Cyklistforbundet

Tæt på hver tredje deltager i cykelkampagne valgte el: Næsten lige så sund som rugbrødscyklen

Del

Stadig flere danskere har taget elcyklen til sig, og det ses tydeligt på statistikkerne for årets store Vi Cykler til Arbejde-kampagne, som Cyklistforbundet står bag. Her havde hver tredje deltager en elcykel. Selvom el-deltagerne fik ekstra hjælp, er de næsten lige så sunde som dem, der valgte rugbrødscyklen, viser udenlandsk forskning.

Cyklister på elcykel i Aarhus
Cyklister på elcykel i Aarhus Foto: Jens Hasse. (Må bruges frit)

Da årets Vi Cykler til Arbejde-kampagne rullede af stablen, svang næsten hver tredje deltager ind imellem benet over en elcykel på deres daglige tur til og fra arbejde. 
Det viser en undersøgelse, som Cyklistforbundet har lavet blandt de 58.000 deltagere i forlængelse af kampagnen. Kampagnens mål er at inspirere danskerne til at dyrke mere motion i hverdagen, og selvom nogen måske vil opfatte elcyklen som ’snyd’ i en cykelkonkurrence, er der ingen sure miner fra Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag. 

”I undersøgelsen har vi spurgt deltagerne om, hvorfor de valgte elcyklen. Mange svarer, at det var for motionens skyld, mens andre har skader og brug for ekstra medvind på cykelstien. For os er målet med kampagnen ganske simpelt, at flere skal tage cyklen og lade bilen stå. Når elcyklen giver flere mulighed for at være med og gør tilvalget af motion mere overskueligt, hilser vi den selvfølgelig velkommen. Og forskningen viser, at det faktisk er næsten lige så sundt, som at cykle kun med rugbrødsmotor,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Næsten lige så sunde som rugbrødscyklisterne 

Ny udenlandsk forskning viser nemlig, at elcyklisterne får næsten lige så meget ud af motionen som deres motorløse medcyklister. Forskere fra Medizinische Hochschule Hannover har testet 1.900 elcyklister og almindelige cyklister, hvilket har resulteret i data om næsten 60.000 cykelture fordelt på tre år. Både muskler og kredsløb trænes næsten lige så meget på elcykel som på konventionel cykel. Den tyske undersøgelse fra Medizinische Hochschule Hannover viser også, at mange netop vælger elcyklen til, fordi de pga. helbredsproblemer har brug for ekstra medvind på cykelstien.

Det var også tilfældet for deltagerne i Vi Cykler Til Arbejde. Blandt besvarelserne i Cyklistforbundets undersøgelse lyder det:
”Jeg kan trods skavanker altid komme hjem, selv hvis kroppen skulle begynde at blive træls - det giver mig mulighed for at cykle oftere og længere ture.” Og fra en anden deltager lyder det:
”Jeg får cyklet, for efter min brystkræft var jeg ellers holdt op pga. manglende energi.” En tredje skriver: ”At få hjælp op ad bakkerne og få hjælp, når man har migræne. Samtidig med, at man stadig får frisk luft og bevæget kroppen mere, end hvis man tog bilen.”

Cykelekspert Tomas Pedersen, som er daglig leder af cykelproducenten Gazelles testcenter for elcykler i Søborg, bekræfter, at udsagnene stemmer overens med hans oplevelse som forhandler af elcykler. 

”Vi ser, at elcyklister har tendens til at cykle oftere og længere ture, hvilket også er dokumenteret i undersøgelser fra Det Nationale Videncenter for Cykelfremme. Selvom man får hjælp til at komme frem, kompenserer mange altså med de ekstra kilometer, og så skal man jo stadig arbejde for det, selvom man cykler på en elcykel”, siger cykelekspert Tomas Pedersen.

I den tyske undersøgelse konkluderer forskerne også, at elcyklister har større tendens til at skifte bilen ud med tohjulet transport end traditionelle cyklister. 

”Vores kampagne når selvfølgelig først sin fulde effekt, når indsatsen bliver vedvarende, og cyklen også er det foretrukne transportmiddel efter kampagneperioden i maj. For mange kræver det et farvel til bilen, og det håber jeg selvfølgelig også, at mange af årets el-cyklende deltagere har valgt at gøre,” siger Kenneth Øhrberg Krag. 

Svedfri cykeltur

Cyklistforbundets undersøgelse viser dog også, at det ikke kun er sundhed og motion, der tæller for deltagerne, når de vælger elcykel. Mellem hver 5. og 6. af deltagerne svarer, at de vælger elcyklen, for at undgå at møde svedig op på arbejde.

”Man møder ikke svedig frem, når man nu skal være præsentabel,” siger en af deltagerne, og en anden bakker op: ”Jeg fik ikke cyklet på arbejde, før jeg fik elcykel, gad ikke være svedig en hel dag på arbejde og har ikke tid til at gå i bad når jeg kommer på arbejde. Så elcykel er perfekt for mig.”

FAKTA

58.000 danskere deltog i år i Vi Cykler til Arbejde-kampagnen fra Cyklistforbundet.
Lægerne bag den tyske undersøgelse over elcykling konstaterer, at risiko for hjerteanfald reduceres med op til 40 procent og metabolisk sygdom som fx diabetes-2 reduceres med op til 50 procent.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Elcyklist
Elcyklist
Må frit bruges
Download
Tomas Pedersen fra Gazelle viser en elcykel frem
Tomas Pedersen fra Gazelle viser en elcykel frem
Frit
Download
Cyklister på elcykel i Aarhus
Cyklister på elcykel i Aarhus
Foto: Jens Hasse. (Må bruges frit)
Download

Links

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye