Bred alliance klar til et historisk løft af dansk frugt og grønt
Efter årtiers tilbagegang for dansk frugt og grønt lancerer 31 af fødevarebranchens mest centrale aktører nu anbefalinger til en samlet, fremadrettet plan. Den skal vende udviklingen til gavn for Danmarks sundhed, klima og forsyningssikkerhed, og ambitionen er klar: I 2050 skal mindst 50% af vores frugt og grønt være produceret i Danmark.

Gennem årtier er det gået ned ad bakke for både produktionen og forbruget af dansk frugt og grønt. Producenterne kæmper med svære økonomiske vilkår, og forbruget ligger langt under de officielle kostråd. Konsekvensen er en alvorlig krise, der udfordrer Danmarks sundhed, klima og forsyningssikkerhed.
For at vende udviklingen har Madkulturen gennem det seneste halve år samlet 31 profiler fra detailhandel, producenter, organisationer og foodservice i tænketanken Madtanken. De er nu klar med en holistisk plan med seks anbefalinger og 18 konkrete løsningsforslag, der skal gøre dansk frugt og grønt til forbrugernes oplagte førstevalg.
Direktør i Madkulturen, Judith Kyst, udtaler:
"Dansk frugt og grønt er under hårdt pres. Kun en mindre del af det, vi spiser, dyrkes herhjemme, selvom mange forbrugere foretrækker danske råvarer. Jeg er dybt imponeret og opløftet over, hvordan Madtankens medlemmer har samarbejdet og sat en ny dagsorden. Vi står nu med en samlet værdikæde, der er klar til at vende udviklingen i fællesskab, så vi kan få mere dansk frugt og grønt – morgen, middag og aften.”
Madtankens ambition er at øge andelen af danskproduceret frugt og grønt til 35% i 2035 og nå 50% i 2050. Dette skal blandt andet opnås gennem en national 10-årsplan, lavere moms på frugt og grønt, grøn gearing af de offentlige køkkener, en mere fremtrædende plads for dansk frugt og grønt i butikkerne, og bedre rammevilkår for producenterne.
Madtankens anbefalinger understreger, at det kræver både en samlet indsats fra aktørerne i hele værdikæden, politiske beslutninger og en styrkelse af madkulturen med fokus på sæsonens frugt og grønt.
Fakta om krisen:
- Kun 9% af frugten og 26% af grøntsagerne, vi spiser, er produceret i Danmark.
- Siden 2008 er seks ud af ti specialiserede frilandsgartnerier forsvundet.
- Gennemsnitsalderen blandt ejere af danske gartnerier er 61 år, hvilket skaber en akut udfordring for generationsskiftet.
- Kun 8% af danskerne spiser den anbefalede mængde frugt og grønt.
Madtankens ambitioner:
- Andelen af danskproduceret frugt og grønt skal stige til 35% i 2035 og 50% i 2050.
- Madtanken foreslår en samlet indsats med seks overordnede anbefalinger og 18 konkrete løsninger.
Madtankens løsningsforslag:
- En national satsning er nødvendig for at sikre fremtiden for dansk frugt og grønt
- Partnerskaber og netværk på tværs af værdikæden
- Tværfagligt akademi for frugt og grønt
- National 10-årsplan for mere dansk frugt og grønt
- Dansk frugt og grønt skal være forbrugernes førstevalg
- Lavere moms på frugt og grønt
- En stærk national fortælling om dansk frugt og grønt
- Bedre eksponering af dansk frugt og grønt gennem hele værdikæden
- Bedre rammevilkår er afgørende for en dansk produktion
- Enklere kontrol, færre indberetninger og hurtigere sagsbehandling
- Afgiftsreduktion med fokus på bedre konkurrencevilkår
- Teknologiløft gennem grønne investeringsordninger
- En robust værdikæde har brug for både stordrift, mindre producenter og mange nicher
- Et rygstød til fremtidens producenter
- Nye veje for lokal og direkte afsætning
- Omlægning af EU’s landbrugsstøtte
- Professionelle køkkener skal være motor for mere dansk frugt og grønt
- Vidensgrundlag til politikere og andre beslutningstagere
- Udbud og indkøb i det offentlige med fokus på dansk frugt og grønt
- Formidling i kantiner og restauranter om producenter og sæsonens råvarer
- Maddannelse og inspiration skal understøtte en stærk grøn madkultur
- Landsdækkende kampagne for sæsonens frugt og grønt
- Uddannelse af ambassadører blandt køkken- og butikspersonale
- Fokus på dansk grønt i madkundskab og skolemaden
Læs hele publikationen:
Madtankens anbefalinger og citater fra medlemmerne er samlet i publikationen Madtanker, som kan hentes her
Om Madtanken:
Madtanken er nedsat af Madkulturen for at finde nye samfundsløsninger gennem en stærk madkultur i Danmark.
I 2025 har Madtanken fokus på at finde en vej frem for dansk frugt og grønt, på basis af indsigter fra rapporten Mere dansk frugt og grønt
Madtankens medlemmer:
- Anders René Jensen, kommerciel direktør, Rema 1000
- Claus Bech, direktør, Bejo Nordic
- Claus Krogh, head of Corporate Affairs, Lidl
- Claus Meyer, kok og gastronomisk entreprenør
- Dorrit Andersen, konsulent, Root Consult/Axel Månsson og bestyrelsesmedlem, Dansk Gartneri
- Eva Tingkær, vicedirektør, Diabetesforeningen
- Flemming Nør-Pedersen, viceadm. direktør, Landbrug & Fødevarer
- Henning Otte Hansen, seniorrådgiver, IFRO
- Henrik Vinther Olesen, Kommunikations- og CSR-chef, Salling Group
- Jacob Brejnholt Jacobsen, medejer, Torup Bakkegård
- Jakob Lave, branchedirektør DI Fødevarer, Dansk Industri
- Jens Nannerup, direktør, GASA Odense og bestyrelsesmedlem, Dansk Gartneri
- John Wagner, professionelt bestyrelsesmedlem og politisk kommentator
- Kristian Palmberg, direktør, Cater Grønt
- Louise Køster, medstifter, Levedygtigt Landbrug
- Mads Ulrik Pedersen, CEO, Nordic Greens Bellinge A/S
- Michael Allerup Nielsen, næstformand, Kost og Ernæringsforbundet
- Michael Kongstad, ejer, Glade Grøntsager
- Rasmus Prehn, administrerende direktør, Økologisk Landsforening
- Rasmus Willig, medstifter og forperson, Andelsgaarde
- Richo Boss, kædedirektør/CEO, Meny
- Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær, Dansk Vegetarisk Forening
- Sandra Villumsen, medstifter, Regenerativt Jordbrug
- Signe Wenneberg, foredragsholder og klimajournalist, Den Lille Grønne Avis
- Svend Brodersen, slotsejer, Gram Slot
- Søren Ejlersen, kok og iværksætter
- Thomas Roland, Chef for vareansvarlighed og kvalitet, Coop a.m.b.a.
- Trine Fisker, direktør, Gl. Estrup Gartneri
- Trine Krebs, grøn chef & fundraising, FOOD
- Uffe Krogh Jepsen, adm. dir., Dangrow
- Ulrich Christensen, strategisk indkøber, Hørkram
Nøgleord
Kontakter
Charlotte Kjeldbjerg KristensenPresseansvarlig
Tlf:50721282charlotte@madkulturen.dkLinks
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Vores mission er at styrke madkulturen i Danmark og dermed bidrage til at løse store samfundsudfordringer. Det gør vi gennem partnerskaber og projekter, som øger danskernes muligheder og færdigheder i relation mad og måltider. Læs mere på madkulturen.dk.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Festdag for børns maddannelse: Østervangskolen blev danmarksmestre i madkundskab30.4.2025 17:14:38 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kartoffelkompetencer ved DM i Madkundskab 2025. En vigtig brik i børns maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen11.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Banebrydende treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum