GIRLTALK OG MATAS SAMARBEJDER OM AT STYRKE UNGES MENTALE TRIVSEL
Flere og flere børn og unge kæmper med psykiske udfordringer. Ifølge Sundhedsstyrelsen bliver omkring 15 procent af alle under 18 år diagnosticeret med en psykisk lidelse, og 16 procent oplever mentale problemer inden de fylder 10 år.

Udviklingen får GirlTalk og Matas til at stå endnu tættere sammen om at styrke unge pigers mentale trivsel.
”Det er en uendelig trist udvikling, og det viser, at vi står overfor en stor udfordring som samfund. Derfor er vi meget optagede af netop denne dagsorden i Matas. Mental sundhed og menneskelig robusthed er helt afgørende for vores virksomhed, og vi mener det faktisk meget alvorligt. Som en del af uddannelsen til materialist er det obligatorisk pensum, at eleverne forholder sig til og styrker deres egen mentale sundhed,” fortæller Matas’ danske landedirektør Lise Ryevad.
Hun fremhæver samarbejdet med GirlTalk som en naturlig forlængelse af Matas’ arbejde med trivsel:
”Matas og GirlTalk har en fælles interesse i, at alle piger skal trives. Matas er bevidste om, at et forvrænget selvbillede kan være bagsiden af skønhedsmedaljen, derfor passer samarbejdet med GirlTalk som hånd i handske, fordi de har både viden, praktisk erfaring og konkrete værktøjer, der kan hjælpe pigerne.”
Matas og GirlTalk har allerede et tæt samarbejde om at fremme mental sundhed. Her op til jul udvider de indsatsen med en særlig version af Matas’ håndcreme, hvor 5 kr. per solgt produkt går til GirlTalks arbejde. Samtidig kan Club Matas-medlemmer vælge at konvertere deres point direkte til støttebeløb til Girl Talk.
Direktør i GirlTalk, Anna Bjerre, understreger betydningen af partnerskabet:
”Mistrivsel er et problem, der vedkommer os alle, og det samme gør løsningen. Store problemer kræver stærke partnerskaber. Derfor er det afgørende, når Matas understøtter og styrker de konkrete indsatser, som hjælper unge piger i hverdagen. Vi må samarbejde på tværs, hvis vi vil problemet til livs. Sammen kan vi skabe større forandring og nå ud til endnu flere unge, der har brug for støtte.”
FAKTA
Unges mentale sundhed er under stærkt pres – især blandt piger og unge kvinder. Flere unge i 7. og 9. klasse har det mentalt og fysisk dårligt, og piger rammes markant hårdere end drenge (Skolebørnsundersøgelsen og Den Nationale Sundhedsprofil 2023).
De seneste årtier er forskellen mellem kønnene blevet større: Piger er mere stressede, har lavere selvværd og oplever i højere grad tristhed, ensomhed, nervøsitet og søvnproblemer.
- 35 % af 16-24-årige kvinder oplever lav mental sundhed
(Psykiatrifonden, 2025)
- 52 % af 16-24-årige kvinder har et højt stressniveau
(Den Nationale Sundhedsprofil, 2023) - Kun 20 % af pigerne i 7.-9. klasse har høj livstilfredshed
(Skolebørnsundersøgelsen, 2022) - 48 % af piger i 9. klasse synes, de er for tykke
(Skolebørnsundersøgelsen, 2022)
- Kun 10 % af piger i 7.-9. klasse har højt selvværd, mod 26 % af drenge
(Skolebørnsundersøgelsen, 2022) - Andelen af piger, der ofte føler sig ensomme, er mere end fordoblet siden 1980’erne
(Skolebørnsundersøgelsen, 2022)
Kontakter
Kevin Arildtoft MoerPressechef, Matas A/S
Tlf:+4521443305kevin.moer@matas.dkBilleder
Om Matas Group
Matas Group er nordisk markedsleder inden for skønhed og velvære og består af kæderne Matas og KICKS. Med næsten 500 butikker og førende webshops i Danmark, Sverige, Norge og Finland er Matas Group ledende omnichannel virksomhed med et nøje udvalgt sortiment af tredjepartsmærker, egne mærker og et særligt fokus på personlig og faglig rådgivning. Matas Group har mere end 6 millioner loyalitetsmedlemmer på tværs af Norden. Matas A/S er børsnoteret på Nasdaq OMX Copenhagen
Følg pressemeddelelser fra Matas A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Matas A/S
Matas udnævner ny Group CEO: Mette Uglebjerg skal lede næste fase af den nordiske vækstrejse18.12.2025 16:01:03 CET | Pressemeddelelse
Bestyrelsen i Matas A/S har udnævnt Mette Uglebjerg som ny Group CEO. Mette Uglebjerg kommer fra et internationalt topjob med over 30 års erfaring inden for retail. Hun kommer fra en stilling som SVP og medlem af den øverste ledelse i det Canadiske børsnoterede selskab Alimentation Couche-Tard, der har over 17.000 butikker i Nordamerika, Europa og Asien, og som bl.a. driver kæden Circle K.
MATAS BIDRAGER GERNE TIL AT ÅBNE DØREN TIL ARBEJDSMARKEDET15.12.2025 12:17:00 CET | Pressemeddelelse
Fritidsjob er med til at styrke unges tilknytning til arbejdsmarkedet, alligevel er der store udsving i andelen af unge med fritidsjob på tværs af kommunerne. Faktisk udgør forskellen på top og bund op imod 20 procentpoint.
Matas i fortsat vækst: Kunderne strømmer til på tværs af Norden12.11.2025 08:00:50 CET | Pressemeddelelse
Nordens førende skønheds- og velværevirksomhed fortsætter væksten. I andet kvartal steg både omsætningen og antallet af handler, og flere kunder end nogensinde før handlede i både Matas og KICKS.
Matas A/S udnævner Per Johannesen Madsen til Interim Group CEO fra den 15. november 202511.11.2025 15:33:42 CET | Pressemeddelelse
Den 27. august 2025 blev det meldt ud at Group CEO Gregers Wedell-Wedellsborg har fået nyt internationalt topjob og vil forlade Matas efter 8 år på posten.
Matas skal have ny topchef27.8.2025 19:44:21 CEST | Pressemeddelelse
Efter otte år som topchef i Matas skifter Gregers Wedell-Wedellsborg nu den nordiske skønhedskæde ud med et internationalt topjob.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

