Aarhus Universitet: Arts

Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever

Del

Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.

Unge på Folkemøde
Unge på Folkemøde Foto: Pelle Rink

Det kan knibe med at finde motivationen for mange elever i de sidste år i folkeskolen. Den nye undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College har derfor et vigtigt budskab til arbejdet med den kommende fagfornyelse i folkeskolen:

”Vores undersøgelse viser, at særligt ét redskab kan løfte elevernes motivation. Den gode nyhed er, at det redskab allerede findes i skolen og understøttes i lovgivningen – nemlig emnet ’uddannelse og job’. Når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder og inddrager virksomheder og arbejdspladser i undervisningen, kan det være en fantastisk løftestang til at nå målet med fagfornyelsen: at gøre undervisningen mere virkelighedsnær og engagerende,” siger Rie Thomsen, professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet.

Det handler om dem selv

Hun er leder af forsknings- og udviklingsprojektet SamVej (Samarbejde om udvikling og ledelse af læringsorienteret uddannelsesvejledning), der netop har udgivet rapporten ’Virkeligheden gør en forskel – Fag, dannelse og karrierelæring’. 

Forskerne i projektet peger på, at fordi uddannelsesvejledning handler om de unge selv og deres oplevelser og erfaringer med uddannelse og job, kan det bidrage til at gøre undervisningen ekstra vedkommende for eleverne.

”På den måde er det et godt supplement til den almindelige praksis i undervisningen, hvor der ikke direkte er fokus på, hvordan de enkelte fag relaterer sig til elevernes liv. Det er meget tydeligt i vores undersøgelse, at eleverne er rigtig glade for den virkelighedsnære undervisning, som læreres og vejlederes samarbejde resulterer i. Derfor er det vigtigt, at der bliver skabt rum til dette samarbejde i den kommende fagfornyelse,” siger Rie Thomsen.

Ledelse af samarbejdet er afgørende

Projektet giver også ny viden om ledelsens rolle. Det peger ikke blot på, at ledelse af læreres og uddannelsesvejlederes samarbejde er helt afgørende, men viser også, hvordan forskellige ledelsesinitiativer konkret kan understøtte samarbejdet. Fx afhænger kvaliteten og bæredygtigheden af samarbejdet af, at skoleledelserne prioriterer at sætte tid af til fælles forberedelse.

”Både lærere og vejledere fortæller os, at der kan gå rigtig meget tid med at finde tid til at mødes. Det er ærgerligt, hvis logistik kommer til at stå i vejen for den virkelighedsnære og praksisfaglige undervisning, som både elever, lærere, vejledere og ledelse ønsker sig meget mere af,” siger Rie Thomsen

Kontakter

Billeder

Rie Thomsen
Rie Thomsen
Download

Links

DPU, Aarhus Universitet

DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye