BOCONCEPT OFFENTLIGGØR REGNSKABSRESULTATET FOR 2023/24

Det globale møbelbrand, BoConcept, offentliggjorde i dag sit regnskab for regnskabsåret 2023/24. På trods af et udfordrende globalt marked fortsatte virksomheden med at vise sin tilpasningsdygtighed og navigerede gennem regnskabsåret med succes. Virksomheden formåede dermed at fastholde sin markedsposition og vise sin modstandskraft over for globale usikkerhedsfaktorer.

Mikael Kruse Jensen, CEO

Markedsposition fastholdt på trods af global volatilitet

I regnskabsåret 2023/24 omsatte BoConcept for 1.273 mio. kr., hvilket udgør et fald på 12 pct. i forhold til året før. Forbedret produktrentabilitet og et stabilt omkostningsgrundlag betød, at EBITDA fastholder et stærkt niveau på 16,2 pct. og landede på 205 mio. kr. i 2023/24 - sammenlignet med 16,5 pct. (238 mio. kr.) året før. Et beskedent fald på 0,2 pct. På trods af omsætningsnedgangen formåede BoConcept at fastholde sin markedsposition. Et tegn på hvor robust brandet er i et marked med store økonomiske udsving.

Regnskabsåret var præget af normaliseringen af aktiviteterne efter Covid-19 og forbrugernes reducerede forbrug drevet af rekordhøj inflation og en usikker økonomisk situation. Globale faktorer, herunder igangværende konflikter i Europa, spillede samtidig en væsentlig rolle på tværs af mange af de markeder, hvor virksomheden opererer.

Som et modtræk til disse udfordringer igangsatte BoConcept flere strategiske initiativer for at forbedre driftseffektiviteten og fortsatte samtidig med at foretage ambitiøse investeringer for at sikre fremtidig vækst. Omkostningsbesparende tiltag i produktion og fragt samt et tilpasset produktudbud gjorde det muligt for virksomheden at opretholde tilfredsstillende rentabilitetsmarginer, som betyder, at virksomhedens indtjeningsevne overgår de internationale konkurrenters.

Mikael Kruse Jensen, CEO i BoConcept, udtaler: "Vi er stolte af vores resultat for 2023/24, som viser vores robusthed og evne til at navigere på et udfordrende marked. Vores stærke omdømme, loyale kunder og dedikerede franchisenetværk sikrer, at vi kan fortsætte med at vokse og skabe værdi.

I et år præget af høj inflation, svingende efterspørgsel og økonomisk ustabilitet har vi med succes fastholdt vores markedsposition. Denne robusthed afspejler vores teams tilpasningsevne og vilje til at sætte kunderne i centrum i alt, hvad vi gør.

Vores etos "Live Ekstraordinær" er indbegrebet af vores brands styrke. Jeg anerkender den ekstraordinære indsats, som vores globale franchisepartnere, butiksteams, produktionsteams og centrale funktioner har ydet, og hvis dedikation har været afgørende for at håndtere disse udfordringer."

Vigtige højdepunkter: Regnskabsåret 2023/24

• BoConcept omsatte for 1.273 mio. kr., et fald på 12 pct. sammenlignet med
    året før.
  • Virksomheden forbedrede produktrentabiliteten. Et stabilt omkostningsgrundlag betød, at EBITDA-avancen fortsat ligger stærkt på 16,2 pct. og landede på 205 mio. DKK i 2023/24.
  • Virksomheden lancerede Nawabari kollektionen i samarbejde med den internationalt anerkendte danske arkitektgruppe BIG (Bjarke Ingels Group) og opnåede en
    Greenguard-certificering.
  • BoConcept deltog på 3 Days of Design, hvor resultatet af partnerskabet med BIG blev præsenteret,
    og samtidig kunne man opleve den nye AW24 Kollektion i BoConcept butikken – to projekter, der begge tiltrak designere, arkitekter og presse fra hele verden.
  • Virksomhedens store investering i digital infrastruktur kulminerede i en komplet
    ombygning af de digitale platforme, hvilket baner vejen for øget e-handelsvækst og  ambitiøs innovation.
  • Åbning af butikker på nøglemarkeder, herunder Europa, Mellemøsten og Asien var en del af strategien om at styrke den globale markedstilstedeværelse.

Et solidt fundament for fremtidig vækst

BoConcept forventer en lav encifret omsætningsvækst i det kommende regnskabsår, drevet af fortsat fokus på innovation, digitalisering, forbrugertilfredshed og driftsoptimering.

Efter en betydelig investering, der blev realiseret ved udgangen af regnskabsåret 2023/24, lancerede virksomheden en helt ny digital kunderejse, der udgør et vigtigt springbræt til fremtidig vækst. I løbet af de næste to år planlægger BoConcept at fortsætte disse betydelige investeringer for at forbedre kundeoplevelsen yderligere både online og i butikkerne.

Dette digitale fokus - sideløbende med den nuværende strategi om at forvandle hjem til ekstraordinære steder, drage fordel af nye butiksåbninger på nøglemarkeder og udvikle B2B-forretningen - positionerer virksomheden godt i forhold til fortsat succes.

Kruse Jensen fortsætter: "Vi fokuserer fremadrettet på at fremme innovation inden for design, digitalisering og kundeoplevelser, som alle er afgørende faktorer for vores langsigtede succes. I takt med at vi fortsat investerer i vores digitale infrastruktur og udvider vores globale markedstilstedeværelse, er jeg sikker på, at BoConcept med vores dedikerede team og loyale kunder fortsat vil skabe exceptionel værdi og sætte nye standarder i branchen."

Mikael Kruse Jensen, CEO

Danske BoConcept blev grundlagt i 1952 og er i dag verdens mest globale møbel- og livsstilsbrand med 330 butikker fordelt på 67 lande og 6 kontinenter. BoConcept designer, producerer og sælger møbler, lamper og accessories til både private hjem og B2B-markedet. BoConcept er især kendt for deres personlige indretningsservice. Se mere på boconcept.com

Følg pressemeddelelser fra BoConcept

Flere pressemeddelelser fra BoConcept

BOCONCEPT KAN MED STÆRKE RESULTATER I 2022/23 RAPPORTERE OM MODSTANDSDYGTIGHED PÅ ET UDFORDRET MARKED6.9.2023 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det globale møbelbrand, BoConcept, offentliggjorde i dag sit regnskab for regnskabsåret 2022/23. Regnskabet afspejler BoConcepts fortsatte styrke og tilpasningsevne på et vanskeligt, globalt detailmarked. Virksomheden udviste bemærkelsesværdig robusthed, idet den kunne notere sig sit næsthøjeste indtjeningsår nogensinde og samtidig øgede sit butiksnet med 14 butikker globalt på trods af udfordrende eksterne faktorer, herunder krigen i Ukraine, energikrisen og den generelle inflation, der påvirkede omkostningerne.

BoConcept henter strategisk stærk produktdirektør i Pandora10.8.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er en yderst erfaren profil, der overtager det strategiske ansvar for alle aspekter af BoConcepts produktrejse, når Susanne Jul Jakobsen tiltræder funktionen som Chief Product Officer i det globale livsstilsbrand. Hun indtræder samtidig i BoConcepts øverste koncernledelse, Executive Management Team. Som produktdirektør vil Susanne Jul Jakobsen være overordnet ansvarlig for hele produktcyklussen fra Design & Category Management over Product Life Cycle til prisstrategi. Områder, der er bærende dele af BoConcepts udviklings- og vækstplaner. Om ansættelsen siger BoConcepts CEO Mikael Kruse Jensen: - Susanne Jul Jakobsen er en ekstraordinær kapacitet, som vi er særdeles tilfredse med at kunne byde velkommen som BoConcepts Chief Product Officer. Med Susanne får vi en fremragende leder med stor strategisk flyvehøjde - og samtidig et af de største globale talenter inden for sit felt. Hun kommer til med en stærk forretnings- og markedsforståelse og ikke mindst en nysgerrighed efter at forst