Danskerne skal være bedre forberedt på kriser
Mandag den 24. november lancerer myndighederne en ny landsdækkende kampagne om hjemmeberedskab, sker det med fuld opbakning fra De Samvirkende Købmænd (DSK).

En tidligere Norstat-undersøgelse foretaget for DSK viser, at selvom 95 pct. af danskerne kender myndighedernes anbefalinger, er det kun fire ud af ti, der rent faktisk har opbygget et nødlager. Selv blandt dem, der har et lager, er det ofte de mest basale ting – f.eks. førstehjælpsudstyr, kontanter og dokumentkopier – som mangler.
“Kendskabet er højt, men handlingen halter. I en tid med klimahændelser, cybertrusler og geopolitisk uro er det vigtigt, at befolkningen er bedre forberedt. Den her kampagne er derfor et vigtigt skridt i den rigtige retning,” siger Jannick Nytoft.
Kampagnen skal få flere danskere til at etablere et simpelt nødlager af fødevarer, vand og fornødenheder, der kan klare en husstand i tre døgn uden strøm, vand eller internet.
Den nye kampagne bygger på anbefalingerne i Forberedt på kriser-folderen (2024) og vil være synlig i hele landet via tv, sociale medier, digitale skærme i storcentre, lokalaviser og online-medier. Samtidig lanceres en ny online Beredskabsberegner, hvor borgere kan få en skræddersyet liste over relevante varer og udstyr til hjemmet.
DSK’s adm. direktør, Jannick Nytoft, ser kampagnen som både nødvendig og rettidig.
“Dagligvarebutikkerne spiller en afgørende rolle i danskernes kriseforberedelse. Størstedelen af de anbefalede varer er nogle, man køber i supermarkedet, og derfor er det vigtigt, at detailhandlen og myndighederne arbejder tæt sammen. Vi bakker fuldt op om kampagnen og dens budskab om, at danskerne skal tage ansvar for egen forberedelse,” Jannick Nytoft, adm. direktør hos De Samvirkende Købmænd.
Under kampagnen kan butikkerne opleve større interesse for klassiske beredskabsprodukter såsom dunke med drikkevand, konserves, powerbanks, batterier, lommelygter og førstehjælpskasser. DSK opfordrer derfor til løbende dialog mellem detailhandlen og myndighederne, så eventuelle udfordringer kan håndteres i fællesskab.
DSK glæder sig over, at kampagnen giver borgerne konkrete værktøjer til at komme i gang.
“Et nødlager behøver hverken være dyrt eller omfattende – men det kræver, at danskerne bliver mindet om det og får hjælp til at vælge de rigtige produkter. Beredskabsberegneren er et rigtig godt redskab,” siger Jannick Nytoft.
Hvad anbefaler myndighederne?
Et nødlager til tre døgn bør indeholde:
- Tre liter vand pr. person pr. døgn
- Holdbare fødevarer, der kan spises uden tilberedning
- Alternativer til strøm og varme
- Førstehjælpsudstyr
- Hygiejneprodukter
- Vigtige dokumenter og basale kontanter
Kontakter
Jannick NytoftAdm. direktør
Tlf:+45 39 62 16 16Tlf:+45 2711 2073jny@dsk.dkVedhæftede filer
Om De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
De Samvirkende Købmænd (DSK) er brancheorganisation for knap 1.500 købmænd i både Danmark og Grønland. Medlemmerne omfatter MENY, SPAR, Min Købmand og LetKøb samt REMA 1000, 7-Eleven, Løvbjerg Supermarked, ABC Lavpris, Circle K, Q8 og Alma. Dertil kommer grossisterne Dagrofa Foodservice og REMA distribution samt de to grønlandske medlemmer som er Pisiffik og Pilersuisoq. Udgangspunktet er, at sammen står vi stærkere!
Vi arbejder politisk for bedre vilkår for de danske købmænd, hvor vi løbende formår at skabe resultater til gavn for de mange engagerede købmænd rundet om i landet. Takket være sammenholdet om en stærk brancheorganisation har DSK mulighed for at påvirke politiske forhandlinger om bl.a. butikstyveri, grænsehandel, fødevarelovgivning, afgifter, planlov osv.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Når købmanden lukker, falder boligpriserne markant14.11.2025 12:22:19 CET | Pressemeddelelse
Ny DSK-analyse dokumenterer klar sammenhæng mellem afstand til ens købmand og boligpriser
Massiv folkelig opbakning til lavere moms og færre bøvlede afgifter6.11.2025 07:01:02 CET | Pressemeddelelse
Et stort flertal af danskerne ønsker lavere moms på fødevarer og færre afgifter i hverdagen Det viser en analyse fra De Samvirkende Købmænd (DSK).
Hypermarkeder truer lokalsamfund: Op mod 40 procent af butikker forsvinder på 10 år30.10.2025 07:46:39 CET | Pressemeddelelse
Etableringen af hypermarkeder uden for bymidterne har markante og vedvarende konsekvenser for det lokale handelsliv. En ny analyse fra De Samvirkende Købmænd (DSK) viser, at antallet af lokale dagligvare- og conveniencebutikker falder med op mod 40 procent på 10 år, når der åbnes et hypermarked i området.
Hypermarkeder truer lokalsamfund: Op mod 40 procent af butikker forsvinder på 10 år30.10.2025 07:38:49 CET | Pressemeddelelse
Etableringen af hypermarkeder uden for bymidterne har markante og vedvarende konsekvenser for det lokale handelsliv. En ny analyse fra De Samvirkende Købmænd (DSK) viser, at antallet af lokale dagligvare- og conveniencebutikker falder med op mod 40 procent på 10 år, når der åbnes et hypermarked i området.
Hypermarkeder truer lokalsamfund: Op mod 40 procent af butikker forsvinder på 10 år30.10.2025 07:31:40 CET | Pressemeddelelse
Etableringen af hypermarkeder uden for bymidterne har markante og vedvarende konsekvenser for det lokale handelsliv. En ny analyse fra De Samvirkende Købmænd (DSK) viser, at antallet af lokale dagligvare- og conveniencebutikker falder med op mod 40 procent på 10 år, når der åbnes et hypermarked i området.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum