Aveny-T

Aveny-T præsenterer GRWM: En iagttagelse af det 21. århundredes digitaliserede mediekultur - med TV-vært Helin Erdem i samarbejde med huskunstner Sofie Diemer

Del

Hvor galt kan det gå, når man som medieperson begynder kun at se sig selv som et produkt? 

Det undersøger TV- og podcastværten Helin Erdem i monologen GRWM (Get Ready With Me), som har urpremiere på Aveny-T 4. oktober 2025. Forestillingen tager udgangspunkt i Helins egne oplevelser og observationer hos andre i samme situation. GRWM er første forestilling ud af to i Sofie Diemers huskunstnersæson på Aveny-T. 

Foto: Jasko Bobar

Menneskehandel i den digitale medieverden.

I monologen GRWM (Get Ready With Me) på Aveny-T udstiller Helin Erdem en medievirkelighed, hvor stadigt flere sælger deres egne traumer, følelser og livshistorier.

I GRWM gør Helin sig klar til de talks, events, værtsjobs, tv og podcasts, som hun stiller op til flere gange om ugen. Professionelle opgaver, hvor Helins egne oplevelser og baggrund som ung minoritetsetnisk kvinde ofte er udgangspunktet.

Helin vil gerne nå til tops – hun vil gerne være rigtig kendt. Men kan hun blive det og samtidig have sig selv med?

“Man kan godt sige, at historien i stykket er min egen historie - men på steroider. Meget overdrevet, absurd og uhyggelig,” siger hun. "Monologen tager udgangspunkt i oplevelser jeg selv har haft, men også i ting, jeg observerer hos andre i samme situation. Unge mennesker som bruger og sælger sig selv i kulturlivet eller på sociale medier. Vi udstiller den kultur, der findes online, som jo reelt er en slags menneskehandel, hvor folk kapitaliserer på deres egne traumer, følelser og livshistorier.”

Helin Erdem er 27 år og opvokset i en kurdisk familie i Albertslund.

”Som kurder er det umuligt for mig ikke at være politisk, det er mit folks eksistensgrundlag, såvel som oprøret er det,” siger hun. "Sandheden er, at man kan kapitalisere på poppolitiske emner og samtaler, der er fordøjelige og ufarlige, men så snart vi når det ellers høje lofts hinde, censureres man og mister indtjening. Det er svært at bevare sin integritet på platforme, man er slavegjort af. Det er fristende at sælge ud, men en trussel mod demokratiet.”

Siden sin tidlige barndom har Helin Erdem demonstreret en kreativ åre, har både tegnet, skrevet og spillet musik. I 2021 blev hun optaget på DR’s talenthold, og siden 2023 har hun været ansat i DR, hvor hun blandt andet er kendt fra programmerne "Flaskehalsen peger på” og “P3 Missionen”. Hun står også bag  YouTube-formaterne “Helin bliver venner med” og “I Helins hænder”. GRWM er hendes første teaterstykke, hvor hun selv står på scenen. Og det glæder hun sig til.

“I radio eller på sociale medier er man langt væk fra de mennesker, man taler til. På teatret er vi i samme rum, vi oplever det samme og er på en måde én stor krop. Jeg tror, det vil være sundt for mig at få den nærkontakt til publikum,” siger hun. “Samtidig kan man i teatret, i modsætning til f.eks. radio eller sociale medier, ikke bare lige swipe væk. Det gør det lettere at tvinge publikum til at også høre de måske lidt ubekvemme budskaber.”

Monologens titel GRWM (Get Ready With Me) henviser ifølge Helin Erdem til det internetfænomen bl.a. på TikTok og Instagram, hvor unge - især kvinder - filmer sig selv, mens de gør sig klar til at gå til fest, bryllup eller bare en tur i byen.

“Det er ved første øjekast et meget sødt og uskyldigt format, hvor man fortæller om tøjvalg og make-up. Men det kan også fungere som en slags trojansk hest, hvor der inde bag den bløde indpakning kan ligge et mere voldsomt budskab, f.eks. en skarp politisk holdning eller beretningen om et overgreb, den pågældende har været ude for. Det greb udnytter vi i forestillingen til med sort humor at udstille nogle af faldgruberne i den moderne digitaliserede mediekultur.”

GRWM er den ene af to huskunstnerforestillinger i sæson 2025-26 under fællestitlen “I Wish I Was A Man?”

“Det ligger der et dobbelt budskab i,” siger Helin Erdem. “Kvinder har altid skabt sig selv ud fra mænds blik. For mit eget vedkommende ud fra den hvide mands blik på min brune kvindekrop. Men samtidig er jeg meget bevidst om, at jeg netop som minoritetsetnisk kvinde i disse år har nogle fordele, som mine brødre og fætre ikke har. Mens jeg som brun kvinde opleves som eksotisk på den gode måde, opfattes unge mænd med samme baggrund stadig som et fjendebillede - et billede, som mange af dem desværre også selv er med til at holde fast i. Det er også en af konsekvenserne af det moderne mediebillede - man går ind i den rolle, der er blevet skabt til en.”

TEKST, ISCENESÆTTELSE Sofie Diemer
TEKST, MEDVIRKENDE, MUSIK Helin Erdem 
SCENOGRAFI Mai Katsume 
PRODUCENT Aveny-T
FOTO Jasko Bobar

MED STØTTE FRA Statens Kunstfond, Frederiksbergfonden, Bikubenfonden, William Demant Fonden, Spar Nord Fonden, Axel Muusfeldts Fond, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, Direktør J. P. Lund og hustru Vilhelmine Bugges Legat

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Aveny-T

Åben scene, åbent sind.

Aveny-T er en åben scene, der skaber, udvikler og kuraterer forestillinger med unge i centrum, både på scenen og blandt publikum.

Aveny-T omfavner mangfoldighed og aktualitet i formater, der spænder fra det storslåede til det intime – på tværs af scenekunstens genrer.

Aveny-T skaber rum for dynamiske fællesskaber og præsenterer underholdende, nytænkende og reflekterende oplevelser i mødet mellem scenekunst og publikum.

På teatrets to scener, Store scene og Foyerscenen, optræder både nye talenter, erfarne skuespillere og eksperimenterende scenekunstnere.

Store Scene (400 pladser): En ramme for de store teateroplevelser.

Foyerscenen (40-70 pladser): En kreativ rugekasse for nye formater, modige eksperimenter og intime forestillinger.

På Aveny-T skal kunsten færdes frit – larme, lege og lede.

Følg pressemeddelelser fra Aveny-T

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aveny-T

Aveny-T præsenterer MANDEBILLEDER: En musikdramatisk forestilling om maskulinitet i forandring19.3.2025 15:35:58 CET | Pressemeddelelse

Hvordan ser mænd på verden – og på sig selv? Hvilke maskuline idealer lever videre, og hvilke er i opbrud? Aveny-T dykker ned i maskulinitetens mange facetter med den tværæstetiske og musikdramatiske forestilling MANDEBILLEDER. På scenen står et stærkt hold af ciskvinder og nonbinære personer, heriblandt sanger og sangskriver Freja Kirk. Forestillingen får urpremiere den 31. januar 2026 på Aveny-T’s Store Scene. Efter spilleperioden i København tager den på turné til Musikhuset i Aarhus, Vejle Musikteater og Musikteatret Holstebro.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye