Danskerne shopper skønhedsprodukter for milliarder
Danskerne brugte sidste år et tocifret milliardbeløb på kosmetikprodukter. Kun nordmændene bruger flere penge i Europa. Og det er særligt de unge mænd, der rykker ved markedet.

Parfume, makeup, hudpleje, serum og deodoranter ryger flittigt i indkøbskurven hos danskerne. Nye tal viser nemlig, at vi sidste år købte kosmetik og personlige plejeprodukter for hele 11 milliarder kroner. Salget placerer Danmark blandt Europas absolutte storforbrugere af skønhedsprodukter. Kun nordmændene slår os, når det kommer til forbruget per indbygger.
Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit brugte omkring 2.000 kroner på kosmetikprodukter i 2024, hvilket er en stigning på 2,4 procent sammenlignet med året før.
Tallene afspejler ifølge Kosmetik- og hygiejnebranchen en stigende bevidsthed om velvære, sundhed og personlig pleje på tværs af både køn og generationer.
Unge mænd udfordrer normerne for skønhed og pleje
Særligt de unge mænd er begyndt at sætte deres aftryk på markedet. En undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen fra 2024 viser, at hver tredje mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik som makeup, concealer eller neglelak mindst én gang om ugen.
Også tal fra Danske Bank bekræfter, at unge mænd står bag en del af væksten. En opgørelse over køb i butikker, der definerer sig som kosmetikforretninger, viser, at mænd i alderen 18 til 24 år har øget deres forbrug markant. Fra 2019 til 2024 er der sket en stigning på hele 169 procent i, hvor mange penge unge mænd bruger i kosmetikforretninger.
”Det er en markant udvikling, der viser, at kosmetik ikke længere kun er forbeholdt kvinder. Flere unge mænd bruger i dag makeup og plejeprodukter som en naturlig del af deres udtryk og identitet. Det er med til at drive markedet frem og udfordre gamle forestillinger om, hvem kosmetik er til for,” siger Christian Ditlev Lund, kommunikationschef i Kosmetik- og hygiejnebranchen.
Hudpleje er den kategori, danskerne køber mest af. Hårpleje og makeup følger lige efter.
Tallene indsamles og udgives af den europæiske brancheorganisation for kosmetikbranchen, Cosmetics Europe.
Nøgleord
Kontakter
Christian Ditlev LundKommunikationschef
Tlf:29 93 52 20cdl@kosmetikoghygiejne.dkKosmetik- og hygiejnebranchen
Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks største brancheorganisation for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik, personlig pleje og hygiejneprodukter til det danske og internationale marked.
Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Ny undersøgelse: Danskerne hopper ikke på solcreme-konspirationer1.7.2025 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Trods udbredte myter på sociale medier har danskerne stor tillid til, at solcreme ikke er farligt, viser ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Smitten stiger, men håndspritten forsvinder: Danskerne savner de gode hygiejnevaner4.2.2025 09:11:53 CET | Pressemeddelelse
7 ud af 10 danskere siger, at det er blevet sværere at holde fast i de gode hygiejnevaner fra COVID-19-pandemien.
Håndspritten på tilbagetog: Danskerne savner hygiejnevanerne fra pandemien27.12.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
7 ud 10 af danskerne oplever, at det er blevet sværere at holde fast i de gode hygiejnevaner, fordi håndspritten er forsvundet fra det offentlige rum
Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før30.7.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om, hvilken rolle kosmetikprodukter spiller for dem i deres hverdag.
Kosmetikbranchen udfaser PFAS4.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum