Fairtrade Mærket Danmark

I kamp for danskernes yndlingsfrugt: Danske butikker i fælles front for bananen

Del

Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl sender fælles opfordring til kunderne: Køb Fairtrade-bananer – for bondens løn og bananens fremtid

Nu går en stor del af den danske dagligvarehandel sammen om budskabet: Du får en banan. Bonden får en fair løn.
Nu går en stor del af den danske dagligvarehandel sammen om budskabet: Du får en banan. Bonden får en fair løn.

For første gang nogensinde går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen i en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at vælge Fairtrade-bananer.

Det fælles budskab handler denne gang hverken om priser eller konkurrence – men om at gøre en forskel for mennesker og miljø.

Bananen er danskernes absolutte favoritfrugt og bruges i alle kæder som trækplaster. Men den lave pris, som forbrugerne møder herhjemme, afspejler sjældent de reelle omkostninger ved at dyrke bananer. I produktionslandene betaler bananen nemlig en høj pris: lave lønninger, usikre arbejdsvilkår og et stigende pres fra sygdomme og klimaforandringer.

– Vi vil gerne være med til at sikre, at der også i fremtiden er bananer på hylderne – og at de mennesker, der dyrker dem, får en fair løn. Derfor er det naturligt for os at støtte op om den her kampagne, siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl Danmark.

Hos Rema 1000 understreger købmand David Høyem fra Jyllingevej i Vanløse, at de små valg i hverdagen kan gøre den store forskel:

 - Jeg oplever, at mine kunder forbinder Fairtrade-bananer med både kvalitet og ansvarlighed. Derfor gav vi dem for to år siden hele pladsen på banantrappen i min butik – og det kan mærkes på salget. – Generelt ser vi, at salget stiger i takt med, at flere vælger økologien til og bliver mere bevidste om Fairtrade-mærket.

Coop peger på, at Fairtrade-certificeringen giver kunderne mulighed for at støtte producenter i Latinamerika og Afrika gennem deres indkøb:

– Bananer er vores mest solgte frugt. De kommer fra lande med helt andre vilkår, end vi har i Danmark. Det tænker man ikke altid over, når der handles ind. Derfor er Fairtrade-bananer et godt eksempel på, hvordan man som forbruger kan bidrage til bedre løn, sundhed og uddannelse for tusindvis af familier, siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop.

Også Netto, der med Salling Group i ryggen sælger millioner af bananer hvert år, er med i den fælles kampagne for Fairtrade-bananer.

– Det er fantastisk – og helt nyt – at alle discountkæder nu står sammen om dette initiativ. Det understreger, at ansvarlighed og fair vilkår ikke er et nicheprojekt, men en fælles forpligtelse, siger Kristine Marie Thøgersen, kommerciel direktør i Netto.

Kampagnen bliver synlig i hele landet i uge 38 og 39, hvor budskabet “Du får en banan. Bonden får en fair løn” rulles ud på outdoor-plakater og følges op af indsatser på sociale medier. Her vil kæderne og Fairtrade Mærket Danmark sætte fokus på, hvordan et lille valg i hverdagen kan have stor betydning for mennesker og lokalsamfund på den anden side af kloden.

– Det er historisk, at alle de store dagligvarekæder nu står skulder ved skulder om at opfordre danskerne til at købe Fairtrade-mærkede bananer, siger Camilla Erika Lerberg, direktør i Fairtrade Mærket Danmark.

Hun understreger, at samarbejde er helt afgørende:

– Samarbejde er nøglen til at løse de kæmpestore udfordringer, vi lige nu ser i verdens råvareproduktion – uanset om det handler om kaffe, kakao eller bananer. Med den fælles banankampagne viser branchen, at den er klar til at tage ansvar for bananen, der ellers risikerer at gå samme vej som kaffen, hvor plantesygdomme og klima truer forsyningen til det globale marked.

Også internationalt ses en ny vilje til samarbejde. I Storbritannien arbejder flere store supermarkedskæder netop nu med Fairtrade Foundation om at etablere en indkøbskoalition for bananer, kaffe og kakao. Initiativet, Shared Impact Initiative, skal sikre bønder i blandt andet Elfenbenskysten, Ghana og Kenya længerevarende kontrakter og større stabilitet.

– Danskerne har allerede vist, at de vil være med til at gøre en forskel. Sidste år blev der solgt næsten 18 mio. kilo Fairtrade-bananer – svarende til omkring 144 mio. bananer og en vækst på 9,4 pct. Det er et stærkt signal om, at forbrugerne bakker op om fair vilkår og en bæredygtig fremtid for bananen. Med den nye kampagne håber vi at tage næste skridt og få endnu flere danskere til at vælge den fair løsning, siger Camilla Erika Lerberg.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Nu går en stor del af den danske dagligvarehandel sammen om budskabet: Du får en banan. Bonden får en fair løn.
Nu går en stor del af den danske dagligvarehandel sammen om budskabet: Du får en banan. Bonden får en fair løn.
Download
Christina Denman, butikschef 365 Nørre Voldgade København
Christina Denman, butikschef 365 Nørre Voldgade København
Download
Alexsander Sand Heesche, butikschef Amager Strand
Alexsander Sand Heesche, butikschef Amager Strand
Download
Købmand David Høyem, Rema1000 Jyllingevej
Købmand David Høyem, Rema1000 Jyllingevej
Download

Om Fairtrade-mærket

Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.

Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.

https://fairtrade-maerket.dk/

Følg pressemeddelelser fra Fairtrade Mærket Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Fairtrade Mærket Danmark

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye