Roskilde Universitet

Ny forskning skal kortlægge samfundseffekterne af elbilers ladeinfrastruktur

Del

Forskere fra Roskilde Universitet undersøger, hvordan placeringen af ladestandere påvirker mobilitet, energiforbrug og borgernes accept – og hvordan kunstig intelligens kan bruges til at optimere løsningerne.

Lektor i geografi og planlægning Thomas Skou Grindsted ved en af ladestanderne til elbiler på Roskilde Universitet. Foto: RUC.
Lektor i geografi og planlægning Thomas Skou Grindsted ved en af ladestanderne til elbiler på Roskilde Universitet. Foto: RUC.

I takt med at elbiler bliver mere udbredte, stiger behovet for en intelligent og effektiv ladeinfrastruktur i byerne. Men hvordan påvirker ladestationernes placering vores hverdag, vores transportvaner – og vores accept af den grønne omstilling?

Det skal et nyt, seksårigt EU-finansieret forskningsprojekt finde svar på. Projektet har fået støtte fra Horizon Europe-programmet og involverer 26 partnere på tværs af Europa og et samlet budget på 75 mio. kr. Den danske del af projektet ledes af Thomas Skou Grindsted, lektor ved Roskilde Universitet. Han står i spidsen for den del af projektet, der undersøger ladeinfrastrukturens samfundsmæssige konsekvenser.

Placering af ladestandere

Den danske del af projektet har særligt fokus på, hvordan ladeinfrastrukturen skaber såkaldte ’stedbundne afhængigheder’ – altså hvordan placeringen af ladestandere kan fastholde eller ændre folks måde at transportere sig på. Projektet undersøger også, hvordan forbrugere interagerer med ladestationerne, og hvordan dette varierer afhængig af geografi og tidspunkt på dagen.

”Det handler ikke bare om, hvor vi sætter ladestanderne op. Det handler om, at hvis vi skal optimere den grønne transport- og energiomstilling, får det større og større betydning, hvor og hvornår vi oplader vores biler. I Danmark er vi langt fremme, men vores energisystem ville ikke kunne holde til, hvis alle oplader deres biler i samme område eller på samme tid. Derfor er det vigtigt at få et overblik - og en dyb forståelse af borgernes måde at agere på og af energisystemets kapacitet i forskellige boligområder,” siger Thomas Grindsted. 

Samarbejde med DTU Risø

Den danske del af AHEAD går konkret ud på at udvikle såkaldte geomodeller i tæt samarbejde med forskere fra DTU Risø. Modellerne skal være med til at optimere planlægningen af den grønne omstilling i Danmark og i Europa. Ved at kombinere data fra testområder med kunstig intelligens, vil forskerne udvikle modeller, der kan forudsige, hvilke ladeplaceringer der giver bedst mening – både for energinettet og for borgerne.

Thomas Skou Grindsted håber, at forskningen kan være med til at styrke koblingen mellem teknologisk udvikling og sociale hensyn i den grønne omstilling:

”Drømmescenariet er, at vores forskning kan gøre det lettere for borgerne at oplade deres elbiler og samtidig optimere den grønne omstilling. Vi kan se, at både behovet og interessen er der,” siger Thomas Skou Grindsted.

Fakta:

Titlen på den danske del af projeket er 'Society Impact of EV Charging Infrastructure'.

Projektet løber fra 2024 til 2029 og har et samlet budget på 2,7 millioner kroner for den danske del.

Thomas Skou Grindsted driver projektet sammen med lektor i energisystemer Simon Bolwig. Forskerne er i tæt dialog med Klimadatastyrelsen, som er interesseret i at følge projektet. 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Lektor Thomas Skou Grindsted.
Lektor Thomas Skou Grindsted.
Foto: RUC
Download
Lektor Thomas Skou Grindsted.
Lektor Thomas Skou Grindsted.
Foto: RUC.
Download

Følg pressemeddelelser fra Roskilde Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Roskilde Universitet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye