Byggebranchen skal kunne inspirere fremtidens lærlinge

Del

Vi skal tænke mere ud af boksen, hvis de unge skal få øjnene op for en fremtid inden for byggefagene. Det er opfordringen fra Sund & Bælt, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills 2025 åbner i Herning den 10.-13. september.

Campus Femern giver lærlinge fra hele landet et attraktivt bolig- og læringsmiljø på Femern Bælt-projektet.
Campus Femern giver lærlinge fra hele landet et attraktivt bolig- og læringsmiljø på Femern Bælt-projektet. Sund & Bælt

Landets største læreplads for lærlinge ligger i Rødbyhavn. Her får hundredvis af unge en del af deres uddannelse på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.

Men hvor skal fremtidens faglærte arbejdskraft komme fra? Det er det dybt alvorlige spørgsmål, som stilles på byggepladser i hele landet. Det gælder også for Sund & Bælt, der som bygherre på nogle af Danmarks største og vigtigste anlægsprojekter er afhængig af en veluddannet arbejdsstyrke for at komme i mål.

Tænk ud af boksen
Det kræver mere end blot et stort anlægsprojekt, hvis fremtidens unge skal vælge en uddannelse inden for byggefagene. Der skal tænkes mere ud af boksen hos bygherrerne. Det siger Emilie Juel-Helwig, direktør for bæredygtighed i Sund & Bælt, der står bag byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland og er med, når det officielle europamesterskab for unge faglærte på EuroSkills løber af stablen over tre travle dage i Herning.  

”Først og fremmest skal vi kunne vise, at her kan du lære både et fag og bidrage til noget betydningsfuldt. Det giver færdigheder, der åbner døren til en spændende karriere inden for byggeriet. Men hvis flere unge, skal vælge denne retning, stiller det også krav til, at vi som bygherrer er i stand til at inspirere de unge i valg af uddannelse”, siger Emilie Juel-Helwig.

På Femern Bælt-projektet løftes denne opgave til dels gennem formelle krav i de store anlægskontrakter om uddannelse af mindst 500 lærlingeårsværk. Her har man indtil nu uddannet 358 lærlingeårsværk og er således mere end halvvejs i mål.

I foråret åbnede man desuden det nye udsigtspunkt Pilen, som fra 24 meters højde sørger for, at gæster i alle aldre kan følge med i tunnelbyggeriet.

Boliger til lærlingene
Som noget særligt har man nu også som det første anlægsprojekt nogensinde etableret et attraktivt bolig- og læringsmiljø tæt på tunnelfabrikken i Rødbyhavn, der henvender sig særligt til lærlingene. Campus Femern har således 24 individuelle boliger og fælles faciliteter til lærlinge med lang afstand til hjemmet. Her kan de bo og mødes i fritiden.

”Campus Femern er en ny type satsning, som vi har store forventninger til. Udover at være et boligtilbud, giver Campus Femern også mulighed for socialt samvær. Det er noget som lærlinge i byggebranchen efterspørger og kan være med til at forhindre, at de falder fra under uddannelsen. De første lærlinge fra alle egne af landet er flyttet ind, og deres tilbagemeldinger er positive”, siger Emilie Juel-Helwig.     

Ansvaret hviler på alle
Et andet initiativ er udviklingen af TunnelTalenter, der er et undervisningsmateriale henvendt til 6. og 7. klassetrin i folkeskolen, hvor eleverne skal løse opgaver om Femern Bælt-tunnelen. Indtil videre er materialet blevet brugt af mere end 400 skoleklasser landet over siden lanceringen i sommeren 2023.

”Vi ser byggeriet af Femern Bælt-tunnelen som en mulighed for at begejstre børn og unge og skabe interesse for store byggerier, og derfor gør vi, alt hvad vi kan, for at fortælle om mulighederne i øjenhøjde med de unge. Men vi kan ikke løfte opgaven alene, og vi har brug for et fortsat stærkt samarbejde mellem virksomheder, bygherrer og uddannelsesinstitutionerne, hvis byggefagene skal blomstre,” siger Emilie Juel-Helwig.

Sund & Bælt er event partner på EuroSkills 2025. Man kan møde Femern Bælt-projektet i Hal M på den store uddannelsesmesse den 10.-13. september i Herning.

Om Femern Bælt-tunnelen

  • Femern Bælt-tunnelen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn.
  • Tunnelen bygges med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernba-nespor til højhastighedstog. Det vil tage 10 minutter at køre fra Danmark til Tyskland i bil og 7 minutter i tog.
  • Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen, har stillet krav til entrepre-nørkonsortierne om, at der skal uddannes minimum 500 lærlingeårsværk i byggeperio-den. Indtil videre er der uddannet 358 lærlingeårsværk.

Kontakter

Billeder

Campus Femern giver lærlinge fra hele landet et attraktivt bolig- og læringsmiljø på Femern Bælt-projektet.
Campus Femern giver lærlinge fra hele landet et attraktivt bolig- og læringsmiljø på Femern Bælt-projektet.
Sund & Bælt
Download
Campus Femern har 24 boliger og fælles faciliteter til lærlinge på Femern Bælt-projektet.
Campus Femern har 24 boliger og fælles faciliteter til lærlinge på Femern Bælt-projektet.
Sund & Bælt
Download
Det nye Campus Femern ligger tæt på tunnelbyggepladsen i Rødbyhavn.
Det nye Campus Femern ligger tæt på tunnelbyggepladsen i Rødbyhavn.
Sund & Bælt
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye