Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Klima-, Teknik- og Miljøudvalget har den 1. september godkendt et forslag til en ny prisstruktur for færgefarten til Askø, Fejø og Femø. De nye takster skal nu behandles i byrådet, hvorefter de ventes at komme til at gælde fra den 1. januar 2026.
Fremover vil prisen til de tre øer blive ens. Taksten er således den samme, uanset om man rejser til Fejø, Femø eller Askø. En billet til en voksen kommer til at koste 65 kroner, mens en bil vil koste 160 kroner. Begge dele tur/retur. Fastboende og børn under 12 år rejser gratis.
Til sammenligning kostede en voksenbillet til Askø tidligere 55 kroner, til Fejø 50 kroner og til Femø 75 kroner. Prisen er dermed steget med henholdsvis 18 og 30% til Askø og Fejø, mens den er faldet med 13% til Femø. Billedet er det samme for biler, hvor prisen ligeledes er steget til Askø og Fejø, men faldet til Femø.
Rejser man ofte, kan man få rabat. Det gælder især for fastboende på øerne. Her kan man købe et månedskort til biler til 960 kroner eller et årskort til 9.200 kroner. Prisen for et månedskort svarer således til, hvad 6 enkeltture ville koste, og man får desuden 20% i rabat, hvis man vælger et årskort i stedet for et månedskort.
Formanden for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Tine Vinther Clausen, forklarer, at man blandt andet har haft fokus på at harmonisere priserne på tværs af de tre øer:
”Vi har i mange år haft en model, der ikke har fungeret optimalt. Der har ikke været den rette balance mellem udgifter og indtægter, og især på Fejø-overfarten har serviceniveauet været højt. I Klima-, Teknik- og Miljøudvalget har vi derfor ønsket at få en mere solidarisk model med samme pris til de tre øer, også selvom Fejø er den ø, der har det højeste aktivitetsniveau. Desuden har det været vigtigt at få en mere enkel prisstruktur med færre kategorier, alt imens der fortsat skal tages hensyn til, hvorvidt man er fastboende, pendler, sommerhusejer eller almindelig turist”.
I de nye takster er det fulde statstilskud indregnet. Det ventes, at der samlet set vil blive omsat for 10,7 mio. kr. pr. år – et beløb, der er fastsat på baggrund af færgefartens passagertal for 2024.
Følger andre færgefarters niveau
Som et led i arbejdet med den nye prisstruktur, er der blandt andet blevet set på, hvordan Lolland Færgefarts priser ser ud sammenlignet med andre færgefarters priser for lignende rejser. Her falder de nye priser til Askø, Fejø og Femø nogenlunde i midten:
”Vi ved godt, at man umuligt kan lave en fyldestgørende og korrekt sammenligning. Alle øer er forskellige – nogle er små bilfrie turistperler med meget få indbyggere, mens andre er store og velfungerende helårssamfund. Ikke desto mindre kan vi se, at vi har valgt en model og et niveau, der ikke er væsentligt anderledes, end hvad man er vant til andre steder”.
Hun tilføjer, at man som eksempel skal betale 120 kroner for at komme til Endelave, 70 kroner til Omø og 90 kroner til Strynø. Tre øer, der har henholdsvis 147, 137 og 216 indbyggere. For biler er samme tal henholdsvis 240 kroner til Endelave, 152 til Omø og 225 til Strynø. Det er samme niveau som de nye priser på 65 og 160 kroner til Askø, Femø og Fejø.
Udvalgsformanden vil gerne takke alle, der har bidraget i arbejdet undervejs. Ikke mindst Økontaktudvalget, der har drøftet de forskellige forslag til nye prismodeller:
”Det er sjældent let at finde en løsning, der kan tilfredsstille alle eller imødekomme alle behov. Men vi har haft et godt samarbejde og en god dialog, og jeg glæder mig over, at vi nu har et nyt og gennemarbejdet takstblad klar, så alle ved, hvad man kan regne med”.
Overgangsfase
Som et led i den nye prisstruktur skal der ikke længere betales for olietillæg. Desuden udgår værdikort og de tidligere periodekort for motorcykler samt for perioder på 3, 6 og 12 måneder. Herudover udgår også de tidligere turistbilletter (orange billetter) for biler og autocampere i 3 eller 7 døgn, ligesom taksten for campingvogne, autocampere og motorcykler med sidevogn udgår. Fremover opkræves i stedet takst som for biler.
Der er indført en overgangsfase. Det betyder blandt andet, at de eksisterende værdikort udfases. Det vil således ikke længere være muligt at købe nye værdikort, ligesom salget af de nuværende årskort og halvårskort indstilles. Der kan således først købes årskort igen med virkning fra den 1. januar 2026.
Kvartalskort kan købes til de nuværende takster frem til den 1. oktober 2025 og månedskort frem til den 1. december 2025.
Mere information?
Se vedhæftede dokumenter.
Sagen er behandlet i Klima-, Teknik- og Miljøudvalget den 1. september - se referat her: Klima-, Teknik- og Miljøudvalget - Rådhuset, Mødelokale Domkirken - 129
Byrådet vedtog i september 2023 en ny færgestrategi for Lolland Kommunes færgefart. Den indebærer blandt andet, at der skal indkøbes mindst en ny elfærge, ligesom både ruter, sejlplaner og priser nu er blevet revideret. Du kan læse mere om færgestrategien på: www.lolland.dk/om-faergestrategien
Nøgleord
Kontakter
Tine Vinther ClausenFormand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget
Tlf:20 36 49 20Thomas KnudsenKommunaldirektør, Lolland Kommune
Tlf:24 67 26 88Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
Fremgang på Lolland: Ledighed nu lavere end landsgennemsnittet28.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ekstra arbejdspladser, flere i job og færre ledige. Nye tal dokumenterer vækst på Lolland og et arbejdsmarked, der står stærkt. Blandt andet på grund af et tæt virksomhedssamarbejde, en omlagt beskæftigelsesindsats og et stort fokus på at tiltrække nye arbejdspladser.
National Flagdag: Højtideligheder på Lolland til ære for udsendte og veteraner26.8.2025 08:36:56 CEST | Pressemeddelelse
Lolland Kommune og de lollandske soldaterforeninger markerer for 11. år i træk den nationale flagdag for Danmarks udsendte og veteraner fredag den 5. september. Det sker med to offentlige højtideligheder i Nakskov og en efterfølgende reception for lokale veteraner og deres ledsagere.
Biblioteket styrker børns læselyst med støtte fra A.P. Møller Fonden25.8.2025 06:20:00 CEST | Pressemeddelelse
LollandBibliotekerne har modtaget 900.000 kr. fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal til at fremme børns læseglæde fra en tidlig alder og til at udvikle biblioteket som et inspirerende kultursted for hele familien. Bevillingen går til projektet Børnenes Bog og Biblioteket, der skaber et fantasifuldt fortælleunivers med bøger til børn i alderen 0 til 6 år, en ny maskot og en række arrangementer, der samler familier om læsning.
Naturskolen åbner dørene og ny sansesti19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over de seneste år har Naturskolen ved Maribo gennemgået en omfattende forvandling både indendørs og ude i det smukke naturområde ved søen. Nu står stedet klar med en række nye faciliteter og oplevelser for alle. Det bliver markeret mandag den 1. september kl. 10-16 med åbningen af Naturskolens nyeste tiltag, en sansesti fyldt med overraskelser, og åbent hus for alle interesserede.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum