Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om, hvilken rolle kosmetikprodukter spiller for dem i deres hverdag.
Det er ikke længere et tabu som mand at gribe ud efter en neglelak eller mascara, når man gør sig klar foran spejlet. En ny generation af unge mænd mellem 18-29 år har nemlig taget kosmetikprodukterne til sig og bruger dem som en del af deres skønhedsrutiner. Det viser Kosmetik- og hygiejnebranchens undersøgelse, der er udført blandt et repræsentativt udsnit af 1.000 danskere.
”Vi er som samfund ved at gøre op med mange af de kønsnormer og stereotyper om udseende, som historisk har præget os. Det bliver mere og mere normalt at lege og eksperimentere med sit udseende og unge mænd er ikke længere i samme grad som tidligere bange for at blive stemplet som feminine, hvis de bruger et makeup-produkt” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen om den nye undersøgelse og tilføjer:
”Op igennem 1990’erne og 00’erne stiftede vi bekendtskab med den metroseksuelle mand, der gik i fodsporene på kvindernes forfængelighed og deres brug af hudplejeprodukter. Nu ser vi ind i en ny tendens, hvor de unge mænd kaster sig ud dekorativ kosmetik som mascara, neglelak og concealer.”
”Undersøgelsen understreger en vigtig pointe om, at kosmetikprodukter spiller en utrolig væsentlig rolle i danskernes hverdag, og at de er med til at give livskvalitet og velvære. Jeg er stolt over, at vi som branche kan være med til at skabe nogle betingelser for, at både mænd og kvinder kan udtrykke hvem de er,” slutter Helle Fabiansen.
Fakta om undersøgelsen:
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Bilendi blandt et repræsentativt udsnit af 1.000 danskere.
- 54% af danskerne bruger kosmetik for deres egen livskvalitet og velværes skyld. Kun 10% svarer, at det er på grund af sociale forventninger.
- Særligt de unge mellem 18-29 år mener, at kosmetik og personlige plejeprodukter har en positiv indvirkning på deres selvværd. Det mener 60% modsat 38% af den samlede befolkning.
- 39% af de unge mænd og 35% af de unge kvinder siger, at de bruger kosmetik for at udtrykke deres personlighed.
- Og ikke mindst yngre mænd har særligt taget brugen af kosmetik og plejeprodukter til sig. Blandt de unge mænd mellem 18-29 år er det fx hele 39%, der bruger dekorativ kosmetik som læbestift, concealer og neglelak på ugentlig basis. Det gælder kun for 6 % af mænd på 30 år og opefter.
Kontakter
Helle FabiansenAdm. direktør
Tlf:+45 2689 3027hf@kosmetikoghygiejne.dkNatalie Hjølund TerkelsenKonsulent Kommunikation og Public Affairs
Tlf:33 74 60 38nate@kosmetikoghygiejne.dkkosmetik- og hygiejnebranchen
Den danske kosmetik- og hygiejnebranche løser samfundsnyttige og konkrete behov hos danskerne hver dag. Tandpasta forebygger karies, håndsæbe, desinfektionsmidler og rengøringsmidler fjerner farlige bakterier i hjemmet og i offentlige institutioner og solcreme forebygger hudkræft.
Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks førende brancheforening for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.
Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Kosmetikbranchen udfaser PFAS4.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.
Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.
Danskerne køber solcreme med høj solfaktor som aldrig før23.6.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.
Ny brancheanalyse: Kosmetik- og hygiejnebranchen går forrest i den grønne omstilling14.3.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter har formået at skabe betydelig økonomisk vækst, samtidig med at branchens udledning af drivhusgasser er sænket markant
Rene hænder kan redde store bededag19.1.2023 07:49:34 CET | Pressemeddelelse
Den korteste vej til flere penge i statskassen ligger lige for. Håndsprit på arbejdspladsen kan øge arbejdsudbuddet med 8.900 personer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum