15 lovende robotselskaber inviterer nye investorer ombord ved event i Europas robothovedstad

Nye investorer får nu mulighed for at blive medejere af stærke robotteknologier, udviklet af 15 forskellige robotvirksomheder fra Danmark, Spanien, Schweiz, Polen, Sverige, Norge og Israel. Startups i robothovedstaden i Europa, Odense, har på blot 5 år tiltrukket mere end seks milliarder risikovillige kroner. I år får de lokale danske robotiværksættere selskab af virksomheder fra RobotUnion Super Stars; Der er tale om finalister fra det paneuropæiske robotaccelerationsprogram. Målet med Odense Investor Summit er matchmaking mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere mødes og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Sponsor for begivenheden er Vækstfonden, den danske stats investeringsfond.

De kapitalsøgende robotvirksomheder, der i år pitcher på Odense Investor Summit, går efter at rejse i størrelsesordenen 3–15 millioner kroner per virksomhed fra investorer.

Et nøje udvalgt felt af kapitalsøgende robotvirksomheder præsenterer 9. december højaktuelle automationsløsninger til en bred palet af industrier. Det sker på Odense Investor Summit, som i år foregår som virtuel event med deltagere fra hele Europa giver dermed adgang til nyt publikum på trods af covid-19-begrænsningerne

Udover skarpe pitches fra 15 robotiværksættere er der også indlæg fra nøglepersoner i den globale robotindustri, heriblandt Jürgen von Hollen, President i Universal Robots, Dieter Kraft, Managing Director, Trumpf Venture GmbH, og investorindsigt fra Cuong Nguyen,CEO & Founder, NTPC Consult.

Den danske udenrigsminister Jeppe Kofod og Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel er også at finde på talerlisten til den eksklusive event med 100 tilmeldte investorer fra ind- og udland og i alt 250 deltagere. Matchmakingen fortsætter efter begivenheden, og materialerne fra Odense Investor Summit vil være tilgængelige on demand.

De kapitalsøgende robotvirksomheder går efter at rejse i størrelsesordenen 3–15 millioner kroner per virksomhed fra investorer.

Her er programmet for årets Odense Investor Summit. Investorer kan fortsat nå at tilmelde sig eventen via dette link.

Eventen Odense Investor Summit suppleres nu også året rundt af et digitalt overblik på odenseseedandventure.dk. Her giver Odense Seed and Venture via værktøjet Dealroom et overblik over startups og investorer i robotmiljøet. På investorsiden består miljøet af 130 venturekapitalfonde samt 185 private investorer og business angels. Samlet har de investeret seks milliarder kroner på fem år i danske startups.

Odense er omdrejningspunkt for klyngen Odense Robotics, som tæller mere end 130 virksomheder inden for robotter, automatisering og industri 4.0. Det frugtbare økosystem for robotter i Danmark har fostret internationale succeser som Universal Robots, Mobile Industrial Robots and Blue Ocean Robotics, der alle har deres hovedkontorer i Odense. Begivenheden Odense Investor Summit er en genvej til at få indsigt i dette økosystem og samtidig møde morgendagens robotstjerner.

FAKTA:

Her er en oversigt over de teknologier og selskaber, som investorerne vil blive introduceret til på Odense Investor Summit i år:

• Lifeline Robotics fra Odense adresserer f.eks. behovet for effektiv og sikker testning for covid-19 ved at automatisere podningen af patienter med en cobot.
  • Particle 3D, også fra Odense, har udviklet teknologi til 3D-print af knogler og andre kropsdele. Firmaet er netop blevet kåret som HealthTech Startup 2020 ved Nordic Startup Awards.
  • Den tyske robotvirksomhed Kewazo med base i München har udviklet en robot-elevator til transport af materialer og råvarer just-in-time både på byggepladser, i industrien og i landbruget.
  • Robot At Work imødekommer byggebranchens udfordringer med arbejdsmiljø ved at tilbyde en platform, der gør det muligt for bl.a. murere at blive aflastet af robotteknologi.
  • Rebartek i Norge har udviklet en prefab-løsning, der automatiserer klargøringen armeringen, så 90% af arbejdet med at skære, bøje og montere armeringsstængerne sker med maskiner og robotter – i stedet for manuelt på byggepladsen.
  • Cliin højner også på en rentabel måde både arbejdsmiljø og produktivitet, og det er i skibsbranchen, hvor en innovativ robot kan selv kan rense lastrum på fragtskibe.
  • Til havs er spanske Nido Robotics aktive under vandoverfladen med undervandsdroner, der hjælper med inspektion, vedligehold og forskningsopgaver.
  • Fra Schweiz kommer Rigi Technologies SA og præsenterer deres løsning for internationale investorer på Investor Summit. De har udviklet transportdroner som et smidigt alternativ til traditionel transport på landevej.
  • At plukke tomater er ensidigt og opslidende fysiske arbejde for menneskekroppen. Derfor er det israelske firma Automato Robotics godt i gang med at automatisere denne opgave i væksthuse.
  • Proxima Centauris patenterede maskiner er udviklet til at automatisere sortering af naturtarme til produktion af pølser. Tarmene skal sorteres efter størrelse, og det foregår normalt i Kina, hvortil tarmene transporteres.
  • Det svenske selskab Tendo for People har udviklet en robothandske, der kan hjælpe mennesker med funktionsnedsættelser i hænderne med at blive mere selvhjulpne og få større livskvalitet.
  • Det polske firma Aether Biomedical har også fokus på handicapområdet, idet de med deres intelligente robotprotese åbner helt nye muligheder for mennesker, der har mistet en arm.
  • Trendlog som har placeret sig i hjertet af den danske robotklynge, nemlig i Odense, oplever kraftigt vækst efterspørgslen på at optimere en produktion ved at skabe en stærk indsigt i udnyttelsen af udstyr og maskineri.
  • Virksomheden QuadSAT har udviklet en teknologi, som kan nedsætte støjen fra de mange satellitter i rummet, så navigationssystemerne i fly, skibe og biler, der er afhængige af korrekt og hurtig satellitkommunikation, kan fungere optimalt
  • I Kgs. Lyngby tæt på Danmarks hovedstad har ATLANT 3D udviklet verdens første printer, der kan printe på atom-niveau, så kunder on-demand kan få produceret avanceret materialer og prototyper af 450 forskellige materialer.
Der sker en grundig screening forud for den årlige Odense Investor Summit, så kun de bedste robotvirksomheder fra hele verden får en plads på podiet. Her er det firmaet VPT og deres CEO Nikita Iliushkin, som fortæller om, hvordan han oplevede at komme til Odense og pitche for robotinvestorerne.
Videokanal

Robotløsning fra KEN HYGIENE SYSTEMS gør jobbet i sterilcentralen sundere6.1.2021 15:50:00 CETPressemeddelelse

Arbejdsmiljøet på sterilcentraler overalt i verden er fysisk belastende. For kroppen er det tungt og tidskrævende arbejde at skubbe vogne rundt og løfte racks med hospitalsinstrumenter ind og ud af desinficerende opvaskemaskiner. Medmindre de opslidende opgaver bliver automatiseret, så robotterne tager slæbet. Det har KEN HYGIENE SYSTEMS som de første i verden gjort. Virksomheden har opfundet løsningen AL10, som integrerer transportrobotter fra Mobile Industrial Robots i logistikken på en sterilcentral. Den patenterede løsning rammer plet på verdensmarkedet, fordi den imødegår en hel stribe udfordringer i sundhedssektoren: Pladsproblemer, støj, ensidigt gentaget arbejde, øget tidspres og travlhed i samfund med et stigende andel ældre.

SCAPE Easy-Picker kan nu købes gennem Universal Robots’ globale netværk af forhandlere og integratorer  9.11.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I september lancerede Scape Technologies SCAPE Easy-Picker, der er en ny brugervenlig bin-picking løsning, der gør det nemt og rentabelt for små og mellemstore virksomheder at investere i automatisering og dermed frigøre mandetimer, der kan bruges på værdiskabende og mere komplekse opgaver. Den nye SCAPE Easy-Picker løsning er nu certificeret af Universal Robots, som en UR+ standard.

Strengthen your bottom line – it is now very worthwhile for SMBs to automate manual picking of parts or components in boxes and bins22.9.2020 07:00:00 CESTPress release

Scape Technologies’ solutions are no longer mainly suited for large industrial enterprises. A new user friendly bin-picker is now introduced by Scape, making it both simple and affordable for everyone to increase productivity. Additionally the physical work environment is greatly improved for the manual workforce. All at a very affordable and economically viable price for small enterprises without prior automation experience. The new SCAPE Easy-Picker releases valuable man-hours from picking parts out of boxes – time much better utilized in complex and value creating tasks.

Styrk bundlinjen - nu kan det betale sig for SMV’er at automatisere manuelle pluk af emner i kasser22.9.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Scape Technologies’ løsninger er ikke forbeholdt store industrivirksomheder. Scape lancerer nu en ny brugervenlig bin-picker, der gør det nemt at øge produktiviteten og samtidig forbedre medarbejdernes fysiske arbejdsmiljø til en pris, der også gør det rentabelt for små virksomheder og virksomheder uden automatiseringserfaring. Nyskabelsen SCAPE Easy-Picker frigør mandetimer brugt på manuelle pluk af emner i kasser; tid som i stedet kan bruges på mere komplekse og værdiskabende opgaver.