Aarhus Universitet Technical Sciences

Unikt samarbejde lærer unge om havet - på havet

Del

Hvordan lærer man unge at forstå og værne om havet, når biodiversiteten er i frit fald og iltsvind hvert år kvæler liv på havbunden? På Sydfyn har tre meget forskellige aktører - Aarhus Universitet, projekt Kend Dit Hav, UNESCO global Geopark Det Sydfynske Øhav og Skonnerten Fylla - fundet svaret.

Tang og dyr bliver nysgerrigt undersøgt og arterne noteret ombord på Skonnerten Fylla.
Tang og dyr bliver nysgerrigt undersøgt og arterne noteret ombord på Skonnerten Fylla. Foto: Freja Kock Christlieb Freja Kock Christlieb

Sammen står de bag initiativet ”Under Øhavet” – et undervisnings- og oplevelsesforløb, hvor udskolingselever får undervisningen ude på havet.

Ombord på den 103 år gamle skonnert møder eleverne både havforskning, kulturhistorie, sømandskab og sansemættede oplevelser. De indsamler prøver fra havbunden, undersøger tang og smådyr i stereolupper og oplever med egne sanser, hvad iltsvind betyder for livet i havet.

– Havet kan beskrives med grafer og rapporter, men det kan ikke stå alene. Eleverne skal også mærke, dufte og fornemme, hvad der står på spil, siger Marianne Knudsen, projektleder i Kend Dit Hav ved Aarhus Universitet.

Tre aktører – én mission

Under Øhavet” er et unikt samarbejde, hvor Aarhus Universitet bringer den nyeste havforskning ind i undervisningen, Geoparken sikrer lokal forankring og UNESCO’s globale udsyn, mens Skonnerten Fylla leverer den autentiske ramme og maritime kulturhistorie.

– Kombinationen af forskere, søfolk og lokalsamfund kan noget, ingen af os kan skabe alene. Det er derfor, projektet virker, siger Julie Leerskov, reder på Fylla.

Internationalt forbillede

UNESCO har fremhævet Under Øhavet som et globalt forbillede for, hvordan man kan uddanne næste generation af “ocean stewards”. Indtil nu har mere end 2.000 danske skoleelever deltaget, og ambitionen er, at mange flere følger efter.

– Projektet handler ikke kun om at undervise i, hvordan havet har det. Det handler i særlig grad også om at give unge et sprog for naturen og et håb, der gør dem i stand til at handle, siger Signe Brokjær, projektleder i Kend Dit Hav.

En ny mini-dokumentarfilm giver et sjældent indblik i, hvordan oplevelserne på Fylla forandrer elevernes blik på havet – og hvorfor samarbejdet mellem forskning, UNESCO og en gammel skonnert kan være nøglen til at skabe ny forståelse for en presset natur.

Projektet og filmen er muliggjort af midler fra Aage V. Jensen Naturfond, A/S D/S Norden Fond, Friluftsrådet og med støtte fra Svendborg Kommune, Faaborg-Midtfyns Kommune, Ærø Kommune, Langelands Kommune.

Filmen kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=5Cxy0uIgwTU

Skonnerten Fylla på togt med elever i det Sydfynske øhav. Foto: Freja Kock Christlieb Freja Kock Christlieb
Eleverne undersøger vandprøver for temperatur, saltindhold og iltindhold ombord på Skonnerten Fylla. Tilbage på skolen arbejder de videre med deres indsamlede data for at forstå de bagvedliggende processer. Foto: Freja Kock Christlieb Freja Kock Christlieb
På dybt vand tager eleverne vandprøver hele vejen fra havbund til vandoverflade. Foto: Freja Kock Christlieb Freja Kock Christlieb

Yderligere oplysninger:

Projektleder Marianne Knudsen, Aarhus Universitet, mail: mk@bio.au.dk; tlf.: 6077 7188

Projektleder Signe Brokjær; Aarhus Universitet, mail: signe.brokjaer@ecos.au.dk; tlf.: 5317 3454

Reder Julie Leerskov, Fylla, mail: info@skonnertenfylla.dk; tlf: 5059 3499

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye