapital, da investeringerne altid sker i samarbejde med private investorer. I denne runde får OnRobot en række vigtige nye investorer ombord, der alle er kendte erhvervsfamilier, blandt andre familierne Gundersen, Sandal, Bonnesen og Bøgh-Sørensen.

”OnRobot er en spændende lokal virksomhed, som er på en ambitiøs international vækstrejse. For os er det vigtigt at støtte lokale initiativer med globalt potentiale, og der er ingen tvivl om, at OnRobot med Enrico Krog Iversen i spidsen repræsenterer en stærk mulighed for at styrke robotklyngen i Odense som et internationalt kraftcenter,” siger Nicolai Fink Gundersen, der indtræder i bestyrelsen på vegne af de nye investorer.

I EIB glæder Vice President Alexander Stubb sig over, at investeringssamarbejdet med Vækstfonden nu er udmøntet i den første, fælles investering.

”SMV’er og midcaps er vigtige drivere af innovation og jobskabelse i Europa, og vi er glade for, at EU’s investeringsbank, med støtte fra Juncker-planen, kan bidrage til denne danske virksomheds finansieringsmuligheder. Vi glæder os over, at Vækstfonden allerede nu har underskrevet den første aftale med dette innovative firma under vores for nyligt underskrevne partnerskab,” siger Alexander Stubb.

OnRobot har i dag cirka 180 medarbejdere, salgskontorer i otte lande samt flere end 380 distributører globalt.

Om OnRobot:

OnRobot, der har hovedkontor i Odense, har samlet fem danske og internationale virksomheder i én dansk koncern: On Robot (DK), OptoForce (HU), Perception Robotics (US), Purple Robotics (DK) og Blue Workforce (DK). OnRobot samler dermed en række unikke teknologier – både hardware og software – som benyttes i applikationer til samarbejdende robotter og letvægtsrobotter. OnRobot udvikler state-of-the-art gribere, sensorer og andre nyskabende løsninger til at overvinde automationsbarrierer. OnRobot muliggør automatisering af opgaver som pakning, kvalitetstests, varehåndtering, maskinpasning, montage og svejsning. Ud over hovedkvarteret i Danmark har OnRobot salgskontorer i Tyskland, Kina, USA, Spanien, Polen, Singapore, Japan og Korea samt mere end 380 distributører verden over. Virksomheden har i dag ca. 180 medarbejdere.

Læs mere på www.onrobot.com

Investeringssamarbejde mellem Vækstfonden og EIB:
Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsbank, EIB, indgik tidligere i år et nyt investeringssamarbejde, hvor begge parter indskyder 75 mio. euro i en fond, der skal investere i danske virksomheder klar til vækst. Investeringerne er betinget af et krav om minimum 50 pct. i privat medfinansiering, hvilket potentielt bringer det samlede investeringsbeløb op på mere end 2 mia. kr. Investeringerne, der forventeligt samlet vil være i størrelsesordenen 5-20 mio. euro, foretages i små og mellemstore samt midcap-virksomheder, der står foran udvikling og skalering.

Læs mere: https://vf.dk/nyheder/2019/nyt-investeringssamarbejde-mellem-vaekstfonden-og-eib-skal-sikre-milliarder-til-danske-virksomheder/

For yderligere information, kontakt:

Vækstfonden: Nathali Selmeczi Lehmann, teamleder for Kommunikation og Samfundsansvar, på 2860 0113 eller nsl@vf.dk
OnRobot: Enrico Krog Iversen, CEO, via Liselotte Winther Frellsen på telefon 2278 4537
European Investment Bank, EIB:  Tim Smit, Press Officer, +352 691 286423, t.smit@eib.org

Med Enrico Krog Iversen i spidsen repræsenterer robotvirksomheden OnRobot en stærk mulighed for at styrke robotklyngen i Odense som et internationalt kraftcenter.
Med den nye investering får OnRobot mulighed for at øge sit forspring i den globale robotindustri.
OnRobot udvikler robotgribere til montering på robotarme fra stort set alle robotproducenter.
OnRobots udviklingsafdeling har netop fuldendt et nyt produkt, som i denne uge præsenteres på robotmessen iRex i Japan.
OnRobot har allerede været på en flot vækstrejse, og med investeringen her kan virksomheden accelerere udviklingen betydeligt og bringe dansk robotteknologi endnu bredere ud,” vurderer Rolf Kjærgaard, direktør i Vækstfonden.

Robotics investor Thomas Visti brings together Denmark’s most enterprising entrepreneurs12.8.2020 07:00:00 CESTPress release

With backing from the tech giant TERADYNE, the successful robotics icon Thomas Visti is realizing a new dream in the middle of Denmark, where well over 100 entrepreneurs will facilitate development and international growth. The first entrepreneurs have already moved in at VISTI UNLIMITED in Odense, where they have easy access to strategic advice from Visti on building global high-growth enterprises from scratch and exiting them for billions.

Robotinvestoren Thomas Visti samler Danmarks mest modige iværksættere i nyt fællesskab12.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Med opbakning fra tech-giganten Teradyne realiserer det succesrige robot-ikon Thomas Visti nu en ny drøm midt i Danmark, hvor godt 100 entreprenante mennesker vil skabe udvikling og international vækst. De første iværksættere er allerede flyttet ind hos VISTI UNLIMITED i Odense. Her får de let adgang til strategisk rådgivning fra en profil, der på egen krop har erfaret, hvordan man bygger globale vækstkometer op helt fra bunden og exitter dem for milliardbeløb.

Topplacering til dansk robotvirksomhed med effektivt våben mod corona-smittespredning15.6.2020 13:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er international hæder til Blue Ocean Robotics for UVD Robots med den revolutionerende opfindelse af en robot med ultraviolet lys til uskadeliggørelse af coronavirus samt andre virusser og bakterier. Robotics Business Review kårer nyskabelsen som en af de allervigtigste i verden på sin årlige prestigefyldte liste, RBR50, der inkluderer de 50 mest indflydelsesrige robotvirksomheder i verden. Teknologiens sundhedsmæssige gevinst og dermed vækstpotentialet på verdensmarkedet for den ubemandede desinfektionsrobot er kolossalt stort: UVD Robots kan eliminere smitterisiko fra overflader og luften på hospitaler, hoteller, kontormiljøer, fødevare- og farmaceutisk industri samt lufthavne, skoler, butiks-, pleje- og fitnesscentre m.m.