Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
80,3% af de 568 borgere, som har svaret på undersøgelsen, udtrykker tilfredshed eller meget tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune.
Også på undersøgelsens specifikke spørgsmål om oplevelsen af tryghed og kontinuitet i hjælpen er der langt overvejende positive tilbagemeldinger. I alt 97% svarer, at de enten i høj grad eller nogen grad er trygge ved de medarbejdere, der kommer, og i alt 85% svarer, at de i høj grad eller nogen grad føler, at medarbejderne kender deres vaner og behov.
Resultaterne viser, at Lolland Kommune er på rette vej, og undersøgelsen giver kommunen et godt udgangspunkt for det fortsatte arbejde på ældreområdet, siger formand for Ældre-, Omsorgs- og Sundhedsudvalget i Lolland Kommune Marie-Louise Brehm Nielsen:
”Vi kan godt være stolte af, at vi er blandt de fire kommuner i Region Sjælland, som samlet set klarer sig bedst. Især glæder det mig at se, at vi i så høj grad lykkes med de indsatser, vi i udvalget har sat i værk. Det gælder blandt andet de seneste års systematiske arbejde med miniteams for at sikre, at borgerne så vidt muligt bliver mødt af medarbejdere, de kender og er trygge ved. At vi får så positive tilbagemeldinger, skyldes ikke mindst vores dygtige og engagerede medarbejdere, som fortjener et kæmpe klap på skulderen,” udtaler hun.
Undersøgelsen viser også, at der er områder, hvor Lolland Kommune kan blive bedre. Det gælder blandt andet rengøringen og kendskabet til muligheden for frit at vælge mellem kommunal eller privat leverandør.
”Der er altid plads til forbedringer, og undersøgelsen giver os en god viden om, hvor der kan være behov for sætte ekstra ind. Et af vores nyere tiltag er opstartssamtaler med borgerne, hvor der er tid til dialog om behov og ønsker, og her er der mulighed for en gensidig forventningsafstemning om for eksempel rengøring. Vi kan også blive bedre til at sikre, at borgerne ikke blot får at vide, men også forstår, at de har frit valg mellem leverandører,” siger Marie-Louise Brehm Nielsen.
Fakta om brugerundersøgelsen
- Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse på hjemmehjælpsområdet blev iværksat som led i ældreformen, der blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget i december 2024.
- Der er tale om den første såkaldte populationsundersøgelse, hvor samtlige modtagere af hjemmehjælp fra 67 år og opefter, er blevet bedt om at give deres mening til kende.
- Blandt de samlede ca. 123.000 adspurgte har ca. 53.000 svaret. Det giver en samlet svarprocent på ca. 43 procent på landsplan, som ligger på niveau med tidligere brugertilfredshedsundersøgelser på sundhedsområdet.
- I Lolland Kommune er der samlet set gennemført 568 besvarelser af spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 44.
- Spørgerammen er udviklet i dialog med KL og Danmarks Statistik med ekstern bistand fra VIVE. Undersøgelsen er foretaget i perioden november 2024 til februar 2025. Den gennemføres fremover hvert andet år.
- Resultater opgjort på landsplan blev offentliggjort i en landsrapport i juni 2025. Som noget nyt foreligger der nu ligeledes data for alle landets 98 kommuner.
Læs mere om undersøgelsen og se rapporterne for kommunerne på Ældreministeriets hjemmeside.
Nøgleord
Kontakter
Marie-Louise Brehm NielsenFormand for Ældre-, Omsorgs- og Sundhedsudvalget, Lolland Kommune
Tlf:23 24 81 44Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
Fremgang på Lolland: Ledighed nu lavere end landsgennemsnittet28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ekstra arbejdspladser, flere i job og færre ledige. Nye tal dokumenterer vækst på Lolland og et arbejdsmarked, der står stærkt. Blandt andet på grund af et tæt virksomhedssamarbejde, en omlagt beskæftigelsesindsats og et stort fokus på at tiltrække nye arbejdspladser.
National Flagdag: Højtideligheder på Lolland til ære for udsendte og veteraner26.8.2025 08:36:56 CEST | Pressemeddelelse
Lolland Kommune og de lollandske soldaterforeninger markerer for 11. år i træk den nationale flagdag for Danmarks udsendte og veteraner fredag den 5. september. Det sker med to offentlige højtideligheder i Nakskov og en efterfølgende reception for lokale veteraner og deres ledsagere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum