BoConcept

BOCONCEPT FASTHOLDER STÆRK GLOBAL POSITION TRODS UDFORDRENDE MARKEDSVILKÅR

Del

BoConcept, et af verdens førende møbel- og livsstilsbrands, har bevaret sin sunde driftsøkonomi og solide globale markedsposition på trods af udfordrende vilkår i regnskabsåret 2024/25. Det fremgår af koncernens netop offentliggjorte årsregnskab.

SUCCESFULD NAVIGERING I ET UDFORDRENDE GLOBALT MARKED
På trods af et globalt marked præget af usikkerhed og ændrede forbrugsmønstre formår BoConcept fortsat at udvikle sin forretning gennem vellykkede strategiske tiltag og fokus på at skabe det stærkest mulige koncept for virksomhedens franchisepartnere over hele verden.

BoConcept, der har rødder i Herning, har i det forgangne regnskabsår haft et særligt fokus på at bruge styrken i sin globale tilstedeværelse på tværs af salgskanaler som et modsvar i tider med makroøkonomiske udfordringer på traditionelle kernemarkeder i Europa og USA. Her ses en tydelig effekt af de øgede investeringer i blandt andet butikskoncept, produktudvikling og B2B – samt på markeder som Australien, Korea og ikke mindst Japan, som har leveret ekstraordinære vækst- og indtjeningsresultater.

NØGLETAL VIDNER OM EN ROBUST FORRETNINGSMODEL
På trods af en stærkt udfordret global økonomi har virksomhedens strategiske initiativer og effektive drift skabt forudsætningerne for at opnå et solidt driftsresultat i 2024/25. Virksomhedens omsætning faldt samlet med beskedne 2 procent i forhold til sidste år til 1.247 millioner DKK. Bruttoavancen og omkostningsniveauet forblev stort set uændrede, hvilket vidner om effektiv omkostningsstyring på trods af inflationspres. 
Resultatet af den primære drift (EBITDA) endte på 172 mio. kr., svarende til en solid margin på 13,8 procent.

CEO Mikael Kruse Jensen udtaler i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet:

"Jeg er tilfreds med årets resultat, hvor vi på trods af et udfordrende globalt marked har leveret solide resultater. Vores strategiske investeringer i koncept- og produktudvikling samt på markeder med særligt stort potentiale, har haft en markant positive effekt og lagt et stærkt fundament for fremtidig vækst.

STRATEGISKE PARTNERSKABER SOM EN NØGLE TIL SUCCES
Årets resultater understreger virksomhedens evne til at navigere på et omskifteligt marked med fokus på strategiske partnerskaber som en væsentlig drivkraft. Et af årets mest markante initiativer er udnævnelsen af den internationalt anerkendte model og iværksætter Helena Christensen som Global Artistic Director. Dette tiltag har allerede styrket virksomhedens position blandt verdens førende premium-brands og markerer begyndelsen på en ny kreativ æra inden for produktudvikling og design.

”Jeg er meget begejstret for, at vi har tiltrukket en profil som Helena til rollen som BoConcepts Global Artistic Director. Samarbejdet har allerede været særdeles frugtbart, og vi ser frem til at fortsætte med at skabe værdi sammen i fremtiden,” udtaler Mikael Kruse Jensen.

POSITIVE FORVENTNINGER TIL FREMTIDEN
Virksomheden ser ind i et nyt regnskabsår med fortsat fokus på at navigere med sikker hånd gennem de risici og de muligheder, der byder sig. Et år, der uden tvivl vil bære præg af fortsatte geopolitiske, økonomiske og regulative usikkerheder. Faktorer, der vil præge den globale forbrugeradfærd, forstyrre de globale forsyningskæder og influere forretningsdriften.
På trods af disse eksterne faktorer forventer ledelsen en stabil omsætning på niveau med 2024/25.
Forbedret driftseffektivitet og lavere omkostningsbase ventes samtidig at bidrage til en mindre stigning i EBITDA. Virksomheden fastholder samtidig sin tillid til forretningsmodellen og ser med optimisme på vækstpotentialet i B2B-segmentet. Ligeledes forventes de igangværende strategiske tiltag at drive yderligere udvikling de kommende år.

NØGLETAL (I DKK ’000)

2024/25

2023/24

Omsætning

1.247.085

1.273.052

Bruttofortjeneste

710.455

727.960

Resultat af primær drift (EBITDA)

172.370

205.398


OM BOCONCEPT
BoConcept blev grundlagt i Danmark i 1952 og er i dag et førende livsstilsbrand med omking 300 butikker i over 60 lande verden over. Virksomheden designer, producerer og sælger moderne møbler, tilbehør og belysning til alle hjemmets rum og tilbyder omfattende indretningsservice – både i butik og hjemme hos kunden.

Kontakter

Billeder

OM BOCONCEPT
BoConcept blev grundlagt i Danmark i 1952 og er i dag et førende livsstilsbrand med omking 300 butikker i over 60 lande verden over. Virksomheden designer, producerer og sælger moderne møbler, tilbehør og belysning til alle hjemmets rum og tilbyder omfattende indretningsservice – både i butik og hjemme hos kunden.

Følg pressemeddelelser fra BoConcept

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra BoConcept

HELENA CHRISTENSEN ER NY GLOBAL ARTISTIC DIRECTOR HOS BOCONCEPT7.2.2025 06:21:00 CET | Pressemeddelelse

Vi kender Helena Christensen som en af de legendariske supermodeller. Som en af Danmarks absolut største stilikoner, og som en vigtig ambassadør for dansk design og livsstil ude i verden. Og nu får Helena Christensen en helt ny rolle. BoConcept indleder nemlig en ny kreativ æra med udnævnelsen af den verdenskendte model og fotograf til Global Artistic Director for brandet. I sin position som kreativ chef vil Helena Christensen være med til at forme et spændende nyt kapitel for den globale designvirksomhed, og hun vil i tæt samarbejde med nye designtalenter både producere og medvirke i kommende brandkampagner. Men hun vil også selv designe og style møbler – naturligvis med hendes meget personlige stilsikkerhed og -sans som kompas. I første omgang er Helena Christensen hovedpersonen i BoConcepts kommende The Art of Living Danishly-kampagne, der sætter spot på og perspektiverer, hvordan og hvor meget vores bolig, vores valg af møbler og interiør betyder for vores livskvalitet og det gode

BOCONCEPT KAN MED STÆRKE RESULTATER I 2022/23 RAPPORTERE OM MODSTANDSDYGTIGHED PÅ ET UDFORDRET MARKED6.9.2023 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det globale møbelbrand, BoConcept, offentliggjorde i dag sit regnskab for regnskabsåret 2022/23. Regnskabet afspejler BoConcepts fortsatte styrke og tilpasningsevne på et vanskeligt, globalt detailmarked. Virksomheden udviste bemærkelsesværdig robusthed, idet den kunne notere sig sit næsthøjeste indtjeningsår nogensinde og samtidig øgede sit butiksnet med 14 butikker globalt på trods af udfordrende eksterne faktorer, herunder krigen i Ukraine, energikrisen og den generelle inflation, der påvirkede omkostningerne.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye