Håndspritten på tilbagetog: Danskerne savner hygiejnevanerne fra pandemien

Del

7 ud 10 af danskerne oplever, at det er blevet sværere at holde fast i de gode hygiejnevaner, fordi håndspritten er forsvundet fra det offentlige rum

Håndspritten er forsvundet fra danskernes hverdag
Håndspritten er forsvundet fra danskernes hverdag Laura James

Under coronapandemien lærte vi det alle sammen: Rene hænder redder liv og forebygger sygdom. Spritstandere stod overalt i supermarkeder, offentlige institutioner og arbejdspladser, og hygiejne var en topprioritet. Men virkeligheden i dag er en anden. De gode hygiejnevaner er gledet ud af vores hverdag.

Hele 91 % af danskerne oplever, at man generelt er blevet mere afslappet i forhold til gode hygiejnevaner efter COVID-19 pandemien. Og 72 % oplever, at det er blevet sværere at holde fast i de gode vaner efter pandemien, fordi der mangler adgang til hygiejneprodukter på steder som arbejdspladser, skoler og supermarkeder. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om deres hygiejnevaner. 

”God hygiejne er blandt de mest simple og billigste forsvar mod sygdom. Det er en lille indsats, der gør en kæmpe forskel for din egen og andres sundhed. Men vi kan ikke forvente, at danskerne kan holde fast i de gode vaner, hvis mulighederne for at praktisere dem er forsvundet”, siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen.

Og flertallet af danskerne erkender, at de glemmer hygiejnen i hverdagen. 61 % svarer nemlig, at de godt kunne blive bedre til at huske at spritte af og vaske hænder for at beskytte sig selv og andre mod sygdom.  

”Vores undersøgelser viser, at danskerne sådan set gerne vil bruge håndsprit og være med til at passe på hinanden og undgå smitte, men mulighederne for det er der bare slet ikke længere i det omfang, som vi oplevede det under pandemien.”

Dårlig hygiejne koster næsten 9.000 fuldtidsjob om året

Det manglende fokus på hygiejne har ikke kun sundhedsmæssige konsekvenser, men også økonomiske. Dårlig hygiejne koster Danmark hvad der svarer til næsten 9.000 fuldtidsbeskæftigede om året i tabt arbejdskraft på grund af sygefravær, der kan forebygges med håndsprit.

”Det handler ikke om at vende tilbage til pandemiens restriktioner, men om at tage det bedste med videre. Vi skal skabe rammer, hvor det er nemt og naturligt for alle at prioritere god hygiejne – for vores egen og hinandens skyld,” slutter Helle Fabiansen.


Fakta om Kosmetik- og hygiejnebranchens undersøgelse: 

  • 81 % af danskerne mener, at det er vigtigt for samfundet, at vi alle har gode hygiejnevaner for at beskytte hinanden mod sygdomme.

  • 71 % af danskerne oplever, at det er blevet sværere at opretholde gode hygiejnevaner efter COVID-19 pandemien, fordi der ikke i samme omfang er adgang til hygiejneprodukter som håndsprit i fx supermarkeder, daginstitutioner, i offentlig transport m.m.

  • 91 % af danskerne oplever, at man generelt er blevet mere afslappet ift. gode hygiejnevaner efter COVID-19 pandemien (fx på arbejdspladser, skoler og i supermarkeder).

  • 69 % af danskerne mener, at nem adgang til hygiejneprodukter som fx håndsæbe og håndsprit er vigtige for at føle sig tryg, hvis de er på hospitalet eller hos lægen.


Undersøgelsen er baseret på et repræsentativt udsnit af 1.000 danskere.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Håndspritten er forsvundet fra danskernes hverdag
Håndspritten er forsvundet fra danskernes hverdag
Laura James
Download

Links

Kosmetik- og hygiejnebranchen

Den danske kosmetik- og hygiejnebranche løser samfundsnyttige og konkrete behov hos danskerne hver dag. Tandpasta forebygger karies, håndsæbe, desinfektionsmidler og rengøringsmidler fjerner farlige bakterier i hjemmet og i offentlige institutioner og solcreme forebygger hudkræft. 

Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks førende brancheforening for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked. 

Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen

Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse

Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye