Bog & idé sætter højtlæsning på dagsordenen
Med kampagnen ’Danmark læser højt’ vil Bog & idé inspirere flere familier til at genopdage glæden ved højtlæsning – og sætte fokus på, hvordan bøger styrker børns trivsel og fantasi.

I en tid, hvor skærme fylder stadig mere i børns hverdag, sætter landets største boghandlerkæde, Bog & idé, nu fokus på noget helt andet nemlig: nærhed, fordybelse og læselyst. Med kampagnen ’Danmark læser højt’ ønsker Bog & idé at inspirere flere familier til at finde bøgerne frem og gøre højtlæsning til en naturlig og hyggelig del af hverdagen.
Højtlæsning er mere end bare hygge
Højtlæsning har stor betydning for børns sproglige og personlige udvikling. Når voksne læser højt for børn, styrkes både ordforråd, koncentration og evnen til at forstå og udtrykke følelser. Samtidig skaber det et nærvær, som kan være med til at styrke relationen mellem barn og vokse.
”Vi ved, hvor stor en forskel bøger kan gøre – ikke kun for læsefærdigheder, men for børns fantasi og følelsesliv. Med ‘Danmark læser højt’ vil vi bringe bøgerne ind i hverdagen og skabe læseglæde i børnehøjde,” fortæller administrerende direktør hos Bog & idé, Marianne Lyngby Pedersen.
En hyldest til dem, der vækker læselyst
Som en del af kampagnen lancerer Bog & idé ’Årets Børnebog’ med kåringer i tre kategorier: højtlæsningsbog, læs-sammen-bog og læs-selv-bog. De nominerede titler er udvalgt i samarbejde med forlagene og vurderes ud fra kvalitet, målgruppe og aktualitet.
“Vi ønsker at fremhæve de bøger og forfattere, der formår at tænde noget i børn og give dem lyst til at læse mere. Kåringen er en måde at hylde børnebøgernes rolle i barndommen og det fællesskab, de kan skabe,” siger Marianne Lyngby Pedersen.
Et fælles løft af læselysten
Hos Bog & idé er børnebøger en kategori med markant bredde. I 2024 blev der solgt knap 14.000 forskellige titler alene inden for børnebogskategorien, og det er alt fra klassikere til nye udgivelser, der bliver solgt.
”Børnene har, akkurat som os voksne, en bred smag, når det kommer til læsevaner. Selvfølgelig er der topsælgere, men det mest inspirerende er den variation, vi ser i salget. Børn vælger bøger med udgangspunkt i nysgerrighed, interesse og lyst, og det giver et stærkt billede af, hvor meget litteraturen faktisk lever ude i hjemmene,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.
Hos Bog & idé håber de, at kampagnen kan være med til at sætte højtlæsningen på dagsordenen. ”Hvis vi vil give næste generation et stærkere sprog, bedre fantasi og mere nærvær, så er højtlæsning noget af det bedste, vi som voksne kan investere tid i. Med ’Danmark læser højt’ vil vi gerne være med til at vække den glæde og minde om, hvad en god fortælling kan betyde,” slutter Marianne Lyngby Pedersen.
Børnebøgerne hos Bog & idé
- I 2024 oplevede Bog & idé en vækst på 17% i omsætningen på børnebøger sammenlignet med 2023.
- De bedstsolgte børnebogstitler i 2024:
- Den fantastiske bus af Jakob Martin Strid
- Ternet Ninja 3 af Anders Matthesen
- Jas & Mika - Farlig følger af Sofie Boysen
- Årets børnebøger i de tre kategorier bliver kåret i uge 40.
Nøgleord
Kontakter
Marianne Lyngby PedersenAdm. direktørIndeks Retail A/S
Står til rådighed for udtalelser til indslag, interviews, artikler o.l., som har relevans for branchen, vores butikker og vores brand.
Links
Om Bog & idé
Bog & idé
Mossvej 2
8700 Horsens
76752000
https://www.bog-ide.dk/
Bog & idé er Danmarks største boghandlerkæde med 112 butikker på landsplan samt webshoppen bog-ide.dk.
Kæden havde i 2024 en omsætning på 1,3 milliarder.
Bøger udgør knap halvdelen af forretningen, mens kontor- og trendvarer, brætspil, puslespil og lignende udgør resten.
Bog & idé er en frivillig kæde. Grundstenen blev lagt i 1969, men både navn og struktur har ændret sig meget siden.
Bog & idé er tilknyttet kædekontoret, Indeks Retail A/S, som også er kædekontor for hhv. BOGhandleren og Legekæden.
Følg pressemeddelelser fra Bog & idé
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bog & idé
Bog & idé forventer rekordmange bøger under juletræerne18.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bøger fylder igen under juletræerne i år. Hos Bog & idé er der solgt titusindvis af forskellige bogtitler, og særligt skønlitteratur og engelske bøger hitter i årets julehandel.
Michael Katz Krefeld vinder MARTHA prisen 20241.11.2024 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne kårer krimiforfatter Michael Katz Krefeld som vinder af MARTHA prisen 2024 for sin krimi Terminalen, der udkom i efteråret 2023. Det er anden gang, Krefeld vinder prisen.
Bog & idé hylder årets butikker10.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tre butikker i Bog & idé-kæden kan nu kalde sig årets butikker i tre forskellige kategorier. Vinderne er valgt på baggrund af både kundernes oplevelser og butikkernes stærke præstationer.
Brætspil skaber fællesskab: Bog & idé kårer Årets Spil 20242.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bog & idé kårer årets spil 2024, hvor danskerne igen i år har testet og vurderet spillene samt udvalgt vinderne i de fire kategorier ’Årets familiespil’, ’Årets børnespil’, ’Årets voksenspil’ og ’Årets nyhed’.
Bog & idé styrker kundeklubben med udvidet loyalitetskoncept27.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bog & idé udvider loyalitetskonceptet med et pointsystem, der giver kunderne rabatter på tværs af butikker, app og webshop. Det styrker relationen til kunderne og øger engagementet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum