
Landets vigtigste droneaktører går sammen om at etablere en ny droneforening
Den seneste tids store fokus på droner i dansk luftrum understreger behovet for et styrket samarbejde mellem myndigheder og virksomheder på droneområdet. Nu går nogle af landets vigtigste droneaktører sammen om at etablere en ny forening under DI Transport.
En bred sammenslutning af landets vigtigste luftfarts-, transport-, logistik- og byggevirksomheder går sammen om at stifte en ny droneforening under DI Transport.
– Vi har brug for klare rammer og bedre vidensdeling mellem myndigheder og virksomheder, når det kommer til droner. Derfor samler vi nu branchens vigtigste virksomheder for at stifte en ny droneforening hurtigst muligt under DI Transport, siger Patrick Alexander Liebgott, chefkonsulent i DI Transport.
Både danske udviklere af dronesystemer – som Upteko og Acodyne – og store anvendere som Niras er teknologisk langt fremme.
Upteko, der begyndte som en hobbyforretning, men nu udvikler droner, der bruges til store energivirksomheder, politiet og Forsvaret, har været med i tilblivelsen af foreningen.
-Droneforeningen kan blive det samlingspunkt, hvor dansk droneekspertise omsættes til fælles løsninger, standarder og politiske initiativer. Danmark har allerede en førende position og stærke teknologiske kompetencer, nu handler det om at løfte dem i fællesskab, så vi sætter retningen for den europæiske droneindustri, siger Benjamin Mejnertz, partner i Upteko.
Ifølge droneforeningens kommende sekretariatschef står Danmark med droneindustrien på tærsklen til et erhvervseventyr.
– Både teknologisk, vidensmæssigt og i anvendelse er vi i front herhjemme, og flere markeder efterspørger allerede dansk drone-knowhow. Droner er ikke kun noget, vi forbinder med hybridkrig – tværtimod er de i dag en uundværlig del af dansk erhvervsliv. De udfører inspektioner, overvåger anlæg og løser vitale opgaver, ikke mindst i byggeriet, siger Patrick Alexander Liebgott.
De seneste hændelser, hvor ukendte droner lukkede luftrummet over de største danske lufthavne, har ifølge DI Transport tydeliggjort behovet for en national dronestrategi. Strategien bør både adressere beredskab, registrering og neutralisering af droner – men lige så vigtigt: sikre gode rammer for den danske droneindustri og dens udvikling og anvendelse.
– Vi kender både luftrummet og erhvervslivets udfordringer. Derfor har DI Transport særligt gode forudsætninger for at etablere og drive en droneforening, der samler danske droner på tværs af brancher og understøtter myndighedernes arbejde på området, siger Patrick Alexander Liebgott.
-Vi ønsker at bidrage aktivt til at styrke den danske droneindustri og gøre Europa uafhængigt af kritiske droneteknologier. Som dansk producent og en del af den danske elektroniksektor, hvor vi kombinerer ingeniørfaglighed og praktisk elektronikproduktion, mærker vi et stort behov for at samle branchen om fælles standarder, sikkerhed og strategisk samarbejde, og det er præcis, hvad den nye droneforening kan, siger Benjamin Mejnertz, partner i Upteko.
Det forventes, at den nye droneforening formelt etableres i februar. Blandt andre vejleder følgende virksomheder pt. DI Transport om den nye forening.
- Acodyne
- Billund Lufthavn
- Boston Group
- Dronevolt
- DSB
- H.C. Andersen Airport
- Københavns Lufthavne
- Naviair
- NIRAS
- Upteko
Kontakter
Patrick Alexander Liebgott, mobil 2647 3085
Chefkonsulent, DI Transport
pali@di.dk
Benjamin Mejnertz, 6168 6021
Stifter, partner og corporate relations, Upteko Aps
benjamin.mejnertz@upteko.com
Følg pressemeddelelser fra DI Transport
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Transport
Nu skal det undersøges, om der kan komme lavaromatisk flybrændstof til de danske lufthavne8.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forlængelse af den første produktion af lavaromatisk brændstof nedsætter Luftfartens Klimapartnerskab en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne. Gruppen består af SAS, Københavns Lufthavn, Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Luftfart.
Dansk Luftfart: Ny indenrigsrute er et dyrt skridt i den rigtige retning11.3.2025 11:20:03 CET | Pressemeddelelse
Regeringen, SF og EL vælger en første løsning for indenrigstrafik i aftale om grøn luftfart, som ikke er effektiv. Det er dog positivt, at aftalen også har fokus på luftfartens fremtidige samlede grønne omstilling.
Færre busser har konsekvenser for erhvervslivet17.2.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.
DI: Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag18.12.2024 10:10:47 CET | Pressemeddelelse
Selvom metroen til lufthavnen fragter mange turister, så er det også en vigtig åre for kollektiv transport i hele hovedstadsområdet. Det vil være et stort tilbageskridt for den kollektive transport, hvis prisen mere end fordobles.
Luftfartens Klimapartnerskab: Regeringen skal investere i markedet for grønne brændsler12.9.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For at kunne realisere ambitionen om grøn luftfart skal der produceres mere bæredygtigt flybrændstof. I dag er der slet ikke nok brændstof på markedet.