Dansk Mode & Textil

Nye lande driver den danske modebranches eksport-vækst

Del

Mens eksportvæksten til den danske modebranches største marked Tyskland er sat på pause, er der anderledes positive takter på særligt det norske marked, men også i en række af Tysklands nabolande er der stigende appetit på dansk mode. Det viser en ny analyse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil

Dennis Morton for DM&T

Den danske modebranche har gennem en årrække skullet navigere gennem store udfordringer, blandt andet med forstyrrelser i forsyningskæderne, et udfordrende globalt handelsmiljø og ændrede forbrugsmønstre. Det har påvirket branchens samlede omsætning og givet store udsving, men både anden halvdel af 2024 og starten på 2025 giver håb om mere stabilitet.

Det viser den seneste opgørelse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T), som er foretaget op til Copenhagen Fashion Week, der starter i dag. I 2024 omsatte branchen for 56,9 mia. kroner, hvilket var en smule højere end året forinden, mens første kvartal af 2025 bød på en stigning på 8 procent.

”Det er glædeligt, at de positive indikatorer, vi så i slutningen af sidste år, hvor omsætningen steg i løbet af andet halvår, er fortsat ind i 2025. Branchen har haft nogle omskiftelige år, men virksomhederne har taget ved lære af de mange udfordringer, og har vist sig i stand til at reagere på dem. Det høster branchen frugterne af nu,” siger Michael Hillmose, international chef i DM&T og ansvarlig for analysen.

Den europæiske modebranches salg er gået tilbage i første kvartal, og set i det lys er den danske branches udvikling imponerende. Det er særligt eksporten, der trækker den positive udvikling, og hvor salget til udlandet i årets første måneder steg 10 procent, var der kun 1 procents fremgang i det hjemlige salg. Dog er eksportvæksten kølnet en smule af i april og maj.

Nye markeder skaber vækst, mens Tyskland stagnerer

Den danske modebranches markante vækst over de seneste 20 år er skabt på en stigende eksport, og derfor er det ikke overraskende, at eksporten fortsat trækker vækst-læsset. Det er dog ikke branchens største eksportmarked Tyskland, der trækker væksten op, men derimod det femtestørste marked Norge og lande som Belgien, Østrig, Schweiz og Frankrig, der påvirker positivt. Også eksporten til Sverige har udviklet sig positivt årets første fem måneder.

”Det er godt for branchen, at vi ser så fine takter i Norge, og at Sverige også er i vækst efter en svær periode. Privatforbruget i Tyskland, som tegner sig for en fjerdedel af branchens eksport, er fortsat udfordret, og det sætter væksten på pause. Men det er glædeligt, at de danske virksomheder i stedet vokser i mange af de lande, der grænser op til Tyskland, for det vidner om, at de danske brands står stærkt og understreger virksomhedernes dygtige købmandskab og tilpasningsevne,” siger Michael Hillmose.

Han understreger, at eksporten til Tyskland ikke er gået tilbage, men at der sidste år var tale om en beskeden vækst på to procent, mens årets første fem måneder har budt på en mindre tilbagegang. Både Michael Hillmose og resten af branchen håber dog, at der snart er bedring for den tyske økonomi, da det fortsat er et afgørende marked for rigtig mange danske modevirksomheder. Her knytter man især sine forhåbninger til de massive investeringer, den tyske regering har varslet.

Grobund for optimisme trods global økonomisk usikkerhed

De danske modevirksomheders salg på hjemmemarkedet var uændret i 2024, og den tendens er fortsat i 2025. I årevis har onlinehandlen kunnet fremvise store vækstrater i Danmark, men baseret på tal fra Danmarks Statistik vurderer DM&T, at de vækstrater nu er noget mere moderate. Til gengæld er tidligere års fald i den fysiske detailhandel med tøj afløst af langt mere stabile salgstal.

Det er ifølge Michael Hillmose dog fortsat eksporten, der skal drive væksten for den danske modebranche.

”Vi håber naturligvis, at de gode takter varer ved resten af året, så eksporten kan fortsætte med at vokse. I den henseende er det positivt, at de danske modevirksomheder etablerer sig på flere markeder og spreder deres aktiviteter. Det giver grobund for optimisme, selvom det globale økonomiske og politiske klima fortsat er udfordret,” siger han.

Note: DM&T’s analyser baserer sig på tal fra Danmarks Statistik. Her foreligger der på nuværende tidspunkt tal for første kvartal for det hjemlige salg, mens der foreligger eksporttal for januar til maj. I vedhæftede dokument "Udviklingen for den danske beklædningsbranche 2020-2025" finder du flere nøgletal for branche. 

Copenhagen Fashion Week finder sted 4-8. august.

De største markeder for dansk mode-eksport, årets fem første måneder, 1.000 kr. 

2024 – fem måneder

2025 – fem måneder

Ændring

Tyskland

 4.583.980

 4.512.626

-2%

Sverige

 1.743.548

 1.819.922

4%

Polen*

 1.141.256

 1.788.182

57%

Nederlandene

 1.604.540

 1.633.331

2%

Norge

 1.085.810

 1.176.400

8%

Frankrig

 982.466

 1.027.144

5%

Belgien

 688.363

 719.118

4%

Italien

 648.057

 639.256

-1%

Storbritannien

 587.392

 609.437

4%

Spanien

 644.623

 591.334

-8%

Østrig

 402.478

 419.873

4%

Schweiz

 356.105

 397.737

12%

*Store webshops som Zalando har lagerfaciliteter i Polen, og det påvirker billedet markant. Derfor er tallene for Polen ikke udtryk for den reelle eksport til landet.

Kontakter

Michael HillmoseInternational chef

Ansvarlig for Dansk Mode & Textils analyser. Michael er ligeledes ekspert i internationale forhold i mode- og tekstilbranchen, herunder eksport.

Tlf:22220408mhi@dmogt.dk

Vedhæftede filer

Dansk Mode & Textil

Dansk Mode & Textil, eller DM&T i daglig tale, repræsenterer hele den danske mode-, tekstil- og livsstilsbranche, en hjørnesten i dansk erhvervsliv, der årligt bidrager med 87 mia. kroner til Danmarks BNP og medvirker til at skabe 96.000 jobs. DM&T er branchens talerør og har fokus på at skabe de optimale rammebetingelser for den danske livsstilsbranche, herunder sport, mode, smykker og tekstiler. DM&T har været branchens naturlige omdrejningspunkt siden 1895, og er i dag en moderne branche- og arbejdsgiverorganisation med dyb indsigt i medlemmernes hverdag og de udfordringer, branchen står over for på både den korte og lange bane.

Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder på en række forretningskritiske områder, ligesom DM&T går forrest for at styrke og udvikle den enkelte virksomhed og branchen som helhed. 

Læs mere på dmogt.dk.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil

Danmark har brug for en national handlingsplan for tekstiler7.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvis den danske mode- og tekstilbranche skal være blandt de førende i den cirkulære omstilling og fastholde sit betragtelige samfundsbidrag, er der behov for et styrket politisk fokus og en tydelig, ambitiøs vision for tekstilområdet. Derfor lancerer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i dag sit politiske udspil til en national handlingsplan for tekstiler. Et udspil der indeholder en række initiativer, der involverer bl.a. forbrugerne, branchens virksomheder, forsknings- og uddannelsessektoren samt flere offentlige instanser.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye