Ny rapport giver indblik i techgiganternes maskinrum: Tid, tanker og følelser er råstof i jagten på profit
Ny rapport viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem design, data og algoritmer. De mest fastholdte unge i undersøgelsen ser i gennemsnit 895 TikTok-videoer om dagen, hvor hvert klik, ophold og bevægelse registreres og bruges til at fastholde dem.
Techgiganterne har gjort fastholdelse til en forretningsmodel. Det konkluderer den nye rapport ”Tech-giganternes hemmeligheder” fra Analyse & Tal. Analysen bygger på datadonationer fra 219 danskere og i alt 17 mio. datapunkter fra TikTok, YouTube og delvist Instagram, da de har leveret data i et så begrænset omfang, at de ikke optræder i undersøgelsen.
Rapporten viser, at de mest fastholdte brugere i gennemsnit ser 895 TikTok-videoer om dagen og nogle bruger mere end hvad der svarer til mere end 40 døgn om året på TikTok alene. Særligt de ultrakorte videoformater (shorts) forlænger forbruget og øger tjekfrekvensen. På YouTube er tidsforbruget fordoblet, siden shorts blev indført. Samtidig registrerer TikTok i gennemsnit 17 gange flere datapunkter per bruger end YouTube – og for de mest aktive brugere på TikTok er forskellen i dataregistreringer op til 50 gange større.
Andelen af potentielt skadeligt indhold, der er eksplicit voldsomt eller diskriminerende, udgør henholdsvis 2 pct. på TikTok og 1,8 pct, på YouTube. For de brugere, der ser næsten 900 videoer om dagen, svarer det til, at de ser 15–20 videoer om dagen med grænseoverskridende indhold.
”Vi taler ikke længere kun om skærmtid. Vi taler om fastholdelse, der kan føre til afhængighed, og som skabes bevidst. De sociale medier kortlægger alt, men påtager sig intet ansvar. De lever af vores opmærksomhed – og de gør alt for at holde på den. Resultaterne understreger behovet for at få techgiganterne ud af deres skjul. De skal stilles til ansvar for de systemer, de skaber, og de konsekvenser det har for især børn og unge. Den kamp er regeringen klar til at tage både herhjemme og i EU”, siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Find rapporten 'Tech-giganternes hemmeligheder' her.
Om undersøgelsen
Som led i Medieaftalen 2023-2026 skal ’Center for sociale medier, tech og demokrati’ årligt udarbejde en rapport om tech-giganternes indflydelse på demokrati, trivsel og sammenhængskraft. Den uvildige rapport for 2025 fokuserer særligt på fastholdelsesmekanismer, digital adfærd og skadeligt indhold. Rapporten er udarbejdet af Analyse & Tal.
Rapporten bygger på 272 datadonationer blandt 219 brugere. Selvom datadonationerne ikke bygger på et repræsentativt udsnit af danskerne, giver de et detaljeret indblik i fastholdelsesmekanismers design og effekt. Datadonationerne giver således en unik mulighed for at få et dybdegående og detaljeret indblik i den faktiske adfærd blandt 219 danskere på sociale medier, og hvilken effekt fastholdelsesmekanismerne har.
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Bredbåndspuljen sikrer hurtigt internet til småøer11.12.2025 10:05:01 CET | Pressemeddelelse
851 adresser får tilskud til etableringen af bredbånd, og især småøerne kan nu se frem til hurtigt internet.
Ny app til digitale beviser skal hedde AltID28.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til foråret lanceres en ny app fra det offentlige, der vil have et legitimationsbevis og et aldersbevis. På sigt vil appen kunne anvendes i hele EU og indeholde alverdens digitale beviser.
Fortsat høj tillid til de offentlige digitale løsninger25.11.2025 10:09:23 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 84 procent af danskere mellem 15 og 89 år har tillid til de offentlige digitale løsninger. Analysen viser også, at de fleste borgere har gode oplevelser med de offentlige digitale løsninger.
Danmark går forrest – politisk aftale sætter en ny standard for digital beskyttelse af børn og unge7.11.2025 15:08:24 CET | Pressemeddelelse
Som et af de første lande i EU tager Danmark nu et banebrydende skridt mod at indføre aldersgrænser på sociale medier. Det sker for at beskytte børn og unge i den digitale verden. Med aftalen om digital børnebeskyttelse vil aftalepartierne fordele 160 millioner kroner på 14 initiativer, der skal styrke beskyttelsen af børn og unge online og skabe bedre rammer for deres digitale liv.
Presseinvitation til doorstep om ny aftale om digital børnebeskyttelse7.11.2025 12:24:56 CET | Pressemeddelelse
Digitaliseringsministeriet inviterer til doorstep i dag kl. 15.00 om en ny politisk aftale om bedre beskyttelse af børn og unge online. Præsentationen finder sted i Digitaliseringsministeriet, Stormgade 2, 1470 København. Der er adgang for pressen fra kl. 14.30, og der skal fremvises gyldigt pressekort ved indgangen. Tilmelding skal ske til presserådgiver Cindy Shummontien Green, csg@digmin.dk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum