
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.
Banedanmark og totalentreprenøren har sat alle kræfter ind på at få færdiggjort og monteret den nye broklap, så togtrafikken kan genåbne efter forårets påsejling af jernbanebroen over Limfjorden.
Fire ud af de otte nye broelementer er leveret, og yderlige to er nu på vej til havnen i Aalborg. De mange afsluttende aktiviteter og test er planlagt, så der bliver vundet tid, alle de steder der kan. Men forsinkelsen på de sidste fire broelementer gør, at planen for at tage den nye broklap i brug må rykkes, selvom der fortsat arbejdes i døgndrift.
Banedanmarks adm. direktør Jesper Hansen siger:
"Det er Banedanmark opgave og ansvar at få Jernbanebroen klar til trafik hurtigst muligt. Vi ved, hvor vigtigt det er for de hårdtprøvede passagerer og virksomheder at få genoptaget togtrafikken, og derfor skal jeg også dybt beklage udskydelsen af åbningen."
"Banedanmark er planmæssigt klar med hele strækningen op til Frederikshavn efter sporombygningen, og det er desværre denne ekstra udfordring med de sidste broelementer, der gør, at vi må rykke planen for genåbningen af Jernbanebroen over Limfjorden og dermed genåbningen af togtrafikken."
"Her i slutfasen frem mod genåbningen, ved vi, at vind og strøm spiller en rolle i forhold til, at broklap og kontravægt kan sejles ud og monteres på broen, ligesom der er mange afsluttende tekniske opgaver og sikkerhedsmæssige test, der skal falde på plads. Vi har i samarbejde med vores totalentreprenør lagt en detaljeret og robust plan frem mod en åbning tidligst den 26. november. I takt med at de afsluttende arbejder færdiggøres, melder Banedanmark yderligere ud."
DSB er således nødsaget til at forlænge særkøreplanen med busser mellem Aalborg og Frederikshavn, ligesom Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner må forlænge deres nuværende særkøreplaner frem til, at Jernbanebroen over Limfjorden kan genåbne.
Yderligere oplysninger hos Banedanmarks pressevagt på 8234 1313.
Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Banedanmark skubber betonbro på 2000 tons på plads i Øster Doense15.10.2012 13:50:18 CEST | Pressemeddelelse
Den bro, som er blevet støbt ved siden af banen i Øster Doense, er nu klar til at blive skubbet på plads