3 Danmark

Når mobilen sniger sig med til middagsbordet: Mere end 8 ud af 10 danskere oplever, at telefonen forstyrrer nærværet

Del

En ny undersøgelse fra YouGov for teleselskabet 3 afslører det, de fleste af os godt ved, men sjældent siger højt: Vores telefoner stjæler opmærksomheden, dér hvor vi burde være allermest til stede – med vores partner, børn og venner.

Sol, sommer og samvær burde være det perfekte match. Men midt i feriestemningen sniger mobilen sig ind og lægger en dæmper på den gode stemning. Fænomenet kaldes phubbing og dækker over det lille, men forstyrrende øjeblik, hvor man vælger skærmen frem for selskabet.

Og det sker ofte. Hele 85 % af danskerne fortæller, at de har oplevet, at partneren, en ven eller et familiemedlem kigger på mobilen i situationer, hvor man ellers burde være nærværende. Det gælder især under samtaler, hyggestunder og måltider – altså netop de tidspunkter, hvor vi søger kontakt og nærhed.

Men det stopper ikke der: 83 % oplever, at det påvirker nærværet negativt, når mobilen kommer frem under en samtale. Og 57 % erkender, at de selv gør de – enten bevidst eller ubevidst.

“Det her er ikke et angreb på mobilen, for den er et fantastisk redskab i en digital hverdag. Men vi skal huske, at der også er værdi i det, der sker lige foran os. En god samtale, et grin, en krammer. Det må ikke forsvinde i et hav af notifikationer og lyde fra telefonen,” siger Morten Christiansen, regional CEO i 3.

Heldigvis er mange danskere bevidste om problemet. 71 % fortæller, at de aktivt forsøger at lægge telefonen væk, når de er sammen med andre.

Og netop sommerferien er et oplagt tidspunkt at gøre noget ved det.

“Undersøgelsen viser, at phubbing er noget, vi både lægger mærke til, har holdninger til og gerne vil gøre noget ved. I 3 er vi optagede af, hvordan teknologi påvirker vores samvær, og vi synes, det er værd at reflektere over, hvordan og hvornår vi bruger vores telefoner. For én ting er sikkert: Verden venter stadig, selvom du tjekker telefonen lidt senere,” afslutter Morten Christiansen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af YouGov for teleselskabet 3 mellem d. 4. juli og 7. juli 2025 blandt et repræsentativt udsnit af ca. 1.000 respondenter.

Kontakter

Om 3

3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 4G og 5G mobilnetværk. 3’s mere end 1,7 mio. kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 78 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 Danmark har kontor i Københavns nye bydel, Carlsberg Byen, hvor vi beskæftiger ca. 650 medarbejdere.

Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye