Fra 1. juli kan udenlandske lastbiler nægtes passage ved Storebælt efter dom for ubetalt vejafgiftsbøde

Del

Den 1. juli træder en lovændring i kraft, som giver Sund & Bælt beføjelser til at nægte udenlandske lastbiler passage ved Storebæltsbroen, hvis de har en dom for ubetalt vejafgiftsbøde.

Lastbiler på 12 tons eller derover har siden 1. januar 2025 skullet betale CO2-baseret vejafgift for at benytte det danske vejnet. Det er Sund & Bælt, der står for opkrævning og kontrol af vejafgiften.

Langt de fleste - både danske og udenlandske - vognmænd betaler deres vejafgift korrekt. Tallene viser, at over 99,5 procent af de registrerede passager sker efter reglerne. For under én procent af de udenlandske registrerede passager bliver bøden ikke betalt inden fristen. 

For at sikre, at udenlandske vognmænd betaler de penge, de skylder den danske stat, træder en lovændring i kraft 1. juli 2025. Den giver Sund & Bælt beføjelser til at nægte udenlandske lastbiler passage over Storebæltsbroen, hvis de har fået en dom for ikke at betale deres vejafgiftsbøde. 

Sådan kan Sund & Bælt nægte passage af lastbiler i betalingsanlægget
Sund & Bælt håndterer hver dag betaling for mange tusinde passagerer ved Storebæltsbroen. Betalingsanlægget ved Halsskov vil fungere som et kontrolpunkt, hvor udenlandske lastbiler med dom for ubetalt vejafgiftsbøde, vil blive nægtet passage, indtil bøden er betalt. 

Kontrollen vil i praksis fungere ved, at Sund & Bælts kameraer automatisk aflæser lastbilens nummerplade. Er der en dom for ubetalt vejafgiftsbøde på lastbilen, vil bommen ved betalingsanlægget blive nede.

Herefter vil vognmanden blive bedt om at betale den udestående bøde. Betales bøden ikke, vil chaufføren blive sendt tilbage. 

Sund & Bælt forventer, at kontrollen af ubetalte vejafgiftsbøder kan ske uden at påvirke den øvrige trafik på Storebæltsbroen.

 Om vejafgifter

  • Sund & Bælt er ved lov tildelt opgaven med at implementere og drifte vejafgiftsordningen.

  • Afgiften gælder for lastbiler, der vejer 12 ton og derover og varierer efter hvor langt lastbilen kører, hvor meget den vejer, og hvor meget CO2 den udleder.

  • Afgiften opkræves primært via kommercielle udbydere af satellitboks og app.

  • Kontrollen med afgiften udføres med faste kontrolpunkter samt mobile kontrolenheder, der sikrer et ensartet kontroltryk over hele landet. 

  • Du kan læse mere på hjemmesiden vejafgifter.dk

Kontakter

Billeder

Betalingsanlægget ved Storebæltsbroen.
Betalingsanlægget ved Storebæltsbroen.
Sund & Bælt
Download

Om Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse

Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m

Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse

1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye