
S-tog kører igen mellem Hellerup og Østerport fra tirsdag
Københavns Kommune forventer at blive færdige natten til tirsdag med at trække de nødvendige kørestrømsledninger til S-banen på i hvert fald det ene S-togsspor i forbindelse med anlæggelsen af Nordhavnsvejs tunnel. Dermed vil pendlere mellem Hellerup og Svanemøllen igen kunne komme med S-tog tirsdag morgen, som minimum med 20 minutters drift.
Det var ventet, at S-togene ville køre normalt fra mandag morgen, men Banedanmark kunne ikke åbne for banen. Det skyldtes, at det ikke var lykkedes Nordhavnsprojektet at blive færdige med arbejdet som planlagt, og det beklager projektchef i Københavns Kommune, Anne Kongsfelt.
"Vi er meget ærgerlige over, at S-banen ikke kunne tages i brug mandag morgen, som det var forventet. Alt er ellers gået fuldstændigt efter bogen med arbejdet, men i forbindelse med afprøvningen af anlægget blev der konstateret fejl, og selvom vi har arbejdet intenst på at få anlægget i orden, viste det sig desværre mandag kl. 04.30, at det ikke kunne nå at blive klart. Vi arbejder på hurtigst muligt at få udbedret tingene, så togpassagererne igen kan komme frem som planlagt,” siger Anne Kongsfelt .
S-togstrafik de kommende dage
Københavns Kommune håber at nå så langt med arbejdet, at begge S-togsspor kan åbnes og der kan køres normal drift. Alternativt forventes det, at der minimum åbner et spor, så der kan køres med 20 minutters drift.
Det betyder for S-banen at:
Linje A kører hvert 10. minut mellem Hundige og Farum.
Linje B kører hvert 10. minut mellem Høje Taastrup og Svanemøllen samt mellem Hellerup og Hillerød i morgenmyldretiden. Mellem Svanemøllen og Hellerup kører linje B kun hvert 20. minut. Her suppleres med busser og henvises til Kystbanen.
Linje C kører hvert 20. minut mellem Ballerup og København, samt mellem Klampenborg og Ryparken (med forbindelse til linje A og H).
Linje E kører hvert 20. minut mellem Køge og Svanemøllen.
Linje F kører ca. hvert 10. minut mellem Ny Ellebjerg og Hellerup.
Linje H kører igen normalt og standser på Kildedal.
Det tilstræbes at køre med højere frekvens end ovenstående i det omfang, dette er muligt.
Følg i øvrigt med på dsb.dk samt højttalerinformation på stationerne
Yderligere oplysninger:
Projektchef Anne Kongsfelt, Københavns Kommune, 2835 9659
DSBs pressetelefon 2468 0000
Banedanmarks pressetelefon 8234 1313
Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.