Nu overdækkes indgangen til Femern Bælt-tunnelen

Del

Den første del af Femern Bælt-tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig.

Femern Bælt-tunnelens indgang overdækkes.
Femern Bælt-tunnelens indgang overdækkes. Sund & Bælt

Arbejdet med nedkørslen til Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn på Lolland nærmer sig sin afslutning. Overgangen mellem motorvejen og jernbanen på land og tunnelen under vand sker via den såkaldte tunnelportal, som har været under opførelse siden 2022.

Tunnelportalen bliver nu dækket med jord. Overdækningen udføres på de første ca. 160 meter tunnel støbt på land.

Overdækningen af tunnelen på land markerer endnu et skridt fremad på det, der er Danmarks største anlægsprojekt, siger Christian Oldenburg, construction manager i Sund & Bælt. 

”Overdækningen af tunnelen er den foreløbige kulmination på tre års arbejde med at etablere den særlige tunnelportal, der skal give en tryg og sikker overgang for trafikken ind og ud af tunnelen under Femern Bælt. Samtidig er det en markering af det gode samarbejde om tunnelportalen med hovedentreprenøren Femern Link Contractors”, siger Christian Oldenburg.

Den danske tunnelportal på 160 meter er med overdækningen tæt på at være færdig. Den overdækkede tunnel vil på sigt indgå naturligt i det omkringliggende landskab – præcis som det er sket på både Storebælts- og Øresundsforbindelserne.

Sideløbende er entreprenøren i gang med at støbe den over 800 meter lange rampe til jernbanen, hvor de første 300 meter rampe allerede er på plads.

Der arbejdes også på en kontrolbygning, der skal huse driftspersonalet, som skal overvåge tunnelens installationer og sikkerhed. På den tyske side ved Puttgarden er en tilsvarende portal under opførelse – dog uden kontrolrum.

Både den danske og tyske tunnelportal er også klar til næste store milepæl: nedsænkningen og tilkoblingen af det første tunnelelement under vand.

Men før denne proces kan gå i gang, skal det specialdesignede nedsænkningsfartøj Ivy 1 & 2 gennemføre de sidste tests og opnå en godkendelse. Sund & Bælt forventer, at dette vil falde på plads senere i år.

Om Femern Bælt-tunnelen
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største anlægsprojekt, og den største byggeplads i Nordeuropa. Den 18 kilometer lange tunnel bliver verdens længste sænketunnel. Når tunnelen står færdig, vil det være muligt at krydse Femern Bælt på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil.

Kontakter

Billeder

Femern Bælt-tunnelens indgang overdækkes.
Femern Bælt-tunnelens indgang overdækkes.
Sund & Bælt
Download
Indgangen til Femern Bælt-tunnelen dækkes over med jord.
Indgangen til Femern Bælt-tunnelen dækkes over med jord.
Sund & Bælt
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9

Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse

Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye