femina får ny chefredaktør
I foråret kom Danmarks ældste magasin for kvinder igen på papir, og samtidigt skabte de et helt nyt digitalt medlemsunivers – med bragende succes. De første tre numre har solgt omkring 20.000 stykket, hvilket har været langt over egne forventninger. Nu får femina en ny chefredaktør til at føre succesen videre.

Det var formentlig de færreste, der havde troet, at genkomsten af et printmagasin skulle blive en af årets store medienyheder. Men ikke desto mindre var det, der skete, da Danmarks ældste blad til kvinder, femina, valgte at udkomme igen på papir, efter ellers at have lukket det i 2024.
I maj var femina så tilbage denne gang som månedsmagasin og samtidigt med et helt nyt medlemsunivers digitalt. Første udgave blev flået af hylderne i sådan en grad, at Aller, der står bag femina, måtte trykke endnu et oplag. Og succesen er fortsat med flotte salgstal til nummer to og tre.
Nu får femina også ny chefredaktør, efter at Anne Wittorff før sommerferien besluttede at vende tilbage til lokaljournalistikken, som nyhedschef for Sjællandske Nyheder.
Den nye chefredaktør bliver Tine Brødegaard Hansen, der senest har været redaktør for K-forum, der er en del af Watch Medier, ejet af JP/Politikens Hus. Tidligere har hun også blandt andet været redaktør for Altfordamerne.dk og Eurowoman.dk.
”Jeg er utrolig glad for at vende tilbage til magasinjournalistikken, og det er en særlig ære
at løfte arven for femina, der rundede 150 år sidste år. Femina er et utrolig spændende sted i sin historie, hvor der er virkelig mange positive tiltag og muligheder – både digitalt og på papir,” siger Tine Brødegaard Hansen.
De positive salgstal vil femina nu bruge til at udvikle brandet endnu mere og komme med endnu flere tiltag for medlemmerne. Det er det arbejde, som den nye chefredaktør vil gå i gang med at udvikle sammen med redaktionen og mediechef Emil Norsker.
”Tine Brødegaard Hansen er den helt rette til at styrke femina yderligere. Vi har arbejdet sammen på Egmont, så jeg kender hendes mange kvaliteter som redaktør. Samtidigt kommer hun med relevant erfaring fra Kforum om, hvordan man opbygger et digitalt abonnementsmedie, som vi er i fuld gang med på femina,” siger mediechef Emil Norsker, der er ansvarlig for Aller Livsstil, der inkluderer magasinerne og de digitale brands som Heartbeats og Vi Elsker Serier.
I en medievirkelighed, hvor fyringsrunder og nedskæringer er ugentlige overskrifter, har femina bevist, at det ikke er en naturlov. Og at der stadig er masser af liv i printmarkedet. Det er en position, som man i det kommende år vil styrke.
”Vi tror stadig meget på print, og der vil komme flere nye initiativer på det område i det kommende år. Samtidigt vil vi styrke vores digitale univers yderligere med mere kvalitetsjournalistik, events og podcasts. Jeg glæder mig meget til, sammen med hele den talentfulde redaktion, at påbegynde arbejdet med at indfri vores ambitioner for femina. Vi er kun lige begyndt,” siger Tine Brødegaard Hansen.
Kontakter
Karen-Sofie Holm BrunseKommunikationschef Aller Media Denmark
Tlf:+45 51518102karen-sofie.brunse@aller.comPresse Aller Media DenmarkKommunikation
Tlf:+46708352888kommunikation-dk@aller.comOm Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Børnene har taget nyt lydunivers til sig – HULiGENNEM har nået målet1.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
HULiGENNEM havde i deres udbudsansøgning selv sat som mål at nå 34.000 app-downloads på 18 måneder. Det mål er allerede nået – og overgået – efter blot syv måneder. Det beviser, at målgruppen er der og værdsætter kvalitet, mener chefredaktør.
Heartbeats overtager Allers native-afdeling26.6.2025 10:32:39 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere har produktionen af native-indhold været udliciteret, men nu har Aller taget det hjem til deres eget selskab Heartbeats.
Her er prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 20254.6.2025 22:04:27 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 4. juni var en bred vifte af morgendagens stjerner og garvede kræfter samlet i Store VEGA for at hylde fortællingerne, der samler os ved Det Vi Elsker Prisen 2025. Med 11 kategorier fordelt på tværs af film, serier, tv, bøger og teater afspejlede aftenens nominerede og prismodtagere ligeledes den alsidige kultur, der har inspireret og underholdt os det forgangne år. Holdene på og bag Pigen med nålen og Fuld af kærlighed kunne skåle en ekstra gang, da de hver modtog to priser ved Det Vi Elsker Prisen 2025.
femina bliver revet væk: Nu kommer magasinet i nyt oplag22.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere på måneden kom femina tilbage som trykt magasin efter at have været væk i et år. Og det er blevet taget rigtig godt imod. I sådan en grad, at Aller nu trykker et nyt oplag for at imødekomme efterspørgslen.
Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum