Banedanmark

Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december

Del
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Arbejdet med at reetablere jernbanen mellem Farris og Sommersted. Foto: Alex Tram
Arbejdet med at reetablere jernbanen mellem Farris og Sommersted. Foto: Alex Tram

Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.

Umiddelbart efter afsporingen gik forberedelsen af udbedringen af skaderne i gang. Fredag middag mødtes Banedanmark med entreprenøren Balfour Beatty, der hen over weekenden detailplanlagde arbejdet, samtidig med at Banedanmark og Balfour Beatty søndag kunne få det fulde overblik over skaderne, efter at det afsporede godstog blev fjernet lørdag.

Samtidig var arbejdet i gang med at skaffe de nødvendige materialer og få arbejdskøretøjerne frem, så udbedringen af skaderne kunne starte hurtigst muligt. Og mandag eftermiddag gik de første hold så i gang med at udskifte sveller. Ombygningen af den knap syv kilometer lange beskadigede jernbanestrækning er således i fuld gang.

Arbejdet foregår i døgndrift, og flere hold er i gang samtidig på strækningen med at udskifte de omkring 11.000 ødelagte sveller samt foretage de øvrige udbedringer af skaderne på strækningen.

Sporchef i Banedanmark, Steen Kristensen, siger:

"Alle sveller på den knap 7 kilometer lange strækning er kappet over, og sporet er i så dårlig stand, at vi ikke kan rykke ud med et sporombygningstog, men må skifte svellerne manuelt. Vi har flere hold i gang samtidig, og der bliver der arbejdet i døgndrift."

"Vinteren er sat ind, og vejret kan i værste fald forsinke arbejdet betydeligt, idet vi kan stå i den situation, at vi ikke kan svejse skinnerne sammen eller ballasten er frossen, så sporerne ikke kan justeres og dermed åbnes for togtrafik. Normalt foretager vi derfor heller ikke sporombygninger på denne årstid. Med det forbehold, så forventer vi pt. at åbne sporet igen onsdag den 19. december - i tid til juletrafikken for passagerer, og så banen igen hurtigst muligt kan bruges til at få gods til og fra Danmark."

Gods- og passagertrafikken
Alle passagertog mellem Vamdrup og Vojens er erstattet med busser frem til banen igen kan åbne. Se DSB og Banedanmarks hjemmesider www.dsb.dk og www.banedanmark.dk for mere information.

For godstrafikken er der blevet skabt en alternativ rute via Bramming og over grænsen mellem Tønder og Niebüll. Første godstog kørte denne vej i lørdags. Samtidig tager Stena Lines færger ekstra gods med fra havnen i Trelleborg. Desuden anvendes terminalerne i Taulov og Padborg til at losse gods fra jernbanen til lastvogne og omvendt.

For yderligere informationer kontakt Banedanmarks pressevagt på telefon 82 34 13 13

Nøgleord

Billeder

Arbejdet med at reetablere jernbanen mellem Farris og Sommersted. Foto: Alex Tram
Arbejdet med at reetablere jernbanen mellem Farris og Sommersted. Foto: Alex Tram
Download
Arbejdet med at reetablere jernbanen mellem Farris og Sommersted. Foto: Alex Tram
Arbejdet med at reetablere jernbanen mellem Farris og Sommersted. Foto: Alex Tram
Download

Information om Banedanmark

Banedanmark
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø

+45 82 34 00 00http://www.bane.dk
Billeder fra arbejdet med at retablere jernbanen mellem Farris og Sommersted. Foto: Alex Pram

Følg pressemeddelelser fra Banedanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Banedanmark

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye