Københavns Professionshøjskole

Egedal Kommune styrker praktik for pædagoger

Del

Egedal Kommune arbejder tæt sammen med Københavns Professionshøjskolen om styrkede praktikforløb for pædagogstuderende. Det skal være med til, at flere fuldfører uddannelsen

Studerende på Københavns Professionshøjskole
Studerende på Københavns Professionshøjskole Pressefoto, Københavns Professionshøjskole

Mangel på pædagoger er en del af hverdagen i mange kommuner. I samarbejde med Københavns Professionshøjskole har Egedal Kommune derfor arbejdet på at få flere pædagogstuderende til at gennemføre uddannelsen. Ét af redskaberne har været styrkede praktikforløb.

Rektor Anne Vang fra Københavns Professionshøjskole fortæller om samarbejdet:

”Vi har et godt samarbejde med Egedal Kommune, hvor man virkelig prioriterer kvalitetssikring af praktikinstitutioner og et styrket praktikforløb for vores pædagogstuderende. Det giver vores studerende et større fagligt udbytte og en kontinuitet i forløbet, som vil styrke dem i resten af deres uddannelse”.

Også velfærdsdirektør i Egedal Kommune, Søren Trier Høisgaard, peger på, at praktiktiden er vigtig:

”Det er ofte i forbindelse med praktikken, at vi ser frafald fra uddannelsen. Vi har brug for uddannede pædagoger. Derfor har vi styrket praktikken for at få flere til at gennemføre uddannelsen.”

En god modtagelse er vigtig

For at styrke praktikforløbene for de pædagogstuderende har Egedal Kommune valgt kun at have praktikpladser i en tredjedel af børnehusene. Det betyder bl.a., at pædagogerne på praktikstederne får større erfaring i at vejlede studerende.

Egedal Kommune har også lagt vægt på en god modtagelse af nye studerende, fortæller chef for Dagtilbud i Egedal Kommune, Line Rovelt:

”Vi har lagt vægt på forberedelsen af praktikforløb, så praktikstedet og vejlederen er helt klar til at modtage den studerende. Vi holder også fælles introduktioner den første dag af praktikken, så den studerende hurtigt bliver en del af arbejdspladsen”.

Egedal Kommune tilbyder mindst to timers ugentlig vejledning samt vejledning og løbende sparring. Det er en fælles opgave for medarbejderne i børnehusene at hjælpe de pædagogstuderende, som også har mulighed for at trække på en central kontaktperson.

”Vi har valgt at skemalægge vejledningen, så vi sikrer, at de studerende får tilstrækkelig vejledning, som er et centralt element i uddannelsen”, fortæller Line Rovelt.

I Egedal kommune er de studerende ikke en del af normeringen. Det betyder, at de har mulighed for at afprøve projekter med en mindre børnegruppe for at arbejde med deres egne læringsmål ved siden af det daglige pædagogiske arbejde.

Der er også opstartet netværk for både studerende og vejledere. Det giver de studerende et socialt fællesskab med mulighed for faglig sparring i et trygt læringsrum.

Også vejlederne oplever, at deres netværk giver nye perspektiver og understøtter videndeling og faglig støtte. Københavns Professionshøjskole har bidraget til netværksmøderne med faglige oplæg.

For yderligere oplysninger:

Michael Duus Andersen

Pressechef, KP

micn@kp.dk

+45 23 44 53 83

Christian Mortensen

Presserådgiver, Egedal Kommune

christian.mortensen@egekom.dk

+45 72 59 64 42

Nøgleord

Billeder

Anne Vang Rasmussen, rektor, Københavns Professionshøjskole
Anne Vang Rasmussen, rektor, Københavns Professionshøjskole
Svend Rossen, Københavns Professionshøjskole
Download
Studerende på Københavns Professionshøjskole
Studerende på Københavns Professionshøjskole
Pressefoto, Københavns Professionshøjskole
Download

Fakta om Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole (KP) er med mere end 19.000 studerende en af de største videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark. KP uddanner fremtidens pædagoger, sygeplejersker, lærere, socialrådgivere, fysioterapeuter, jordemødre og mange flere. I alt udbyder vi 23 praksisnære videregående uddannelser – også kaldet professionsbacheloruddannelser.

Hos os er livslang læring og karriereveje særligt i fokus. Det betyder, at vi har et rigt udbud af videreuddannelser, ligesom vi også tilbyder merit- og sporskifteuddannelser, som typisk tages senere i livet. Derudover bedriver vi praksisnær og anvendelsesorienteret forskning inden for de områder, vi uddanner i og til. På den måde udvikler vi ny viden, som bruges i vores undervisning, bidrager til udvikling af vores fagprofessioner og er med til at løse nogle af samfundets største udfordringer.

Følg pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye