"Vinter i København" skal styrke erhvervs- og kulturlivet
Med 10,5 millioner kroner ønsker København at give mere liv og kultur i årets mørke vintermåneder.

Når vintermørket falder på og kulden kommer krybende, kan det være svært at opleve København som en levende og kulturrig metropol.
De seneste år har der været meget fokus på julemarked eller ikke julemarked, men der mangler fokus på alle vintermånederne. Det kommer der forhåbentlig nu. Ønsket er at få flere kulturelle arrangementer på byens pladser og torve, flere mennesker i gaderne og mere byliv at samles om – også i Q4 og Q1.
Derfor er der afsat 10,5 millioner kroner i budgetaftalen til at etablere konceptet ”Vinter i København”, der skal samle byens erhvervsliv og kulturaktører for at skabe et mere levende og inspirerende København i vintermånederne.
Det sker på initiativ fra kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV).
”Jeg har de sidste fire år haft diskussioner om julemarkederne, men ikke månederne omkring dem. December sælger nærmest sig selv på grund af julen, men vi ved, at det lokale erhvervs- og kulturliv lider i vintermånederne. Derfor har jeg haft et ønske om at sætte fokus på vinteren i København, og jeg glæder mig virkelig til at åbne byens rum, aktivere de lokale kulturinstitutioner og erhvervslivet for at give flere københavnere og gæster lyst til at bruge byen i de kolde og mørke måneder.
Når vi styrker og udvikler disse områder, blandt os, der bor og arbejder her, kommer der også gæster til byen – nationale og internationale besøgende som bor på hoteller, spiser på restauranter, køber en gave med hjem og en billet til en oplevelse, mens de er her”, siger kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV).
Stærkere samarbejde og færre benspænd
Konkret bliver der nu etableret et sekretariat, som får ansvaret for at udvikle og understøtte nye aktiviteter under konceptet ’Vinter i København’. Sekretariatet skal fungere som en fælles ankerplads for erhvervsliv, kulturaktører og kommune i det fremadrettede arbejde.
Sekretariatet skal blandt andet hjælpe med sparring og ideudvikling til nye vinteraktiviteter, og samtidig lette opgaven med at søge om tilladelser og sikre rette godkendelser.
Enheden har herudover til opgave at understøtte eksisterende vinteraktiviteter og arbejde med en samlende fortælling for ”Vinter i København”, der kan synliggøre og skabe sammenhæng mellem events, som Copenhagen Light Festival, Gaming Week og Winter Pride - og vinteraktiviteter som eksempelvis vinterbadning eller pop-up-arrangementer.
Gennem fælles kommunikation og konceptuelt arbejde skal sekretariatet skabe en rød tråd, der skal gøre vinteren til en ressource for byen og hjælpe med at tiltrække flere turister og besøgende til hovedstaden i vintermånederne.
Stor opbakning fra erhvervslivet
Som et led i konceptudviklingen blev der i august afholdt en konference med over 100 deltagere fra kultur- og erhvervslivet.
Her var der stor opbakning til projektet, og konferencen resulterede i 10 anbefalinger til, hvordan København kan udvikles i vintermånederne. Anbefalinger peger blandt andet på inddragelse af uddannelsesinstitutioner, fokus på bæredygtighed, samt mulighed for at tildele pladser og områder i byen til vinterens events, som Copenhagen Light Festival, pop-up-forestillinger eller vinteridræt.
Fakta om Vinter i København:
- Forligskredsen bag Budget 26 har afsat en servicebevilling på 2,0 mio. kr. i 2026, 3,0 mio. kr. i 2027, 3,0 mio. kr. i 2028 og 2,0 mio. kr. 2029 til drift af sekretariat samt midler til udvikling af aktiviteter i forbindelse med etablering og udvikling af ’Vinter i København’ – samt en servicebevilling på 0,5 mio. kr. i 2025 til juridisk og markedsmæssig afklaring forud for etablering af sekretariatet.
- Sekretariatet forventes herefter at være selvfinansieret gennem eksterne midler.
- Kultur- og Fritidsforvaltningen har det overordnede ansvar og nedsætter en kommunal styregruppe til at sikre koordinering og strategisk retning.
Nøgleord
Kontakter
Pressekontakt Kultur- og Fritidsforvaltningen(modtager ikke SMS)
Tlf:23 27 44 70kffpresse@kk.dkOm Kultur- og Fritidsforvaltningen
Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommunes fornemmeste opgave er at samarbejde med københavnerne om at skabe en by, der lever og udvikler sig.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Kultur- og Fritidsforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Kultur- og Fritidsforvaltningen
Lundehus Basketball er Årets Idrætsforening i København10.12.2025 21:34:16 CET | Pressemeddelelse
Unge frivillige, stærk medlemsvækst og et lokalt fællesskab i rivende udvikling sikrer Lundehus Basketball prisen som Årets Idrætsforening.
Københavns Kommune har sendt 2000 unge i teatret10.12.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Teaterbilletter til unge har åbnet dørene til kulturen for endnu flere som en del af satsningen København som børne- og ungekulturhovedstad
Her er de nyvalgte medlemmer af Københavns Borgerrepræsentation20.11.2025 14:03:21 CET | Pressemeddelelse
De personlige stemmer ved kommunalvalget i København er talt op, og de 55 nye medlemmer af Borgerrepræsentationen er på plads.
Over 42.000 københavnere har brevstemt til kommunalvalget17.11.2025 22:00:00 CET | Pressemeddelelse
Næsten otte procent af de københavnske vælgere har allerede afgivet deres stemme før valgdagen løber af stablen i morgen.
Husk at tjekke dit valgsted før du stemmer i morgen17.11.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om københavnerne først går til stemmeurnerne ved kommunal- og regionsrådsvalget i morgen, kan der være god grund til allerede i dag at dobbelttjekke, hvor man skal stemme. Som meldt ud tidligere har op mod 77.000 borgere fået tildelt et nyt valgsted i forhold til sidste valg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum