Aller Media

Ny kampagne laver opråb til Techgiganterne

Del

For første gang nogensinde er femina i Danmark, femina i Sverige og Kvinner og Klær i Norge gået sammen om en ny kampagne under navnet ’Smalgoritmen’. Kampagnen er et opråb til Techgiganterne og deres ansvar i forhold til at udsætte helt unge piger for uholdbare kropsidealer.

Fra venstre: Tine Brødegaard Hansen, chefredaktør for femina i Danmark, Ingeborg Heldal, chefredaktør for Kvinner og Klær i Norge, og Malin Roos, chefredaktør for femina i Sverige.
Fra venstre: Tine Brødegaard Hansen, chefredaktør for femina i Danmark, Ingeborg Heldal, chefredaktør for Kvinner og Klær i Norge, og Malin Roos, chefredaktør for femina i Sverige.

Når unge piger opretter en profil på sociale medier bliver de hurtigt mødt af indhold om træning, makeup og urealistiske kropsidealer. Ifølge chefredaktørerne for femina i Danmark, femina i Sverige og Kvinner og Klær i Norge oplever de, at indholdet taler ind i, at de unge piger ikke er gode nok, som de er.

Det bakkes blandt andet op af Aller Media Nordics nye kvindelivs-undersøgelse ”The Nordic Women Report”, der viser, at særligt unge kvinder føler et pres for at have ”den rigtige krop”.

The Nordic Women Report, der undersøger strømninger og tendenser, der præger kvinder i dag – både nordisk og regionalt i henholdsvis Danmark, Sverige, Norge og Finland, viser desuden, at særligt yngre kvinder er negativt påvirkede af skønheds- og kropsidealer. Det gælder 8 ud af 10 kvinder mellem 18 og 45 år.

Men kvinder i alle aldre er påvirkede. 8 ud af 10 nordiske kvinder er trætte af samfundets besættelse af udseende og 7 ud af 10 vil se flere naturlige kroppe i deres social media feed.

Derfor er femina i Danmark, femina i Sverige og Kvinner og Klær i Norge gået sammen om et opråb til Techgiganterne, med kampagnen ’Smalgoritmen’.

”Vi bliver nødt til at tale højt om, at sociale medier har et ansvar for det indhold, der er på deres platforme – særligt det indhold, der rammer de unge brugere. Derfor opfordrer vi til, at techgiganterne lever op til deres politikker og fjerner skadeligt indhold om blandt andet voldsomme vægttab. Unge pigers og kvinders usikkerhed er ikke en handelsvare, men et fælles ansvar. Derfor råber vi op nu – for næste generation,” siger Tine Brødegaard Hansen, chefredaktør for femina i Danmark, og fortsætter.

Nogle af de eksperter, som vi har talt med, der dagligt beskæftiger sig med blandt andet piger, der lider af spiseforstyrrelser og selvskade, støtter op om, at der kan være en sammenhæng mellem indholdet på sociale medier og unge pigers trivsel. Vi håber, at vi med denne kampagne kan skabe opmærksomhed, og starte en samtale, om udfordringen.”

Kampagnen vil udmunde i redaktionelle serier, med en lang række artikler og cases omkring emnet.

Kontakter

Om Aller Media

Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.

Følg pressemeddelelser fra Aller Media

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aller Media

Ny undersøgelse: Hver fjerde danske, unge kvinde vil forsørges af deres partner11.11.2025 09:00:17 CET | Pressemeddelelse

Når man spørger, hvilke sociale forhold, der bekymrer de danske kvinder mest, ligger priser og leveomkostninger helt øverst, kun overhalet af frygten for krig og konflikt. Måske er det også derfor, at der hos kvinderne hersker et stort behov for både økonomisk kontrol og uafhængighed, og samtidigt et ønske om at have nogen at dele den økonomiske byrde med og blive forsørget. Det viser Aller Media Nordics nye kvindelivs-undersøgelse ”The Nordic Women Report”, hvor hver fjerde danske, unge kvinde (18-29 år) hemmeligt ønsker at blive forsøget af deres partner.

Aller Media styrker sit nordiske samarbejde – etablerer fælles kommerciel organisation og tilføjer nyt forretningsområde15.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter halvandet år med en nordisk organisationsstruktur tager Aller Media nu næste skridt i sin udvikling. Fra den 1. oktober samles den kommercielle forretning i en fælles nordisk organisation med tre forretningsområder og flere støttefunktioner, der skal drive vækst, innovation og effektivt samarbejde på tværs af landegrænser. Der tilføjes desuden et helt nyt forretningsområde, Retail Media Business, der skal hjælpe virksomheder med at øge mulighederne inden for annoncesalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye