Alkoholreklamenævnet

Dåse med cocktail i japansk manga-stil overtrådte retningslinjer

Del

Cocktailen ”Rhubarb Crush” blev solgt i en farverig dåse med en barnligt udseende figur i japansk manga-stil, hvilket er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer. Producenten, Mikropolis, har straks trukket emballagen tilbage.

Dåse med cocktailen Rhubart Crush
Dåse med cocktailen Rhubart Crush

Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af markedsføringen af cocktailen ”Rhubarb Crush” fra Mikropolis, som nævnet modtog en klage over i april 2025.

Cocktailen med et alkoholindhold på 6,5% blev solgt i en dåse med en farvestrålende, barnligt udseende figur i japansk manga-tegneseriestil. Alkoholreklamenævnet vurderer, at dåsens udseende er målrettet børn og unge, hvilket er i strid med nævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol. Derfor udtaler nævnet kritik af markedsføringen.

Hverken brugen af farverig emballage eller af animerede figurer er i sig selv i strid med retningslinjerne for markedsføring af alkohol. Men ud fra en helhedsvurdering er det nævnets vurdering, at den animerede figur med barnlige træk i kombination med farvevalget giver et samlet indtryk, som appellerer specielt til børn og unge.

I sit høringssvar anfører Mikropolis blandt andet, at mangastilen er et anerkendt kunstnerisk udtryk og en del af en international design- og populærkultur, som i høj grad dyrkes af voksne.

Desuden fremhæver Mikropolis, at illustrationen en specialfremstillet tegning, der ikke har nogen forbindelse til kendte tegneserier, legetøjsfigurer eller animationsfilm, der appellerer til børn og unge.

Endvidere udtrykker Mikropolis bekymring for, om et indgreb over for en sådan tegning kan være en unødvendig eller uproportional indskrænkning af den kommercielle ytringsfrihed.

Trods sine indvendinger valgte producenten af ”Rhubarb Crush” straks at indstille al markedsføring og salg af cocktailen i den pågældende emballage for at fjerne enhver form for tvivl om sine intentioner med markedsføringen og for at vise, at Mikropolis naturligvis tager henvendelser fra nævnet alvorligt og ønsker at bidrage til en ansvarlig alkoholkultur.

Alkoholreklamenævnet tager til efterretning, at virksomheden reagerede hurtigt, da den blev bekendt med klagen og trak den pågældende emballage tilbage.

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye