Kron Kommunikation

Gøteborg udvalgt som FN’s nye hub for bæredygtighed

Del

FN har udpeget Gøteborg som organisationens nye Sustainable Lifestyle Hub – et internationalt knudepunkt, der skal fremme innovation og styrke arbejdet med FN’s bæredygtighedsmål inden for turisme, events og livsstil. Udnævnelsen blev offentliggjort 24. september under FN’s generalforsamling i New York.

Katarina Thorstensson från Göteborg & Co på plats i FN:s högkvarter i New Yrok
Katarina Thorstensson från Göteborg & Co på plats i FN:s högkvarter i New Yrok Foto: Visit Sweden

Med udnævnelsen bliver Gøteborg et globalt knudepunkt, hvor virksomheder, akademiske institutioner, organisationer og byer kan samarbejde om projekter, der kan skaleres og drive overgangen til en mere bæredygtig livsstil. Den første større aktivitet i den toårige projektperiode er planlagt til begyndelsen af 2026.

Den internationalt anerkendte kok Marcus Samuelsson, som selv er vokset op i Gøteborg, markerede lanceringen ved at fremhæve bæredygtig mad og servere byens nye signaturret, Gothenburg Royale, i samarbejde med Visit Sweden. Samtidig præsenterede Katarina Thorstensson, seniorstrateg for bæredygtighed og destinationsudvikling hos Gøteborgs turistorganisation, Göteborg & Co, nogle af de seneste bæredygtighedsinitiativer i byen.

– At stå i FN’s hovedkvarter blandt verdensledere og sætte Gøteborg på verdenskortet er både historisk og betydningsfuldt. Vi ser det som en stor tillidserklæring, at Gøteborg i de kommende to år skal fungere som bæredygtighedshub, siger Katarina Thorstensson.

FN’s satsning på bæredygtighedshubs er en del af strategien om at nå de globale mål inden 2030. Hver hub fremhæver byer og regioner, der arbejder ambitiøst og progressivt med bæredygtighed. Første hub var Toscana i Italien, og nu bliver Gøteborg det andet center i rækken. Det betyder, at byen fremover bliver et knudepunkt for både globale og lokale aktører, der sammen skal udvikle projekter, der understøtter FN’s mål. Den første aktivitet i Gøteborgs regi er planlagt til begyndelsen af 2026, og udnævnelsen gælder foreløbigt i to år.

– At være vært for FN’s Sustainable Lifestyle Hub er en ære, men også et ansvar. Vi vil gerne vise, hvad Gøteborg allerede har opnået, og samtidig invitere resten af verden til at skabe næste generation af løsninger for både mennesker og planeten, siger Peter Grönberg, administrerende direktør for Göteborg & Co.

– Lokale løsninger kan bane vejen for global omstilling. Sammen med Gøteborg vil vi fremskynde bæredygtige livsstile og forbinde lokale indsatser med global indflydelse, siger Annemarie Hou, direktør for FN’s kontor for partnerskaber.

Om Gøteborgs bæredygtighedsarbejde

Gøteborg er syv gange blevet kåret som verdens mest bæredygtige rejsedestination af Global Destination Sustainability Index. I 2025-rangeringen placerede Gøteborg sig på andenpladsen efter Helsinki. Byen er én af EU's 100 klimaneutrale byer, der sigter mod at være CO2-neutral inden 2030. Gøteborg er desuden udnævnt til Europas hovedstad for smart turisme og har flere gange toppet de internationale ranglister over bæredygtige rejsedestinationer.

Om FN’s Sustainable Lifestyle Hub

Initiativet er en del af FN’s Fashion and Lifestyle Network, der samler globale og lokale aktører om at udvikle nye løsninger inden for bæredygtig livsstil. Netværket drives af FN’s kontor for partnerskaber, Fashion Impact Fund og FN’s Department of Economic and Social Affairs. Gennem innovation og nye løsninger skal hubben bidrage til FN’s verdensmål og samtidig udbrede nye arbejdsmetoder for cirkularitet og bæredygtige hverdagsvalg. Med international gennemslagskraft fremhæver netværket medlemmernes indsatser både i FN’s hovedkvarter i New York og globalt.

Om Gøteborg

Gøteborg blev grundlagt i 1621 og er Sveriges næststørste by. Byen ligger ud til den svenske vestkyst – kun få timer fra Danmark. Gøteborg byder på små specialbutikker, gallerier, restauranter, caféer og hyggelige konditorier og er omgivet af en smuk skærgårdsnatur. Byen er Volvos hjemby og er blandt andet kendt for Liseberg – Nordens største forlystelsespark – samt et rigt kulturliv. Byen er ofte vært for større arrangementer som koncerter, store sportsbegivenheder og festivaler. 
Se mere: https://www.goteborg.com.

Om Göteborg & Co.

Göteborg & Co's mission er at få flere til at opdage og vælge Gøteborg som turistdestination. Det gøres gennem et bredt samarbejde på tværs af kommunens turistaktører ved at lede og fremme udviklingen af ​​Gøteborg som en bæredygtig destination, så alle, der bor og arbejder i byen, drager fordel af en voksende turistindustri. Se mere: https://goteborgco.se.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Katarina Thorstensson från Göteborg & Co på plats i FN:s högkvarter i New Yrok
Katarina Thorstensson från Göteborg & Co på plats i FN:s högkvarter i New Yrok
Foto: Visit Sweden
Download
Foto: UN Partnerships / Kiara Worth
Foto: UN Partnerships / Kiara Worth
Foto: UN Partnerships / Kiara Worth
Download
Avenyen i Gøteborg
Avenyen i Gøteborg
Copyright SteampipeProductionStudio
Download
Foto: UN Partnerships / Kiara Worth
Foto: UN Partnerships / Kiara Worth
Foto: UN Partnerships / Kiara Worth
Download
Palmhuset i Gøteborg.
Palmhuset i Gøteborg.
Foto: Happy Visuals
Download
Skansen Kronan i Gøteborg.
Skansen Kronan i Gøteborg.
Klara Hammerth/Göteborg & Co
Download

Velkommen til Kron Kommunikation!

Kron Kommunikation er et PR- og kommunikationsbureau med base i København. Bureauet er specialiseret i PR og kommunikation for kunder i turist- og rejsebranchen - særligt med fokus på de skandinaviske turistdestinationer.

Følg pressemeddelelser fra Kron Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kron Kommunikation

Nu kan danskerne stå på ski i en kæmpe kanelbolle-bane hos familieskidestinationen Orsa Grönklitt11.9.2025 10:14:36 CEST | Pressemeddelelse

Skidestinationen Orsa Grönklitt lancerer som de første i Sverige en unik skinyhed – Kanelbollen, der giver skiløberne en helt ny oplevelse i pisten. Det nye tilbud til skigæsterne er en specialdesignet, rund bane formet som en kanelbolle, hvor skiløbere – uanset alder og niveau – kan opleve fart, sving og en snetunnel. Orsa Grönklitt markerer denne vinter sit 60-års jubilæum med en række store nyheder for skientusiasterne.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye