48 procent af danskerne forventer at købe mere økologi i fremtiden
Ser danskerne 1-3 år frem i tiden, så forventer 48 pct., at de vil øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.
I fremtiden skal der flere økologiske fødevarer i indkøbskurven. I en analyse, som Norstat har foretaget for Landbrug & Fødevarer, svarer de adspurgte, at hvis de ser 1-3 år frem i tiden, så forventer 48 pct. at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe ’samme mængde’ økologi som i dag, men kun 5 pct. forventer at købe mindre.
Det giver grund til optimisme for økologien, mener Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
-Det er meget positivt, at omkring halvdelen af alle forbrugere forventer at købe mere økologi i den nære fremtid. Det viser, at mange forbrugere i høj grad værdsætter de økologiske produktionsprincipper om blandt andet god dyrevelfærd samt at skåne miljø og drikkevand. Det er samtidig et godt signal at sende til de økologiske landmænd, at forbrugerne vil efterspørge flere økologiske råvarer fremover, siger hun.
De adspurgte, der forventer at købe mere, er også blevet spurgt om, hvilke typer fødevarer de forventer at købe mere af i en økologisk variant. Svarene viser, at den mest populære kategori at købe økologisk – nemlig grøntsager – også er det, som flest forventer at købe mere af, når man tænker 1-3 år frem. På andenpladsen er frisk frugt og bær, som 47 procent forventer at købe mere af om 1-3 år, mens tredjepladsen indtages af kød og kødpålæg.
Ser man bort fra prisen, kan en bedre tilgængelighed af økologiske varer og en større variation af økologiske produkter være medvirkende faktorer til, at man køber flere økologiske fødevarer. Og så svarer 18 procent, at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Det er særligt de yngste deltagere i undersøgelsen, der peger på et behov for mere viden.
-Det er interessant, at analysen viser, at mange – især mange yngre forbrugere – giver udtryk for, at de vil købe mere økologi, hvis de fik en større viden om de økologiske produktionsforhold. Det er i god overensstemmelse med, at de forbrugere, som køber mest økologi, er de forbrugere, som har den største viden om økologi. Det er derfor en opgave for os i L&F at skabe synlighed om blandt andet dyrevelfærden i økologi. Det arbejder vi allerede på og har blandt andet en oplysningskampagne i uge 36, siger Kirsten Lund Jensen.
Forbrugerundersøgelsen om økologi er gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i maj 2025 blandt 1.598 danskere mellem 18-80 år.
Om Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Mere grønt på gaflen: Den Nationale Grøntuge skal inspirere og vende ærgerlig udvikling18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Halvdelen af danskerne undlader at spise grøntsager på daglig basis, og de fleste kender ikke de officielle anbefalinger. Den Nationale Grøntuge, der løber af stablen fra i dag, har til formål at vende udviklingen og gøre danskerne klogere på grøntsagernes kvalitet og mangfoldighed.
Gistrup-par åbner dørene til deres hønsegård digitalt – hele Danmark kan kigge med13.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I Gistrup syd for Aalborg driver Jørgen og Ane en økologisk ægproduktion med 48.000 æglæggere. Nu inviterer de hele landet indenfor – via et livestream-projekt, der kører fra den 13. august til den 10. september på www.hønsestalden.dk.
Ny livestream fra økologisk ægproduktion viser åbenhed, teknologi og moderne drift13.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra den 13. august til den 10. september får alle – både fagfolk, beslutningstagere og forbrugere – mulighed for at følge en professionel, økologisk ægproduktion i realtid via livestream på www.hønsestalden.dk. Initiativet er sat i gang af Landbrug & Fødevarer Fjerkræ som et led i branchens arbejde for åbenhed og vidensdeling.
L&F: Lige konkurrencevilkår for Europas landmænd er altafgørende16.7.2025 17:49:47 CEST | Pressemeddelelse
EU-Kommissionen har netop fremlagt forslag til et nyt budget og reform af landbrugspolitikken gældende fra 2028 og syv år frem. For Landbrug & Fødevarer er det absolut vigtigste, at der er lige konkurrencevilkår på tværs af de 27 EU-lande. Udspillet rummer løfter om forenkling, incitamentsstøtte og fleksibilitet. Men tanker om støtteloft og mulighed for øget national selvbestemmelse over midlerne, giver anledning til bekymring.
L&F: Fremdrift i lavbundsprojekter viser, at frivilligheden virker9.7.2025 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de lavbundsjorde, der ifølge trepartsaftalen skal udtages, er nu identificeret. Lokal inddragelse og frivillige aftaler er en del af forklaringen på den store succes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum