Endnu et skulderklap til Hjemmeplejen i Furesø
Særligt hjælpen til personlig pleje og ernæring scorer højt i en ny undersøgelse af tilfredsheden med hjemmehjælp, som Ældreministeriet står bag. Tilfredshedsundersøgelsen viser både styrker og udviklingspotentiale – og kommunen er allerede i gang.

I denne uge markerede Hjemmeplejen i Furesø det seneste faglige tilsynsbesøg, der roste medarbejderne for deres vedholdende indsats for at forbedre det skriftlige arbejdsgrundlag. Nu bliver Furesø Kommune også klogere på borgernes opfattelse af hjemmehjælpen i den første landsdækkende tilfredshedsundersøgelse af hjemmehjælpen.
Undersøgelsen, der er bestilt af Ældreministeriet, rangerer de danske kommuner på en skala fra 1-5, hvor 1 er mindst tilfreds og 5 er mest tilfreds. Furesø Kommune scorer 3,8 på skalaen. Til sammenligning ligger kommunerne i Region Hovedstaden mellem 3,5 og 4,0.
Undersøgelsen viser, at 70% af borgerne er tilfredse eller meget tilfredse med den hjælp, de modtager. Særligt hjælpen til personlig pleje og ernæring scorer højt.
”Der er mange positive ting i undersøgelsen, som giver anledning til ros til hjemmeplejen. Blandt andet er kendskabet til borgernes behov og vaner, og den tryghed borgerne føler generelt og i forhold til medarbejderne meget glædelig læsning. Men undersøgelsen viser også en sammenhæng mellem selvopfattet livskvalitet og synet på hjemmeplejen. Tendensen er, at de negative svar kommer fra borgere, som ikke har det godt, og som måske er mere plejekrævende end resten. Derfor bør vi nu se på, om vi kan gøre en ekstra indsats for denne målgruppe”, siger Lars Carstensen (C), formand for Ældre og Sundhed.
Med en svarprocent på 48% – 5 procentpoint over landsgennemsnittet – har mange borgere i Furesø valgt at dele deres oplevelser. 95% er trygge ved de medarbejdere, der kommer i deres hjem og har tillid til at de får den hjælp de har brug for. Kun 65% oplever, at det er de samme, medarbejder der kommer hos dem hver dag, men oplever dog at få den hjælp de plejer, selvom det er andre medarbejdere.
”Den høje svarprocent giver os et solidt grundlag for at forstå, hvordan hjemmehjælpen opleves i hverdagen. Vi er glade for de positive tilbagemeldinger, men vi tager også de områder, som ikke scorer så højt, alvorligt,” siger Lene Bang (A), næstformand for Ældre og Sundhed, og fortsætter:
”Gennem implementeringen af faste teams i Hjemmeplejen forventer vi, at borgerne i højere grad vil opleve, at det er de samme medarbejdere, der kommer i hjemmet. Undersøgelsen viser også, at det er vigtigt, at vi lykkes med de målrettede rehabiliteringsforløb, som er en del af ældreloven, hvor vores rehabiliteringsterapeuter har særligt fokus på at rehabilitere i samarbejde med Hjemmeplejen. Vi vil meget gerne løfte andelen af borgere, der oplever, at medarbejderne støtter dem i at kunne klare nogle dagligdagsting selv”.
Furesø Kommune vil i den kommende tid dykke yderligere ned i resultaterne fra undersøgelsen.
Fakta
- I alt 948 borgere, som modtager hjemmepleje (både kommunal og privat) er blevet spurgt, og 458 har svaret på undersøgelsen.
- Undersøgelsen er gennemført fra november 2024 til februar 2025
- I alt er 70% tilfredse eller meget tilfredse med Hjemmeplejens hjælp, alt imens kun 10% er utilfredse eller meget utilfredse. De 10 svarer til 45 borgere.
- Borgerne er generelt mere tilfredse med hjælpen fra den kommunale hjemmepleje (72%) end den private leverandør (63%).
- 82% af de adspurgte er tilfredse eller meget tilfredse med den personlige pleje, mens kun 54% af de adspurgte er tilfredse eller meget tilfredse med rengøringen.
- 91% af de adspurgte har svaret ”nogenlunde”, ”god” eller ”meget god” på spørgsmålet om deres generelle livskvalitet.
Kontakter
Lars Carstensen (C)
2. viceborgmester
Formand for Ældre og Sundhed
Medlem af Økonomiudvalget
Lene Bang (A)
Næstformand for Ældre og Sundhed
Medlem af Plan- og Byudvikling
Katrine BirkVelfærdsdirektør
Center for Beskæftigelse, Forebyggelse og Sociale indsatser, Center for Dagtilbud og Skole, Center for Sundhed og Ældre
Kommunikation
Tlf:72354012kommunikation@furesoe.dkwww.furesoe.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune
Skattejagt i Hareskoven med Nordsjællands politi blev en stor succes29.10.2025 13:33:07 CET | Pressemeddelelse
I efterårsferien havde Furesø Kommune i samarbejde med Nordsjællands Politi tilrettelagt en skattejagt i Hareskoven for børn og deres familier. Cirka 200 deltog.
Valgbussen kører til Vesterbo og Farum Midtpunkt29.10.2025 12:35:47 CET | Pressemeddelelse
Fredag den 31. oktober kan beboere i Vesterbo og omegn brevstemme til kommunalvalget. Mandag den 3. november stopper valgbussen i Farum Midtpunkt.
Valgbussen kører til Vesterbo og Farum Midtpunkt29.10.2025 12:31:13 CET | Pressemeddelelse
Fredag den 29. oktober kan beboere i Vesterbo og omegn brevstemme til kommunalvalget. Mandag den 3. november stopper valgbussen i Farum Midtpunkt.
Furesø er den højest rangerede idrætskommune i Nordsjælland24.10.2025 11:20:34 CEST | Pressemeddelelse
Ny landsdækkende undersøgelse fra Danmarks Idrætsforbund om rammer og vilkår for idrætsforeningerne placerer Furesø som den højst rangerede kommune i Nordsjælland.
Vil du være med til at styrke integrationen i Furesø?23.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Furesø Kommune søger engagerede borgere til Furesø Integrationsråd. Stil op inden den 24. november 2025, og præg integrationsområdet de næste fire år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum