Forbrugerne mangler viden om økologisk produktion
Hver femte dansker ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Der er behov for mere viden om økologisk produktion, hvis forbrugerne i fremtiden skal putte flere økologiske fødevarer i indkøbskurven.
I en analyse, som Norstat har foretaget for Landbrug & Fødevarer, svarer 18 procent af de adspurgte, at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion – for de yngste i undersøgelsen, 18-29 år, er det 27 procent. Det halter især med viden om kød, æg og mejeriprodukter.
– Analysen viser tydeligt, at mere viden om den økologiske produktion er nøglen til en stigning i salget af økologiske fødevarer. Samtidig er det også de fødevaregrupper, der har den højeste pris, som for eksempel ost og kød. Formålet med kampagnen er derfor at give forbrugerne et kærligt skub og viden om den merværdi, man får i forhold til dyrevelfærd ved at vælge økologiske mejeriprodukter, æg og kød, siger Mette Gammicchia, afdelingschef, Marked, Fødevarer & Gastronomi, Landbrug & Fødevarer.
For at øge kendskabet til den økologiske produktion lancerer Landbrug & Fødevarer forbrugerkampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd”, der fremhæver økologiens kerneværdier for især de økologiske animalske fødevarer.
– Der har gennem tiden været gennemført mange oplysningskampagner om økologi, og tilliden til økologi i Danmark er tårnhøj, men der er vokset nye generationer op, som måske ikke ved, hvad den økologiske produktion egentlig indebærer. Det er derfor formålet med den forbrugerkampagne, vi igangsætter den 1. september, siger Eva Kunnerup, chefkonsulent og kampagneleder, Landbrug & Fødevarer.
Og der er potentiale for, at salget af økologi kan stige betragteligt i fremtiden. I Landbrug & Fødevarers analyse svarer 48 procent, at de forventer at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe ’samme mængde’ økologi som i dag, men kun 5 pct. forventer at købe mindre.
Se analysen ’Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år’ Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år.
Læs mere om forbrugerkampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd” https://voresmad.dk/oekologi
Forbrugerundersøgelsen om økologi er gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i maj 2025 blandt 1.598 danskere mellem 18-80 år.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkOm Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
L&F om finanslovsudspil: Vigtigt forslag om ændringer i ejendomsvurderinger og stor ros til regeringen for at sætte handling bag ord i forhold til at nå det økologiske fordoblingsmål29.8.2025 12:57:43 CEST | Pressemeddelelse
Landbrug & Fødevarer glæder sig over et finanslovsudspil med et markant løft til økologien og et forslag, der skal sikre, at landbrugere ikke risikerer en urimelig høj ejendomsskat på grund af en fejlagtig ejendomsvurdering, men undrer sig over manglende ressourcer til at styrke den globale samhandel.
Salget af økologi til foodservice sætter ny rekord26.8.2025 10:06:00 CEST | Pressemeddelelse
Der blev i 2024 solgt økologiske fødevarer til foodservice for 3,6 mia. kr., og det er ny rekord. Det er en stigning på 6 procent i forhold til året før.
48 procent af danskerne forventer at købe mere økologi i fremtiden18.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ser danskerne 1-3 år frem i tiden, så forventer 48 pct., at de vil øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.
Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Halvdelen af danskerne undlader at spise grøntsager på daglig basis, og de fleste kender ikke de officielle anbefalinger. Den Nationale Grøntuge, der løber af stablen fra i dag, har til formål at vende udviklingen og gøre danskerne klogere på grøntsagernes kvalitet og mangfoldighed.
Gistrup-par åbner dørene til deres hønsegård digitalt – hele Danmark kan kigge med13.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I Gistrup syd for Aalborg driver Jørgen og Ane en økologisk ægproduktion med 48.000 æglæggere. Nu inviterer de hele landet indenfor – via et livestream-projekt, der kører fra den 13. august til den 10. september på www.hønsestalden.dk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum