Mindre virksomheder vinder stort på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen

Del

Mere end 1100 underleverandører har nu bidraget til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland. To ud af tre af de bidragende virksomheder er danske. SMVdanmark glæder sig over de muligheder, som især små og mellemstore virksomheder har grebet på tværs af alle sektorer i det store anlægsprojekt.    

Danmarkskort over fordeling af underleverandører på Femern Bælt-projektet.
Danmarkskort over fordeling af underleverandører på Femern Bælt-projektet. Sund & Bælt

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland er danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt, Nordeuropas største byggeplads og verdens længste sænketunnel. Nu kan det omfattende tunnelprojekt føje endnu en bullit til det omfattende cv: Over 1100 underleverandører på tværs af alle sektorer har bidraget til byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden.

Mere nøjagtigt har 1118 danske og udenlandske virksomheder siden projektstarten i 2020 leveret ydelser til tunnelprojektet. Heraf er 710 eller omkring to tredjedele danske virksomheder, mens resten fordeler sig over flere lande fortrinsvis fra Europa. Det viser den nyeste opgørelse fra Sund & Bælt, der er statens bygherre bag Femern Bælt-projektet.

Rygraden i dansk erhvervsliv
De mange danske virksomheder hører typisk til i kategorien små og mellemstore virksomheder – eller SMV’er – og dækker alle områder fra maskinhandel og bygge- og anlægsbranchen til fremstillingsvirksomheder og service.

”De små og mellemstore virksomheden udgør rygraden i dansk erhvervsliv. SMV’erne udgør faktisk 99 pct. af alle virksomheder. Jeg er rigtig glad for at se, at det også slår igennem, når vi kigger på, hvem der bidrager til Femern Bælt-tunnelen. Det brede danske aftryk på tunnelbyggeriet betyder arbejdspladser og vækst. Desuden høster flere SMV’er vigtig viden og står dermed endnu bedre rustet til konkurrencen om fremtidige opgaver,” siger Alexander Søndergaard, underdirektør i erhvervsorganisationen SMVdanmark.         

Ser man på fordelingen af de danske underleverandører på de enkelte regioner, så viser det en klar hovedvægt på de sjællandske virksomheder, der nyder godt af nærheden til projektet. Men både fynske og jyske virksomheder lander også opgaver på projektet.

Ekspertise vejer tungt  
Ifølge tallene har 301 virksomheder i Region Sjælland bidraget til tunnelbyggeriet ved Rødbyhavn. Dermed topper regionen listen foran nummer to på listen, der er Region Hovedstaden med 184 virksomheder tilknyttet projektet. Derefter følger Region Syddanmark med 115, Midtjylland med 76 og Nordjylland med 34 virksomheder.    

Fordelingen af virksomheder viser tydeligt, at nærheden til et anlægsprojekt betyder meget. Det er ikke så overraskende, og derfor har flere virksomheder fra andre dele af landet også oprettet mindre lokale filialer på Lolland og Falster for at være tæt på projektet. Det er naturligvis godt for den lokale aktivitet. Men tallene viser også, at hvis du har den nødvendige ekspertise, så er den geografiske placering ikke i sig selv en hindring”, siger Alexander Søndergaard, SMVdanmark, der opfordrer virksomhederne til at fortsætte med at gribe chancerne, når de opstår.

”Der kommer endnu flere opgaver til små og mellemstore virksomheder, når først arbejdet med de mekaniske installationer i tunnelen går i gang. Senere kommer der opgaver, når både den nye jernbane og motorvej til tunnelen skal anlægges. Så man skal holde sig orienteret og være klar til at gribe mulighederne”, siger Alexander Søndergaard.  

Kan mærkes på bundlinjen
I Vinderup i region Midtjylland ligger virksomheden Specialfabrikken Vinderup A/S. Virksomheden har 15 ansatte og er et godt eksempel på en lille jysk virksomhed, der har grebet muligheden. Siden 2021 har virksomheden arbejdet tæt sammen med Femern Link Contractors (FLC) om udvikling og produktion af forskellige typer aluminiumstrapper og -broer til tunnelfabrikken i Rødbyhavn.

Det er ifølge virksomheden et samarbejde, der kan mærkes på bundlinjen, fortæller Kari Pilgaard Havemann, der er direktør i Specialfabrikken Vinderup A/S.

”Det har været spændende for vores lille virksomhed at være med i så stort et projekt, som man må sige at byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er. Vi kan mærke, at FLC med hver ordre øger deres kendskab til os, og vi har fortsat fokus på at være deres go-to-leverandør, når en opgave skal løses. Vi arbejder for tiden på en stor ordre, som vi håber, kan udmunde i en ny kontrakt på projektet. Hvis den falder på plads, bliver det nødvendigt at udvide med flere folk”, siger Kari Pilgaard Havemann.

Kontakter

Billeder

Danmarkskort over fordeling af underleverandører på Femern Bælt-projektet.
Danmarkskort over fordeling af underleverandører på Femern Bælt-projektet.
Sund & Bælt
Download
Specialfabrikken Vinderup A/S er en mindre virksomhed, der har landet flere opgaver på Femern Bælt-projektet.
Specialfabrikken Vinderup A/S er en mindre virksomhed, der har landet flere opgaver på Femern Bælt-projektet.
Specialfabrikken Vinderup A/S
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Øresundsmotorvejen genåbnet for trafik18.9.2025 13:34:23 CEST | Pressemeddelelse

Vi har nu stoppet vandindtrængningen, så der ikke længere kommer vand ind på vejbanen. Vores undersøgelser viser, at det nu er sikkert at åbne Øresundsmotorvejen delvist for trafik igen. Vores eksperter har kun konstateret mindre skader i det venstre spor mod midterrabatten. Vi åbner med reduceret hastighed på 50 km/t og lader trafikken passere i det højre spor og nødsporet udenom det sted, hvor vejen er beskadiget. Vi holder nøje øje med udviklingen de næste 24 timer. De mindre skader vil blive udbedret i nattetimerne i den kommende periode af hensyn til at generere trafikken mindst muligt.

Trafikken stiger fortsat på broerne4.9.2025 14:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Trafikken steg i årets første halvdel på både Storebæltsbroen og Øresundsbron, og sommeren har budt på flere trafikrekorder. Sund & Bælts resultat blev før værdireguleringer 150 mio. kr. højere end sidste år trods faldende omsætning fra Storebæltsbroens vejtrafik. På Storebæltsbroen steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,9 pct. for personbiler, mens lastbiltrafikken steg med 0,4 pct. Vejtrafikken er samlet set steget med 3,4 pct. i forhold til samme periode i 2024. Indtægterne fra vejforbindelsen var på 1.527 mio. kr., hvilket er et fald på 1,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Det skyldes primært regeringens beslutning om at nedsætte listeprisen for personbiler pr. 1. januar 2025 med ca. 17 pct. som følge af et Eurovignet-direktiv. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik i perioden samlet med 6,6 pct. i forhold til 2024. Personbiltrafikken steg med 7,0 pct., mens lastbiltrafikken steg med 3,3 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 838 mio. kr. og steg med 6,9

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye